Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket sväljer Time Capsule

Tråden skapades och har fått 97 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av ibra_apple:

Vet inte om du hängde med nu men, grejen är den att du behöver ingen backup om du använder den som en HDD som jag gjort.

Samtliga alla mina vitala filer ligger på HDD som jag lägger ditt som jag är rädd om.
Detta är smartare tycker jag för använd TC som en backup förut men den slukade mycket plats plus buggade den ibland då man väll skulle in i TC och hämta en backup.

Och grejen nu är att min datorn kan bli stulen eller gå sönder så jag köper en ny, men jag har ändå ALLA mina vitala filer på min TC som jag kan nå ifrån mobilen eller datorn lätt,smidigt och skönt.

Så förstår inte vad du syftar på för det finns inget problem med den lösning jag kör med

Och var har du dina vitala filer om disken i din TC brinner upp? Eller om din bostad brinner upp med dator, TC och allt? EN kopia av vitala filer är ingen backup. Jag har 2 separata backuper på jobbet och en hemma. Allt finns på minst 4 ställen fördelat på 2 adresser med 3 mils avstånd.

Ursprungligen av pmarriott:

Och var har du dina vitala filer om disken i din TC brinner upp? Eller om din bostad brinner upp med dator, TC och allt? EN kopia av vitala filer är ingen backup. Jag har 2 separata backuper på jobbet och en hemma. Allt finns på minst 4 ställen fördelat på 2 adresser med 3 mils avstånd.

Brinner bostaden upp så brinner den upp, OCH samma sak om du använder TC som en backup eller som extern HDD får du ju garanterat samma resultat vid en brand vilket vi pratar om i denna diskussion haha.

Och vitala filer för MIG är bilder,viss mån dokument, inte Irans kärnvapenritningar så jag behöver 3-4 ställen backup på dom.

Och yrket jag har behöver jag ej blanda in i det privata, vilket är befriande

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-06 10:54
Ursprungligen av ibra_apple:

Brinner bostaden upp så brinner den upp, OCH samma sak om du använder TC som en backup eller som extern HDD får du ju garanterat samma resultat vid en brand vilket vi pratar om i denna diskussion haha.

Och vitala filer för MIG är bilder,viss mån dokument, inte Irans kärnvapenritningar så jag behöver 3-4 ställen backup på dom.

Och yrket jag har behöver jag ej blanda in i det privata, vilket är befriande

Precis så det råd du gav är bra för DIG och inte alla andra

Ursprungligen av lappen71:

Precis så det råd du gav är bra för DIG och inte alla andra

Exakt därav ett BRA TIPS som jag skrev, för jag upplever det som BRA och det är BRA för mig
Och vet fler som har det på samma sätt också, skit sak samma.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-06 13:00
Ursprungligen av ibra_apple:

Exakt därav ett BRA TIPS som jag skrev, för jag upplever det som BRA och det är BRA för mig
Och vet fler som har det på samma sätt också, skit sak samma.

Ändock inte ett bra tips för oerfarna Mac användare som inte förstår var det innebär att stänga av automatiken.
Bra att du är nöjd men att köpa en dyr TC och enbart använda den som en extern hdd ser jag som ett dumt val istället för att köpa en vanlig extern hdd.

Ursprungligen av ibra_apple:

Exakt därav ett BRA TIPS som jag skrev, för jag upplever det som BRA och det är BRA för mig
Och vet fler som har det på samma sätt också, skit sak samma.

Nej. Det är ett dåligt tips eftersom du ger rådet till folk att tumma på säkerheten.

Ursprungligen av lappen71:

Ändock inte ett bra tips för oerfarna Mac användare som inte förstår var det innebär att stänga av automatiken.
Bra att du är nöjd men att köpa en dyr TC och enbart använda den som en extern hdd ser jag som ett dumt val istället för att köpa en vanlig extern hdd.

Har väll lite att göra med att man är en apple användare och har man valt det stråket bör man ha ekonomi därefter, och dessutom så tycker jag TC inte var så farligt dyr dessutom erbjuder den saker som en vanlig HDD inte klarar av ex wifi med mera.

Ursprungligen av pmarriott:

Nej. Det är ett dåligt tips eftersom du ger rådet till folk att tumma på säkerheten.

Eller ger det rådet till folk att det finns flera valmöjligheter valet till hur man ser informationen är upp till var och en individ, har själv haft det så här länge nu men aldrig råkat ut för något, får då man väll är medveten om att man har en TC som extern hdd/router så lägger min in filer successivt som man vill lagra där.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-06 13:39
Ursprungligen av ibra_apple:

Har väll lite att göra med att man är en apple användare och har man valt det stråket bör man ha ekonomi därefter, och dessutom så tycker jag TC inte var så farligt dyr dessutom erbjuder den saker som en vanlig HDD inte klarar av ex wifi med mera.

Finns en uppsjö med externa hårddiskar med wifi till lägre pris.

