Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpråd!!!

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!

Jag ska snart införskaffa en ny mac men känner mig lite vilse. Har just nu en iMac mitten 2010 i5:a med 12gb ram 1gb grafik. Den har hållit bra men numera tycker jag inte att den står upp för mina behov längre.

Sedan presentationen av nya Mac Pro tänkte jag direkt att jag ska ha en sån! Dock har jag nu börjat tvivla och funderar om inte en 2013 maxad iMac ska kunna göra jobbet.

Jag arbetar främst i 3D och SketchUP, inte speciellt mycket rendering även om jag till viss del vill kunna göra det också. Hindret idag är att mina modeller börjar vara mer komplicerade än i början. Framförallt större och mer omfattande (ritar byggnader om ni undrar). Utöver det är det photoshop och lite spel.

Hur ska jag göra? Räcker en maxad iMac eller ska jag satsa på Mac Pro?

/Thomas

Senast redigerat 2013-12-21 18:21

Tror att en iMac duger fint.

En iMac med 16GB RAM och SSD är i mina ögon mer än tillräckligt.

Jag tycker dock att den maskin du har är kompetent (detta från en som har top of the line 15" retina-modellen". Du kommer märka enorm skillnad om du byter ut hårddisken mot en modern SSD-disk. Så kan du vänta något år till på att uppgradera eller alternativt plocka upp en begagnad mac pro eller 2013 imac då.

Problemet med SketchUp är ju att det inte skalar särskilt bra (dvs är egentligen inte speciellt "pro"). När modellerna blir större tar det snabbt knäcken på vilket grafikkort och RAM som helst.

1
Bevaka tråden