Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TC frigör inte utrymme när jag raderar filer på den!?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kör en Time Capsule och använder den bland annat som en fejl-NAS mot en Mac Mini och Plex vilket funkar bra. Problemet är att när jag försöker deleta filmer på den eller när jag deletar gamla backuper så frigörs inget utrymme på den Mycket märkligt. Vet någon här vad detta kan bero på och hur man löser detta? Först och främst vill jag deleta backuper, att jag inte kan det är ju i sig weird!

Min erfarenhet är att man inte ska använda en disk som man kör Time Machine mot till annat. Jag hade lagt över lite filer på min Time Capsule men Time Machine började gnälla om utrymme efter ett tag. Min rekommendation är att du använder din TC till enbart TM och skaffar en separat disk till annan lagring.

Ursprungligen av pmarriott:

Min erfarenhet är att man inte ska använda en disk som man kör Time Machine mot till annat. Jag hade lagt över lite filer på min Time Capsule men Time Machine började gnälla om utrymme efter ett tag. Min rekommendation är att du använder din TC till enbart TM och skaffar en separat disk till annan lagring.

Ok! Men man måste väl ändå kunna ta bort backuper som hela maskinen är ämnad för?

Ursprungligen av Matador2003:

Ok! Men man måste väl ändå kunna ta bort backuper som hela maskinen är ämnad för?

TM sköter sånt helt automagiskt. Pilla inte på det.

Ursprungligen av pmarriott:

TM sköter sånt helt automagiskt. Pilla inte på det.

Ja jag köper argumentet som säger att den är ämnad som just TM men eftersom funktionen finns att använda den i NAS-läge så borde man ändå kunna ta bort filer på den. Samt varför försvinner filer men inget utrymme blir tillgängligt? Är ändock ologiskt!

Ursprungligen av Matador2003:

Ja jag köper argumentet som säger att den är ämnad som just TM men eftersom funktionen finns att använda den i NAS-läge så borde man ändå kunna ta bort filer på den. Samt varför försvinner filer men inget utrymme blir tillgängligt? Är ändock ologiskt!

Du ska ha den som antingen eller. Inte både och.

Ursprungligen av pmarriott:

Du ska ha den som antingen eller. Inte både och.

Ja, så om man väljer en funktion som inte maskinen är ämnad för rent teoretiskt men som finns praktiskt inbyggd och finns även i manualen så ska man inte heller räkna med att man kan förvänta sig att maskinen faktiskt fungerar 100% enligt manualen I got it.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-18 12:13
Ursprungligen av Matador2003:

Ja, så om man väljer en funktion som inte maskinen är ämnad för rent teoretiskt men som finns praktiskt inbyggd och finns även i manualen så ska man inte heller räkna med att man kan förvänta sig att maskinen faktiskt fungerar 100% enligt manualen I got it.

Glöm det. Läste för snabbt

Time Machine bygger på länkar vilket innebär att när du tar bort backuper så är det bara länkar till tidigare backuper som rensas, därför blir det ingen skillnad. Du måste plocka bort de äldsta backuperna för att nånting skall hända men som redan skrivits här så kan manuell hantering innebära att du plötsligt inte har en fungerande backup den dagen du skall återskapa nånting, bara tomma länkar...

Min åsikt är att man använder en backup som backup dvs du skall närsomhelst kunna formatera om den och börja på ny kula. Har du den som arkiv (NAS) så faller den möjligheten och du kan hamna i väldigt tråkiga situationer där du varken har arkiv eller backup att tillgå...

Edit: Jacka in en USB-disk i TC:n och kör den nya disken som NAS så får du bra funktionalitet

Om du ska använda den till både och så är det bättre du partionerar den isåfall så du får två logiskt skilda delar, en till Time Machine och en till resten... så har jag gjort och det fungerar bra..
Och med resten menar jag tex temp lagring .. för pajar din externa disk och du har saker på den som ska backupas..ja ..då är du ju rökt..

