Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på bra kartor

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag söker tips på bra kartor att använda vid filmproduktion i FCPX. Kartor man googlar på nätet är oftast av för dålig upplösning om man vill beskära, göra en Ken Burns-effekt, animering eller liknande. Sitter någon inne med förslag på någon guldgruva? Just nu söker jag kartor över svenska landskap, men frågan är mer generell. Nästa gång kanske jag vill ha en karta över Storulvön, eller Visingsö, eller Kalifornien... Alla tips på bra kartor välkomnas!

Gäller det Sverige är nog detta bästa möjliga http://www.lantmateriet.se/Kartor-och-geograf...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-01-06 23:20

OpenStreetMap låter dig använda deras kartor fritt så länge du följer deras licens.

Tack, hummel och reboot81. Very helpful!

Kanske gör jag fel, men när jag tankar hem ett utsnitt av en karta från OpenStreetMap som jpg-fil blir upplösningen alldeles för dålig. Fakta i målet: Grundkartan (om jag fattat rätt) är på 2332 x 1440, utsnittet som jag sedan gjort hamnar då bara på 348 K och det ser rätt uselt ut när man tar in filen i FCPX.
Gör jag fel? Kan någon i så fall förklara hur man tar hem kartor med bättre upplösning från OpenStreetMap? Eller finns det andra källor? Jag är inte ute efter några specialkartor utan kanske något som motsvarar den gula kartan på typ 1:20 000, eller den gröna kartan. Jag skulle naturligtvis kunna köpa det jag vill ha på Lantmäteriverket, men jag har ingen lust att betala en massa när jag inte ska använda kartmaterialet kommersiellt. Mitt projekt är mera för "hemmabruk" och de letar man efter öppna källor.

Men bir utsnittet uppförstorat eller just bara ett utsnitt (av den inte alltför höga upplösningen 2332x1440)?

Att veta hur stor en jpeg-fil blir på disk är helt meningslöst och säger ingenting om dess upplösning. Om du markerar med quicklook i Finder kan du se hur många pixlar i bredd och höjd den har (om du nu inte har tillgång till något bildbehandlingsprogram).

Själv brukar jag antingen 1) googla efter högupplösta kartor över vad jag nu behöver, eller, 2) gå till maps.google.com (både när det gäller satellitbild och karta), zooma till lämplig skala, fota av lämpligt utsnitt av skärmen med cmd-ctrl-shift-4 - klistra in i Photoshop - klicka tre gånger i kompassrosn på skärmen åt lämpligt håll (= lagom mycket överlapp) - klistra åter in i PS och flytta/nudge tills den hamna på pixeln rätt - rinse-and-repeat tills hela utsnittet är täckt av skärmavbilderna.

Obs att man _inte_ skall använda programmet Google Earth utan just hemsidan. Detta då man i programmet har noll koll på skala, och att terränghöjdskillnader gör att delbilderna inte går att klistra ihop.

Lång tid? Inte speciellt. Man kan också köpa Pro av Google Earth men är låst till max 4000x4000 pixlar (typ).

Man kan faktiskt också ladda ner papparazzi app, gå in i google maps och zooma in på den nivån man vill och kopiera länken (finns en liten ruta, typ en kejda (länk) som man klickar på för att få en riktig länk), klistrar in i papparazzi och väljer upplösning, helst inte över 4000x4000 men man får prova sig fram (det kan hänga sig).

Då kan man med fördel starta på ett hus superinzoomat och med hjälp av typ fcpx zooma in på detta från väldigt utzoomat.

Ursprungligen av johan_tanying:

Men bir utsnittet uppförstorat eller just bara ett utsnitt (av den inte alltför höga upplösningen 2332x1440)?

Att veta hur stor en jpeg-fil blir på disk är helt meningslöst och säger ingenting om dess upplösning. Om du markerar med quicklook i Finder kan du se hur många pixlar i bredd och höjd den har (om du nu inte har tillgång till något bildbehandlingsprogram).

Själv brukar jag antingen 1) googla efter högupplösta kartor över vad jag nu behöver, eller, 2) gå till maps.google.com (både när det gäller satellitbild och karta), zooma till lämplig skala, fota av lämpligt utsnitt av skärmen med cmd-ctrl-shift-4 - klistra in i Photoshop - klicka tre gånger i kompassrosn på skärmen åt lämpligt håll (= lagom mycket överlapp) - klistra åter in i PS och flytta/nudge tills den hamna på pixeln rätt - rinse-and-repeat tills hela utsnittet är täckt av skärmavbilderna.

Obs att man _inte_ skall använda programmet Google Earth utan just hemsidan. Detta då man i programmet har noll koll på skala, och att terränghöjdskillnader gör att delbilderna inte går att klistra ihop.

Lång tid? Inte speciellt. Man kan också köpa Pro av Google Earth men är låst till max 4000x4000 pixlar (typ).

Tack för tips. Jag kollar upp detta!

Ursprungligen av Stefan W:

Jag söker tips på bra kartor att använda vid filmproduktion i FCPX. Kartor man googlar på nätet är oftast av för dålig upplösning om man vill beskära, göra en Ken Burns-effekt, animering eller liknande. Sitter någon inne med förslag på någon guldgruva? Just nu söker jag kartor över svenska landskap, men frågan är mer generell. Nästa gång kanske jag vill ha en karta över Storulvön, eller Visingsö, eller Kalifornien... Alla tips på bra kartor välkomnas!

Jag använder Google Maps och när jag tittar på min YouTube video:

https://www.youtube.com/watch?v=7UMr9-bxAE0

via Apple-TV på en 50 tum Panasonic TV är det så skarpt att man kan läsa all text på kartan.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-04-08 09:16
Ursprungligen av Stefan W:

Kanske gör jag fel, men när jag tankar hem ett utsnitt av en karta från OpenStreetMap som jpg-fil blir upplösningen alldeles för dålig. Fakta i målet: Grundkartan (om jag fattat rätt) är på 2332 x 1440, utsnittet som jag sedan gjort hamnar då bara på 348 K och det ser rätt uselt ut när man tar in filen i FCPX.
Gör jag fel? Kan någon i så fall förklara hur man tar hem kartor med bättre upplösning från OpenStreetMap?

Ja, du gör inte helt rätt i det program som du använder dig. OpenStreetMap innehåller bara kartdata - inte kartbilder. De bilder som du ser renderas i just det programmet som du använder dig av. Det finns ett flertal webappar och även native till våra plattformar. Det enda underlaget som OSM har är XML-data.
I förra veckan hade FOSS Sthlm en träff där Björn Stenberg berättade om OSM. Du kan se hans presentation här. Ska se om jag kan få tag i videoinspelningen också. Här.

Senast redigerat 2014-04-08 10:34
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-04-08 10:06
Ursprungligen av Stefan W:

Jag söker tips på bra kartor att använda vid filmproduktion i FCPX. Kartor man googlar på nätet är oftast av för dålig upplösning om man vill beskära, göra en Ken Burns-effekt, animering eller liknande. Sitter någon inne med förslag på någon guldgruva? Just nu söker jag kartor över svenska landskap, men frågan är mer generell. Nästa gång kanske jag vill ha en karta över Storulvön, eller Visingsö, eller Kalifornien... Alla tips på bra kartor välkomnas!

Inser att det finns en lurkande fråga: menar du kartdata eller satellitbilder? Det är en himla skillnad...

1
Bevaka tråden