Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Smarta hushållsapparater och minidator

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En av trenderna under årets upplaga av CES-mässan i Las Vegas är det allt mer uppkopplade hemmet som blandas på mässgolvet med mer traditionella tekniknyheter som datorer och hårddiskar.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-01-11 16:57

Och var köper jag den där SD-datorn från Intel? Har letar på deras hemsida utan framgång!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-01-11 17:01
Ursprungligen av frazze:

Och var köper jag den där SD-datorn från Intel? Har letar på deras hemsida utan framgång!

Och jag svar mig att genom en googling ger att den finns tillgång vid halvårsskiftet 2014.

Jag ser gärna att framtida vitvaror själv kan skicka information om apparatens tillstånd till önskade logservrar samt mail till önskade email adresser och sms/iMessage vid akuta tillstånd. Då kunde dessa vitvaror rapportera fel som kan snart uppstå eller har uppstått, t.ex. pump till kylskåp eller frys går ojämnt eller fungerar ej, disk- eller tvättmaskin läcker vatten. Dessa vitvaror bör konfigureras med ett enkelt webgränssnitt. Alla vitvaror bör ha både WiFi och vanlig Ethernet (för nya hus). Dessutom bör det finnas ett standardiserad protokoll som kan kommunicera med centrala enheter och iOS produkter om apparaterna är på, eller av och stänga av en från centralen eller iOS produkter, t.ex. spis, ugn, strykjärn etc.
Vitvarorna bör även kunna hämta in nyare firmware från tillverkaren, t.ex. bättre tvättprogram för disk- och tvättmaskin. Varför inte hämta in elpriser och starta när elpriserna står som lägst på dygnet?!

Intels SD dator för min vision ett steg närmare verkligheten.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-13 10:40

Jag tycker det är värre med bristen på smarthet hos mediautrustningen, och skulle vilja prioritera det. T ex alla dessa fjärrkontroller. Och slår man av TVn via dess strömbrytare har inte fjärrkontrollen en aning om det.

"Indeed, so-called “smart” TVs are unable to provide a machine-readable description of the commands they understand (an XML file, also readable by a human, would do). We can’t stand in front of a TV with a “fresh” universal remote – or a smartphone app – touch the Learn button and have the TV wirelessly ship the list of commands it understands…and so on to the next appliance, security system or, if you insist, fridge and toaster.

1
Bevaka tråden