Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Spök"-pdf:er i iTunes går ej att få bort (jodå)

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sen jag uppgraderade till Mavericks på Macen så har jag problem med mina pdf:er och synkning till iPaden. Förut så drog man in de pdf:er som man ville ha i iTunes, men nu finns iBooks i Mavericks, så ska pdf:erna dit vad jag förstår, sen så ska man ändå i iTunes kryssa i de pdf:er som man vill ha på iPaden, sen synka. Ibland syns de i iTunes, ibland inte. Men ännu konstigare är att många gamla dokument som jag har tagit bort från iBooks fortfarande syns i iTunes, men när man försöker synka dem så blir det error - det är alltså "spökfiler" som inte går att ta bort.
Kort sagt: iBooks och iTunes i Mavericks är rejält buggigt. Är det någon som hittat någon lösning? (Eller är det bara jag som har detta problem? Jag har senaste av allting.)

Senast redigerat 2013-12-29 20:27
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-29 16:41

Nej det är inte bara du. Jag har också fått gamla spök-pdf:er i iTunes. Försökte radera allt i iBooks på dator och iPhone och "synka rent", men gamla pdf-er som jag hade synkat innan jag öppnat iBooks på datorn hänger kvar som spöken. Har inte felsökt ännu om det finns någon lösning. Blev bara sur och stängde av all synkning i iBooks. Jag har referens-pdfer som jag behöver ha lätt tillgängliga i iPhonen, och på datorn är de lätt åtkomliga via nätet, så tills vidare har jag spolat iBooks-synk via iTunes. Och via iCloud synkar ju iBooks bara köpt material. För mina behov förlitar jag mig mer på Dropbox tills vidare och vi får se om Apple gör något vettigt av iBooks småningom.

Hmm, jag tror jag äntligen löste det. Jag rotade runt i menyerna i iBooks (i Maverciks) och såg nåt under Arkiv-menyn som heter "Flytta böcker från iTunes", vilket jag tyckte var mycket märkligt eftersom det ju inte ska finnas några böcker i iTunes längre! Men jag klickade på det och den började tugga lite, sen var alla spök-pdf:er i iTunes borta.
Helt ologiskt eftersom när jag uppgraderade till Mavericks så kom det upp ett meddelande i iTunes att mina böcker nu var i iBooks ...
nåja, så var det med det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-29 19:03

Ha - satt just också och gjorde samma sak! Hittade och prövade i iBooks meny Arkiv > Flytta böcker från iTunes.
Första gången jag gjorde det försvann alla spök-pdf:er utom en. Det sista spöket försvann när jag hade synkat med telefonen och sedan kört Flytta böcker från iTunes en gång till.

Sedan till problem 2. Pdf:er och böcker som man lagt till i iBooks på iOS går inte att synka till iBooks på OSX via iTunes. Jag hade exempelvis en e-bok som jag öppnat i iBooks på telefonen via en direktlänk i ett gratiserbjudande. Den hade jag ingen annan stans och kunde inte få den till någon annan stans heller. Går inte att maila, och fast man ser den i iTunes under "På denna iphone - Böcker" så går det inte att kopiera/dra någon annan stans. Jag hoppades att det i mitt fall var att synken inte slutfördes på grund av spök-pdferna som gjorde att det strulade, det verkar ju hjärndött annars. Men tidigare trådar här på 99mac och andra ställen säger att det inte går.

Det gör det! I iTunes välj menyn Arkiv > Enheter > Överför inköp från [enhetens namn].

Intuitivt och enkelt? Nej, Idiotiskt!

1
Bevaka tråden