Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera osx på en andra disk (ny ssd)?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Efter att ha kollat runt i diverse guider gällande ny-installation av osx hittar jag ingen som gäller en andra hårddisk. Jag kommer alltså ha kvar min original hdd i min mac mini (mid 2011) och hoppas det finns ett sätt att slippa boota från usb-det verkar vara väldigt krångligt. Därför blir min fråga: finns det ett smidigt sätt att överföra osx från min gamla hdd till min nya?
Jag har även fler program, som Logic pro X som jag tänkt köra på ssd:n, men är det klokt att "klona" och hur gör jag i så fall det?

Vore väldigt tacksam för svar!

Mvh Jonathan

Enklaste sättet att föra över allt är att klona:
http://www.bombich.com/
eller
http://www.shirt-pocket.com/SuperDuper

Tack för det snabba svaret. Fungerar det även när man inte vill kopiera/klona allt? Det blir inget strul sedan med apple eller vid uppstart?

Ursprungligen av onathanj:

Tack för det snabba svaret. Fungerar det även när man inte vill kopiera/klona allt? Det blir inget strul sedan med apple eller vid uppstart?

Du kan givetvis installera OSX på den nya disken, boota upp med den och sedan flytta över med hjälp av flyttassistenten. Förutsatt att du har två Mac:ar då dvs.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Förutsatt att du har två Mac:ar då dvs.

Varför behöver man två Macar?

TS ska ju behålla den gamla hårddisken. Som jag har förstått det, så ska datorn ha två diskar.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför behöver man två Macar?

TS ska ju behålla den gamla hårddisken. Som jag har förstått det, så ska datorn ha två diskar.

Funkar flyttassistenten om man bootar upp på en "fräsch" disk? Dvs, kan man då välja den andra disken i flyttassistenten? Om det funkar så är det ju fantastiskt smidigt att byta disk

Ursprungligen av barbapappa_86:

Funkar flyttassistenten om man bootar upp på en "fräsch" disk?...

Självklart. Diskarna som Flyttassistenten flyttar till/från behöver inte vara på två olika datorer.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-12-29 20:20

?Om jag minns rätt med Mac mini med 2 diskar, så krävs ytterligare en anslutningkabel till disk 2 som Apple inte tillhandahåller om man inte har köpt en Mac mini OS X server.

Ursprungligen av mac+:

?Om jag minns rätt med Mac mini med 2 diskar, så krävs ytterligare en anslutningkabel till disk 2 som Apple inte tillhandahåller om man inte har köpt en Mac mini OS X server.

Oj, det är bäst jag pratar med dem på multitech då som ska installera ssd:n. Men man tycker att de själva borde ha koll på det...

Ursprungligen av onathanj:

Oj, det är bäst jag pratar med dem på multitech då som ska installera ssd:n. Men man tycker att de själva borde ha koll på det...

http://www.ifixit.com/Store/Mac/Mac-Mini-Dual...

Ursprungligen av onathanj:

Efter att ha kollat runt i diverse guider gällande ny-installation av osx hittar jag ingen som gäller en andra hårddisk. Jag kommer alltså ha kvar min original hdd i min mac mini (mid 2011) och hoppas det finns ett sätt att slippa boota från usb-det verkar vara väldigt krångligt. Därför blir min fråga: finns det ett smidigt sätt att överföra osx från min gamla hdd till min nya?
Jag har även fler program, som Logic pro X som jag tänkt köra på ssd:n, men är det klokt att "klona" och hur gör jag i så fall det?

Vore väldigt tacksam för svar!

Mvh Jonathan

Förstår inte varför alla snackar om kloningsprogram när funktionen finn i OSX och Skivverktyget? Det har funnits i 10 år!
Fungerar klockrent!

Se till att du har din nya hårddisk kopplad med en usb-sata-kabel och igång.

Starta om datorn och håll inne CMD och R! Då kommer den här rutan upp.