Ursprungligen av ibra_apple:

har själv haft det så här länge nu men aldrig råkat ut för något

Resonemang jämförbart med:
-Jag använder inte säkerhetsbälte för jag har aldrig krockat.
-Jag har ingen brandvarnare för det har aldrig brunnit hos mig.
-Jag behöver inte se om det kommer något tåg när jag korsar järnvägen för jag kan tidtabellen.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-06 13:43
Ursprungligen av ibra_apple:

Eller ger det rådet till folk att det finns flera valmöjligheter valet till hur man ser informationen är upp till var och en individ, har själv haft det så här länge nu men aldrig råkat ut för något, får då man väll är medveten om att man har en TC som extern hdd/router så lägger min in filer successivt som man vill lagra där.

Nu får du ge dig!! Det ÄR ett dåligt tips till den oerfarne användaren generellt i säkerhetssyfte.

Ursprungligen av lappen71:

Finns en uppsjö med externa hårddiskar med wifi till lägre pris.

Men nu är det så att jag vill att allt skall vara Apple i mitt hushåll kosta vad det kosta vill

Ursprungligen av lappen71:

Nu får du ge dig!! Det ÄR ett dåligt tips till den oerfarne användaren generellt i säkerhetssyfte.

Har dom hära "oerfarna användarna" lyckas hitta till till denna sida regga ett medlemskap och rätt av läst i denna tråd så tror jag nog även att dom förstår sig på vad som innebär om man använder sig av TC som en extern lagringsenhet istället för att den ska tugga på hela tiden (vilket jag personligen kan säga buggar väldigt ofta för många gånger då jag skulle ladda olika sessioner ifrån TC så gick det inte, den kraschade osv) DÄRAV har jag ändrat den till en Extern för SÄKERHETEN att den inte skall bli fel

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-06 13:49
Ursprungligen av ibra_apple:

Men nu är det så att jag vill att allt skall vara Apple i mitt hushåll kosta vad det kosta vill

Det var inte det du skrev utan du skrev att anledningen till att köpa en TC var för den har Wifi när andra externa inte har det.
Nu har andra externa wifi det.

Ursprungligen av ibra_apple:

Har dom hära "oerfarna användarna" lyckas hitta till till denna sida regga ett medlemskap och rätt av läst i denna tråd så tror jag nog även att dom förstår sig på vad som innebär om man använder sig av TC som en extern lagringsenhet istället för att den ska tugga på hela tiden (vilket jag personligen kan säga buggar väldigt ofta för många gånger då jag skulle ladda olika sessioner ifrån TC så gick det inte, den kraschade osv) DÄRAV har jag ändrat den till en Extern för SÄKERHETEN att den inte skall bli fel

Time Machine mot TC har räddat mig ett par gånger. Dock förlitar jag mig aldrig på enbart en backup-lösning. Alltså, Time Machine mot 2 olika TC på 2 olika adresser, kompletterat med kloning av disken lite då och då med CCC samt CrashPlan mot deras server.

Ursprungligen av pmarriott:

Resonemang jämförbart med:
-Jag använder inte säkerhetsbälte för jag har aldrig krockat.
-Jag har ingen brandvarnare för det har aldrig brunnit hos mig.
-Jag behöver inte se om det kommer något tåg när jag korsar järnvägen för jag kan tidtabellen.

Du förstår ändå vart jag vill komma, det är säkert att använda TC på det sätt som jag har/gör, finns inget rätt eller fel i denna fråga hur mycket ni än vill få det till att den ska tugga på hela tiden och lagra onödiga sessioner och bugga sig.

Och det är upp till var och en individ att välja sina val här i livet vad man vill göra, samt hur man vill att saker och ting skall fungera i vardagen, själva tanken med en TC är ju att den ska skydda och lagra ens innehåll men då jag upplevde det som ostabilt och osäkert då jag gick in i Time Machine för att ladda upp äldre versioner så ansåg jag att jag hellre lägger den som en extern HDD.

För ska sanningen fram så får ni det att låta som att man måste 24:7 ha säkerhetes kopiering fast man egentligen kanske sitter med saker 1-2 dagar i veckan som man sedan är klar med lägger över på TC snabbt, smidigt enkelt och den/dom finns där forever and ever, utan att det ska bli något problem.

Sedan vad ni tycker den metoden är som är upp till er, men kom inte att säg att det är ett dåligt tips för det är det inte, ett dåligt tips ur ERAN synvinkel fine, men då jag har upplevt det jag har upplevt så är min bedömning att det är säkrare så här och det fungerar enkelt för mig, och pengar är heller inte något problem för mig så att jag köpt en TC som var tänkt som en tuggande ångvält fast det blev en extern HD som fungerar som router är inte något problem eller som jag ser som dåligt köp.

Tack för mig

Ursprungligen av lappen71:

Det var inte det du skrev utan du skrev att anledningen till att köpa en TC var för den har Wifi när andra externa inte har det.
Nu har andra externa wifi det.

