Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisk föll ur efter import,- bilderna borta.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gotland
  • 2014-01-18 18:35

Jag importerade bilder till iphoto från SD-kort på min MacBook Pro. Efter importen svarade jag ja på frågan om bilderna skulle raderas på kortet. Innan jag hann avsluta iphoto åkte den externa hårddisken i golvet där iphotobibioteket är.
Det blev ingen skada på hårddisken men bilderna försvann. De finns bara representerade i iphoto som gråa mappar utan innehåll.
Någon som vet om bilderna kan finnas någonstans och att de går att rädda?

Du gjorde ingen backup innan du radera bilderna?
Gör ingenting mer med SD-kortet om du vill försöka rädda dina bilder.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-18 19:09

Har inte testat detta program på en Mac men på Pc flera gånger och det fungerar.

http://www.rescuedeletedfiles.com/data-recove...

  • Medlem
  • Gotland
  • 2014-01-18 19:26
Ursprungligen av hummel:

Du gjorde ingen backup innan du radera bilderna?
Gör ingenting mer med SD-kortet om du vill försöka rädda dina bilder.

Nej ingen backup. Det hela var en olycka.
Var ute på resa när det hände och har använt SD-kortet igen.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-18 19:36
Ursprungligen av Chikan:

Nej ingen backup. Det hela var en olycka.
Var ute på resa när det hände och har använt SD-kortet igen.

Då är det ganska så kört.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-18 21:32
Ursprungligen av Chikan:

Nej ingen backup. Det hela var en olycka.
Var ute på resa när det hände och har använt SD-kortet igen.

Det du skulle skaffat ett nytt SD kort, en bra vana är att ha några stycken mindre kort istället för ett stort. Bilderna du lagrat på kortet sedan detta inträffade har skrivit över delar av det som eventuellt kunde gått att rädda. Du kan testa photorec, ett bra program som fungerar på alla OS. Ingen reklam, adware eller trams. Gör ett sök på SD kortet ASAP!

Antagligen hade inte bilderna "hunnit" hela vägen fram till den externa disken och låg i RAM. Men det kan vara värt att kolla genom iPhoto biblioteket och se om det kanske finns någon tumnagel eller liknande där.

Ett generellt tips för semester är att gardera sig för stöld och liknande, ett SD är inte lika stöldbegärligt som en hårddisk och eller dator. Därför kan det vara smart att betrakta minneskorten som WROM, Write Once Read Many i tillägg till att man såklart för över på dator/iPad/USB Sticka.

Märkligt - bilderna sparas ju på hårddisken direkt vid import. Så om inte hårddisken havererade vid fallet i golvet borde de finnas kvar. Har du kollat manuellt i olika mappar i iPhoto-bibliotetket. Måhända sparas de i en temporär mapp? Möjligen raderar iPhoto en sådan temporär mapp vid varje omstart (vet ej - använder aldrig iPhoto själv), och då är det nog kört iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-19 07:32
Ursprungligen av johan_tanying:

Märkligt - bilderna sparas ju på hårddisken direkt vid import. Så om inte hårddisken havererade vid fallet i golvet borde de finnas kvar. Har du kollat manuellt i olika mappar i iPhoto-bibliotetket. Måhända sparas de i en temporär mapp? Möjligen raderar iPhoto en sådan temporär mapp vid varje omstart (vet ej - använder aldrig iPhoto själv), och då är det nog kört iaf.

Det finns många "lager" i ett modern operativsystem, har du någongång kopierat över något till en USB 2.0-sticka när OS visat helt orimliga överföringshastigheter i storleksordningen 70-90 MB/s? Det är filsystems cachen som jobbar, OS låter kopieringen gå fort så att programmet som initierade den kan jobba vidare. Efter att din "blixtöverföring" är klar så står kanske USB-stickan och blinkar i flera minuter för att få allt data skrivit till sig.

Samma gäller ibland för hårddiskar, det enda sättet att verkligen vara säker på att det du ville skriva är skrivet är att tvinga fram en "säker borttagning" eller dra disken till soptunnan och öppna den igen. Värt att tänka på när man drar över en stor presentation till ett USB-minne och sedan rycker det så fort kopieringen är klar.

Nu använder jag som sagt inte iPhoto, men när jag för över bilder till datorn med ett annat program (Canons CameraWindow för att vara exakt) ser man ju hur bilder läggs in en efter en i bildmappen. Så fort bilden är skriven kan man också öppna den (även om det nog inte är att rekommendera), så den ligger ju på disken. Tycker att iPhoto åtminstone borde lägga bilderna i någon tmp-mapp på disk. Ett 32 GB minneskort lägger man ju inte gärna i något RAM-cache...

1
Bevaka tråden