Välj "Skivverktyg" och klicka på fortsätt

Här ser du en massa hårddiskar, det är min Mac Pro. Men du har här då bara två. En grå Macintoch HD och en gul "Ny Volym"

Markera Macintoch HD så den syns till höger som här:

Klicka sen på den "ny Volym och dra den till rutan med "MÅL" och släpp
Så det ser ur så här:

Klicka sen på "Återskapa" och sen "Radera"

Låt datorn göra jobbet. Stäng sedan av när den är klar. Ta ur den gamla disken och montera in den nya hårddisken. KLART!

Edit: Det här blir en EXAKT kopia av din gamla hårddisk!
Jag har gjort det här flera gånger och det fungerar hur bra som helst. Senast härom månaden när jag satt i en Samsung SSD på 1TB.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-12-29 22:29

?Nu har tråden blivit så bra att jag kommer nog att bygga om min Mac mini jag också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-29 22:44

Min känsla, utan att ha gjort ett riktigt test, att det inbyggda programmet är långsammare än tex CCC. Har aldrig haft orken att klocka så jag kan ha fel.

Ursprungligen av acke:

Min känsla, utan att ha gjort ett riktigt test, att det inbyggda programmet är långsammare än tex CCC. Har aldrig haft orken att klocka så jag kan ha fel.

Med en extern anslutning via usb 2.0 så skulle det ta 13 timmar att slussa över 700 GB data.
Men jag gjorde det internt i min Mac Pro och då tog det 1.5 timme.
Från en trött HDD 7200 rpm som levererade 80MB/s, var rejält döende då jag gjorde det, disken pajade sen, så det var i sista andetaget) till SSD sata 3.0, men eftersom det bara är 2.0 så maxade 300 MB/s

Tid är iaf något man måste ha och ge oavsett!
Oavsett tid så finns originaldisken kvar med all dess data ifall det skulle strula.

Men jag har gjort det här flera gånger och har aldrig strulat. Riktigt kul var det dock då jag flyttade över till SSD.
Rejält snabb nu

Ursprungligen av KillwithSkill:

Förstår inte varför alla snackar om kloningsprogram när funktionen finn i OSX och Skivverktyget? Det har funnits i 10 år!
Fungerar klockrent!

Se till att du har din nya hårddisk kopplad med en usb-sata-kabel och igång.

Starta om datorn och håll inne CMD och R! Då kommer den här rutan upp.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/4201606/NyHarddiskMac/1.jpg
Välj "Skivverktyg" och klicka på fortsätt
https://dl.dropboxusercontent.com/u/4201606/NyHarddiskMac/2.png

Här ser du en massa hårddiskar, det är min Mac Pro. Men du har här då bara två. En grå Macintoch HD och en gul "Ny Volym"

Markera Macintoch HD så den syns till höger som här:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/4201606/NyHarddiskMac/3.png

Klicka sen på den "ny Volym och dra den till rutan med "MÅL" och släpp
Så det ser ur så här:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/4201606/NyHarddiskMac/4.png

Klicka sen på "Återskapa" och sen "Radera"
https://dl.dropboxusercontent.com/u/4201606/NyHarddiskMac/5.jpg

Låt datorn göra jobbet. Stäng sedan av när den är klar. Ta ur den gamla disken och montera in den nya hårddisken. KLART!

Edit: Det här blir en EXAKT kopia av din gamla hårddisk!
Jag har gjort det här flera gånger och det fungerar hur bra som helst. Senast härom månaden när jag satt i en Samsung SSD på 1TB.

Wow, riktigt tydlig och bra förklaring/guide. Stort tack! Men ssd:n som det ska installeras på kommer sitta i min mac mini, tillsammans med den andra (original) disken. Så det där med att koppla in någon usb sladd är ej aktuellt. Jag har inte heller plats för att kopiera hela hdd till ssdn heller då den är på 256 gb till skillnad från original som är på 500. Därför kanske jag måste använda kloningsprogram, som ccc? Och det där med att radera originaldisken måste man väl kunna göra senare, när man är helt säker på att den nya disken fungerar?

