Hårddiskdocka för thunderbolt.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Är det någon som vet var man i Sverige kan köpa en hårddiskdocka med thunderboltkontakt? Är det någon som jobbar mycket med hårddiskdockor? Jag avverkar några tiotal TB per år X2 tänkte att det kanske är ett billigare system än att köpa externa hårddiskar hela tiden.

Den enda jag kan hitta är den här : http://www.dustin.se/product/5010756174/highp...

Blir hårddiskarna väldigt varma i en docka?

• Medlem
  • 2014-01-18 09:14

Vilka typer av diskar ska du ansluta? Mekaniska eller SSD? Antar vi pratar om hederliga mekaniska?
Om det inte rör sig om SSD-diskar kanske du kan kika på en FW- eller USB3-docka? På endast en ansluten disk blir fördelarna med Thunderbolt minimal. Och priset blir avskräckande högt jämfört med en FW- eller USB-docka.

Ursprungligen av Dalle:

Vilka typer av diskar ska du ansluta? Mekaniska eller SSD? Antar vi pratar om hederliga mekaniska?
Om det inte rör sig om SSD-diskar kanske du kan kika på en FW- eller USB3-docka? På endast en ansluten disk blir fördelarna med Thunderbolt minimal. Och priset blir avskräckande högt jämfört med en FW- eller USB-docka.

Ja du har nog rätt. Ska koppla in i nya Mac pron (när den kommer ) Tänkte ha två dockor, en med 2 "arbetsdiskar" för aktuella projekt som alltid sitter i och som är speglade och en där jag kan koppla in äldre diskar.
Du menar att snabbheten vid mekaniska 7200 och 10.000 diskar inte spelar någon roll mellan usb3 och thunderbolt? Preset på 2000:- per thunderbolt docka är inte ett bekymmer utan vill ha snabbast möjliga.

Har du övriga erfarenheter av att jobba med hårddiskdocka VS externa FW800-diskar ( LaCie och WD)?

• Medlem
  • 2014-01-18 15:31

Först vill jag säga att jag inte är någon expert, dock har jag en del erfarenhet av NASar, nätverk samt att köra diskar i RAID. Det finns folk här på forumet som kan mer än mig, jag är nog en typisk hobbyanvändare tror jag. Men...
Nu är jag inte insatt i hur vida nya Mac Pro gör med RAID. Men generellt kan man väl säga såhär:
Thunderbolt har en maximal teoretisk hastighet på 10Gb/s, USB 3 har 5Gb/s. En normal mekanisk hårddisk brukar klara av runt 80-100MB/S läs/skriv om jag inte minns fel.
Sedan är ju frågan vilken typ av RAID du tänker köra. Jag är som sagt mer insatt i NASar men vet inte hur det funkar med en Mac Pro. Men jag tänker mig att du bara kan köra RAID mellan de två diskarna som sitter i samma docka? I så fall har du RAID 1 och 0 att välja på. RAID 1 borde ge samma hastighet som en vanlig disk eftersom den bara blir speglad. RAID 0 ger högre hastighet, vet dock ej hur mycket, men ingen datasäkerhet. (Egentligen är RAID 0 vanskligt eftersom den sparar informationen på bägge diskarna för att kunna läsa snabbt, går en disk sönder så är allt borta. Så undvik RAID 0 på viktiga grejer!)
Säg för exemplets skull att du kör RAID 1 och får en läs/skrivhastighet på 100MB/s. Det betyder att du har 800Mb/s i läs/skriv.
Då ha alltså USB3 5000Mb/s i teoretisk hastighet, och Thunderblot 10 000Mb/s. Om du då utnyttjar 800Mb av 10 000 i en Thunderboltdocka så kanske det är lite overkill? Hänger du med på mit resonemang?
En liknande docka med USB3 kostar ett par hundralappar. Men, om inte pengarna spelar någon roll... Go for it! Snabbare är alltid bättre. Du ser det troligen som en investering som skall hålla X antal år. Och under den tiden kanske du skaffar SSD-diskar istället. Och det är då du får fördelarna med Thunderbolt.

Hoppas det inte blev för rörigt! Det finns garanterat fler här som kan tycka till om detta.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2014-01-18 15:56

På nya Mac Pro så har USB 3 kontrollern "bara" 500 MB/s till processorn, vilket betyder att samtliga fyra portar måste dela på denna bandbredden.

Citat:

That leaves a single PCIe lane unaccounted for in the Mac Pro. Here we really get to see how much of a mess Intel’s workstation chipset lineup is: the C600/X79 PCH doesn’t natively support USB 3.0. That’s right, it’s nearly 2014 and Intel is shipping a flagship platform without USB 3.0 support. The 8th PCIe lane off of the PCH is used by a Fresco Logic USB 3.0 controller. I believe it’s the FL1100, which is a PCIe 2.0 to 4-port USB 3.0 controller. A single PCIe 2.0 lane offers a maximum of 500MB/s of bandwidth in either direction (1GB/s aggregate), which is enough for the real world max transfer rates over USB 3.0. Do keep this limitation in mind if you’re thinking about populating all four USB 3.0 ports with high-speed storage with the intent of building a low-cost Thunderbolt alternative. You’ll be bound by the performance of a single PCIe 2.0 lane.

// Anandtech - The Mac Pro Review (Late 2013)

Senast redigerat 2014-01-18 16:08

Jag kommer spara mina pågående jobb under dagen på en disk och sedan innan jag går köra Synchronize pro x för att spegla den mot den andra som sedan låses in i brandskåpet.

1
Bevaka tråden