Det var ingen jag visste om eller ens hade hört talas om vid köpet av en TC, dessutom ville jag att allting i mitt hem är av Apple.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-06 13:52
Ursprungligen av ibra_apple:

Har dom hära "oerfarna användarna" lyckas hitta till till denna sida regga ett medlemskap och rätt av läst i denna tråd så tror jag nog även att dom förstår sig på vad som innebär om man använder sig av TC som en extern lagringsenhet istället för att den ska tugga på hela tiden (vilket jag personligen kan säga buggar väldigt ofta för många gånger då jag skulle ladda olika sessioner ifrån TC så gick det inte, den kraschade osv) DÄRAV har jag ändrat den till en Extern för SÄKERHETEN att den inte skall bli fel

Jag har varit medlem här sedan 2008 och det finns många medlemmar som hittat hit som INTE har högt säkerhetstänk så den teorin du har håller inte.
Sen så tuggar TM inte hela tiden som du påstår utan det är bara första gången när den tar en total backup av datorn sen är det 1ggr per timme.

Sen ett tips för att göra dina inlägg mer lättförståeliga.Sätt lite punkter och dela upp i meningar.

Senast redigerat 2014-01-06 17:44

Ibra: Jag förstår inte om du använder din TC (Time Capsule disk) som en backup, eller som en helt vanlig extern disk? Om du bara har den som en extern disk så har du ju ingen säkerhet alls. Eller missförstår jag nånting här?

Ursprungligen av erro67:

Ibra: Jag förstår inte om du använder din TC (Time Capsule disk) som en backup, eller som en helt vanlig extern disk? Om du bara har den som en extern disk så har du ju ingen säkerhet alls. Eller missförstår jag nånting här?

Utveckla plz

Ursprungligen av ibra_apple:

Utveckla plz

Säkerhet är när du har data på 2 ställen.

Använder du den enbart som extern disk och inte en kopia av vad du har på datorn kan du inte i data-sammanhang tala om säkerhet.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-01-06 17:34

Bra säkerhet är när man har säkerhetskopian på 2 ställen. Gärna en på annan geografisk plats.
När datorn brinner upp vill du fortfarande ha en säkerhetskopia utöver den uppsättning som för tillfället då är huvuduppsättningen.

Senast redigerat 2014-01-06 19:24
Ursprungligen av Borttaget:

Säkerhet är när du har data på 2 ställen.

Använder du den enbart som extern disk och inte en kopia av vad du har på datorn kan du inte i data-sammanhang tala om säkerhet.

Och det har jag med,

Ställe nr #1 TC
Ställe nr #2 MBP

<voila

Senast redigerat 2018-07-23 10:04
Ursprungligen av Borttaget:

Säkerhet är när du har data på 2 ställen.

Använder du den enbart som extern disk och inte en kopia av vad du har på datorn kan du inte i data-sammanhang tala om säkerhet.

Säkerhet är när du har datan på fler än 2 ställen och mer än 1 adress.

Senast redigerat 2018-07-23 10:04
Ursprungligen av reboot81:

Bra säkerhet är när man har säkerhetskopian på 2 ställen. görna en på annan geografisk plats.
När datorn brinner upp vill du fortfarande ha "en säkerhetskopia" utöver den uppsättning som för tillfället är huvuduppsättningen.

"Annan Geografisk plats" låter overkill för en privatperson.

Ursprungligen av ibra_apple:

"Annan Geografisk plats" låter overkill för en privatperson.

Hur svårt är det att dra en extra kopia då och då och deponera hos en kompis ifall hela din bostad brinner upp eller tjyven tar både dator och backupdisk? När man t ex har barn är bilderna bland det värdefullaste man har.

Ursprungligen av pmarriott:

Hur svårt är det att dra en extra kopia då och då och deponera hos en kompis ifall hela din bostad brinner upp eller tjyven tar både dator och backupdisk? När man t ex har barn är bilderna bland det värdefullaste man har.

Nädu jag lägger inga privata handlingar hos en "kompis" vad är det som säger att kompisen inte får inbrott osv, visst har jag kvar en kopia här men det är så onödigt omständligt gör som jag perfa och bra.

Och jag tror nog att det viktigaste då man har barn är nog deras hälsa och inte några bilder
Som tur är har jag inga barn för den delen så jag behöver bara bry mig om mig själv, samt mina privata hemliga fbi-filer

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-01-06 19:30

Jag tar mycket bilder på barn, vänner familj och div annat. Bara bilderna på hunden är tillräckligt mycket värda för att lägga 400kr/år på automagisk offsite säkerhetskopiering. (Crashplan)
Det är upp till var och en att sätta en prislapp på sina filer/bilder.

Hårddisk hos vän är ett enkelt och säkert alternativ, självklart bör den vara krypterad med lämpligt lösenord (finns i gratisversionen av Crashplan).

Självklart syftar @pmarriott på vad som är mest värdefullt av hans data.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-01-06 19:49

Jag gillar verkligen hur den här tråden har spårat ur från ursprungfrågan... NOT!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-06 20:24

Problemet är att det var problem med TimeMachineinstallationen. Då tycker jag nog det är bättre att rätta till den, än att gå runt felet med en annan (sämre) lösning.
TM har funkat kalasbra för mej, och många andra.

Bevaka tråden