Ursprungligen av onathanj:

...Därför kanske jag måste använda kloningsprogram, som ccc...

Den guiden ger exakt samma resultat som kloningsprogrammen. Det var därför han skrev den guiden – för att visa att man kan uppnå samma sak, utan att använda de programmen.

Men om du inte vill flytta allt, så ska du inte använda kloning alls - varken via Skivverktyg eller via separata kloningsprogram. Utan då ska du använda Flyttassistenten i stället. Där kan du välja vad som ska flyttas (kopieras).

A. Om du vill flytta allt, och få en exakt kopia av den gamla disken:
- Klona disken, antingen via Skivverktyg eller via ett separat kloningsprogram, som t.ex CCC.

B. Om du inte vill flytta allt:
- Gör en ny installation av OS X på den nya disken
- Använd sedan Flyttassistenten för att välja vilka program och inställningar som ska kopieras från den gamla disken.

Ursprungligen av onathanj:

...Och det där med att radera originaldisken måste man väl kunna göra senare, när man är helt säker på att den nya disken fungerar?

Ja.

Ursprungligen av KillwithSkill:

Förstår inte varför alla snackar om kloningsprogram när funktionen finn i OSX och Skivverktyget? Det har funnits i 10 år!
Fungerar klockrent!

Se till att du har din nya hårddisk kopplad med en usb-sata-kabel och igång.

Starta om datorn och håll inne CMD och R! Då kommer den här rutan upp.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/4201606/NyHarddiskMac/1.jpg
Välj "Skivverktyg" och klicka på fortsätt
https://dl.dropboxusercontent.com/u/4201606/NyHarddiskMac/2.png

Här ser du en massa hårddiskar, det är min Mac Pro. Men du har här då bara två. En grå Macintoch HD och en gul "Ny Volym"

Markera Macintoch HD så den syns till höger som här:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/4201606/NyHarddiskMac/3.png

Klicka sen på den "ny Volym och dra den till rutan med "MÅL" och släpp
Så det ser ur så här:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/4201606/NyHarddiskMac/4.png

Klicka sen på "Återskapa" och sen "Radera"
https://dl.dropboxusercontent.com/u/4201606/NyHarddiskMac/5.jpg

Låt datorn göra jobbet. Stäng sedan av när den är klar. Ta ur den gamla disken och montera in den nya hårddisken. KLART!

Edit: Det här blir en EXAKT kopia av din gamla hårddisk!
Jag har gjort det här flera gånger och det fungerar hur bra som helst. Senast härom månaden när jag satt i en Samsung SSD på 1TB.

Behöver man formatera ssd först?

Ursprungligen av lellesamor:

Behöver man formatera ssd först?

Nej.

Ursprungligen av lellesamor:

Behöver man formatera ssd först?

Nej, det gör skivverktyg åt dig...

får det inte att funka

Ursprungligen av KillwithSkill:

Nej, det gör skivverktyg åt dig...

Får tyvärr inte det att funka. Bara felmeddelande en bit in i processen. ca 2 timmar.
Följer beskrivningen med skivverktyg exakt.

Ursprungligen av lellesamor:

Får tyvärr inte det att funka. Bara felmeddelande en bit in i processen. ca 2 timmar.
Följer beskrivningen med skivverktyg exakt.

suck provar CCC. hårdisken loggar ut efter en tid och CCC avbryts hela tiden.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-04-15 07:38
Ursprungligen av lellesamor:

suck provar CCC. hårdisken loggar ut efter en tid och CCC avbryts hela tiden.

Vilken version av CCC har du?

