Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk till iMac 27" (sent 2009)

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2014-01-06 19:27

Hej

Min hårddisk har väntat nog kraschat på min iMac 27" (sent 2009).
Den innefattades av ett utbytesprogram men jag hade aldrig möjlighet att komma in med den till en butik och få min hdd utbytt. Så nu sitter jag i båten med en kraschad hårddisk och utbytesmöjligheten har upphört.

Därför är jag nu på jakt efter att köpa en hårddisk. Vad är det för diskar som passar till iMac av min modell?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-01-06 19:36

Valfri Sata disk bör fungera. 2.5" kan behöva adapter (100kr).
Observera att du behöver lösa fläktproblemet, sök på "(egen )ssd imac" här i forumet. Finns gratisprogram som löser fläktproblemet.

Senast redigerat 2014-01-06 23:21
Ursprungligen av rask_:

Vad är det för diskar som passar till iMac av min modell?

Ibland sägs det att om man använder en disk från samma tillverkare så fungerar temperatursensorn som vanligt. Det har jag dock inte lyckats med. Försökte sätta in en ny Seagate i min 21,5-tums 2009, men fläkten steg hela tiden ändå. Testade även att vända på kabeln men det hjälpte inte det heller.

Jag körde med ssdfanctrl ett tag innan jag bytte tillbaka till originaldisken av en annan anledning, och det funkade bra bortsett från att fläkten rusade en stund vid varje omstart.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-01-07 08:18

Jag satte i en WD i min iMac av samma modell. Fick byta censorkabeln och jag har inte haft några problem med rusande fläktar. När du ändå skall byta HD passa då också på att sätta i en SSD på Superdrivens plats. Jag lovar att din maskin får nytt liv och känns som ny.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-07 09:36

Ska man ändå riva ur SuperDriven och sätta in en SSD är det, av prestandaskäl, bättre att sätta SSDn på hårddiskplatsen, och hårddisken på SuperDriveplatsen.

Får inte plats.

Det är iMac det gäller så SSD och HDD är olika stora.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Får inte plats.

Det är iMac det gäller så SSD och HDD är olika stora.

Det inlägget förstår inte jag. Vad är det i kenjons tips som inte skulle få plats?

Att sätta en SSD på hårddiskplatsen kan ju inte vara något problem, eftersom en SSD är mindre än en HDD.
Och att sätta en HDD på DVD-platsen bör väl inte heller vara något problem. Det säljs ju Optibay-kit för just detta ändamål

Menar du att man skulle sätta en laptop-disk i iMacen

Eller finns det optibay för 3,5-tumsdiskar?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-01-07 16:02

På 2010:ans årsmodell av iMac 27" får den plats en SSD bakom superdriven, utan problem. Dock har din 2009:a bara två SATA-portar.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-01-08 09:26

Så här står det om länkhastigheten på hårddiskens port.

Intel 5 Series Chipset:

Tillverkare: Intel
Produkt: 5 Series Chipset
Länkhastighet: 3 Gigabit
Förhandlad länkhastighet: 1,5 Gigabit
Fysisk sammankoppling: SATA
Beskrivning: AHCI Version 1.30 Supported

...och på Superdrivens port

Intel 5 Series Chipset:

Tillverkare: Intel
Produkt: 5 Series Chipset
Länkhastighet: 3 Gigabit
Förhandlad länkhastighet: 3 Gigabit
Fysisk sammankoppling: SATA
Beskrivning: AHCI Version 1.30 Supported

Alltså snabbare överföring på Superdriveporten.

Kan det ha att göra med vad för hårddisk som sitter monterad på platsen? Är inte så insatt i vad det är som gör att det går långsammare på originaldiskens port.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-01-08 09:33
Ursprungligen av onnyt:

Kan det ha att göra med vad för hårddisk som sitter monterad på platsen? Är inte så insatt i vad det är som gör att det går långsammare på originaldiskens port.

Ja, båda portarna ser ut att vara SATA 2 (3 Gb/s), men själva hårddisken tycks vara SATA 1 (1,5 Gb/s). Därav den lägre "förhandlade" hastigheten.

Om båda portarna har samma SATA-version så borde det inte spela nån roll vilken man sätter SSD:n i. Men det kan vara värt att tänka på att man inte kommer att kunna utnyttja full hastighet i moderna SATA3-diskar.

1
Bevaka tråden