Edit: Testade själv nu med två olika hårddiskar.

iMac i7 27" 2009
OSX 10.11.3
CCC 4.1.7
WD 1TB USB2
WD 1TB My Book Studio FW800

Testade först att köra en backup över FireWire och det gick helt smärtfritt. Körde samma backup på USB-disken och det fungerade ungefär en timme sedan kopplades den ifrån av någon anledning. Stängde ner CCC, kopplade in USB-disken igen och startade upp CCC. Då låser sig hela datorn och jag får bryta strömmen till maskinen och starta upp igen. Bytte ut USB-sladden till en helt ny och försökte en gång till med samma resultat och tvångsavstängning. Det här hände aldrig innan jag uppdaterade till 10.11.3 och när jag körde CCC 3.

Vet inte om det är OSX, CCC eller HDn som det är något vajsing med. Möjligen något lurt med USB porten.

Senast redigerat 2016-04-15 12:19
Ursprungligen av onnyt:

Vilken version av CCC har du?

Jag laddade ner en 30dagars demo från hemsidan igår. Helt ny. Kan inte se att det finns begränsningar mer än tiden att nyttja programmet är 30 dagar och en sekundräknare som lägger till tid vartefter ingår.
Men jag behöver bara använda den en gång. (Vill framför allt inte köpa programmet om det inte fungerar som det är tänkt.)

Ursprungligen av lellesamor:

Jag laddade ner en 30dagars demo från hemsidan igår. Helt ny. Kan inte se att det finns begränsningar mer än tiden att nyttja programmet är 30 dagar och en sekundräknare som lägger till tid vartefter ingår.
Men jag behöver bara använda den en gång. (Vill framför allt inte köpa programmet om det inte fungerar som det är tänkt.)

Ursprungligen av lellesamor:

Flyttar frågan hit. Nu blev det dubbelpost. Kan admin ta bort den andra?

har klonat en hårddisk till ssd. Den kan starta som extern hårddisk men så fort som den monteras så hittar datorn den inte. Allt verkar alltså fungera men ändå inte. Vad skall jag göra?

Ursprungligen av lellesamor:

Flyttar frågan hit. Nu blev det dubbelpost. Kan admin ta bort den andra?

har klonat en hårddisk till ssd. Den kan starta som extern hårddisk men så fort som den monteras så hittar datorn den inte. Allt verkar alltså fungera men ändå inte. Vad skall jag göra?

Testade du det jag föreslog i din dubbelpost, dvs att helt enkelt göra om det? Säkerställ även att du har kopplat in den ordentligt.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Testade du det jag föreslog i din dubbelpost, dvs att helt enkelt göra om det? Säkerställ även att du har kopplat in den ordentligt.

Jo jag klonar om på nytt nu. Verkar så konstigt bara att den faktiskt fungerar som hårddisk om jag kopplar den via en USB/SATA kontakt. Håller in Alt vid uppstart så kan jag välja startdisk. Så den verkar känna igen disken och kan starta upp från den. Men inte via den interna SATA på min macbook pro.

Ursprungligen av lellesamor:

Jo jag klonar om på nytt nu. Verkar så konstigt bara att den faktiskt fungerar som hårddisk om jag kopplar den via en USB/SATA kontakt. Håller in Alt vid uppstart så kan jag välja startdisk. Så den verkar känna igen disken och kan starta upp från den. Men inte via den interna SATA på min macbook pro.

Osäker på hur du har ställt in det i CCC. Ladda gärna upp en screen.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Osäker på hur du har ställt in det i CCC. Ladda gärna upp en screen.

Nej fick inte till CCC alls. Klonar manuellt med extern klon. Två SATA och en "kopieringsknapp". Vet fler som använt exakt samma klonverktyg till att göra en SSD till en Mac mini och den fungerade direkt. Så jag lånade den.

Ursprungligen av lellesamor:

Nej fick inte till CCC alls. Klonar manuellt med extern klon. Två SATA och en "kopieringsknapp". Vet fler som använt exakt samma klonverktyg till att göra en SSD till en Mac mini och den fungerade direkt. Så jag lånade den.

nej klonat igen. Startar med extern SATA men inte intern. Vad är fel?

Bevaka tråden