Frågan kvarstår fortfarande Finns det ingen som vet hur man kan deleta filer permanent och frigöra utrymme på en TC alls här? För det skall gå. Har hört ryktas om att via ett terminalkommando ska man kunna tömma "papperskorgen" på TC som tydligen skall finnas. I mitt fall är det ju partitioner där jag har filmer + att den används som back-up.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-01-03 11:56

Var har du läst att det ska gå? Varifrån kommer ryktena? Ge oss lite mer konkreta fakta så kan vi ta ställning. För i värsta fall kan det handla om ett olyckligt missförstånd om vad Time Machine kan och inte kan.

Ursprungligen av frazze:

Var har du läst att det ska gå? Varifrån kommer ryktena? Ge oss lite mer konkreta fakta så kan vi ta ställning. För i värsta fall kan det handla om ett olyckligt missförstånd om vad Time Machine kan och inte kan.

Ja jag googlade lite förut och hittade i min värld komplexa instruktioner om att man kunde via terminalen göra detta på något sätt. Jag fattade dock inte det hela, lite överkurs för mig. Sedan att ge "er" lite mer fakta? I detta fall är det jag som bet om fakta eftersom jag inte ställer frågan. Har inte tid eller lust att vända på steken. Kan man inte lämna ett svar så kan man inte. Men att jag ska ge en förklaring på en lösning på ett problem jag själva ställer mig frågan till falerar kanske lite logiskt? Eller så får du ge lite fakta på hur jag ska ge fakta till dig så att du kan ge fakta tillbaka till mig? hehe: )

Ursprungligen av Matador2003:

... Sedan att ge "er" lite mer fakta? I detta fall är det jag som bet om fakta eftersom jag inte ställer frågan. Har inte tid eller lust att vända på steken...

Jösses, vilken attityd.

Vill man ha hjälp så får man anstränga sig lite själv också, t.ex genom att svara på motfrågor. Om man inte inser det, utan bara vill ha allting serverat på silverfat, så ska man inte ha någon hjälp alls, anser jag.

Ursprungligen av Matador2003:

...Men att jag ska ge en förklaring på en lösning på ett problem jag själva ställer mig frågan till falerar kanske lite logiskt?...

Nej, det fallerar inte alls. Om du i stället för att visa attityd hade berättat lite mer (några länkar kanske) om det där som du googlade fram - men som du inte riktigt förstod - så hade någon här kanske kunnat guida dig och hjälpa dig att förstå bättre.

Senast redigerat 2014-01-03 12:47
Citat:

Jösses, vilken attityd.

Vill man ha hjälp så får man anstränga sig lite själv också, t.ex genom att svara på motfrågor. Om man inte inser det, utan bara vill ha allting serverat på silverfat, så ska man inte ha någon hjälp alls, anser jag.

Attityd? Jasså tycker du det? Det var värst! Om du läser min tråd från början så ser du att jag började med en fråga. Tycker du att det är något i mina svar som tyder på att det skall infot skall bli serverat på ett silverfat?:) Svaret jag fick var inte svar på frågan utan att jag måste komma med mer fakta. Jag ser lite svårighet för mig att komma med fakta på just fakta jag själv söker. Det är ju beklaglig om du tycker detta är en dålig attityd? Det var inte avsikten.

Citat:

Nej, det fallerar inte alls. Om du i stället för att visa attityd hade berättat lite mer (några länkar kanske) om det där som du googlade fram - men som du inte riktigt förstod - så hade någon här kanske kunnat guida dig och hjälpa dig att förstå bättre.

Jag googlade för en tid sedan fram detta men hittar det inte längre. Man skulle kanske kunna hitta en anledning till varför jag postar frågan här i stället. Jag kanske misstog mig. Jag borde först kanske ha hittat en lösning, sedan valt att diskutera denna här i stället. Men jag utgick från att någon kunde ge mig en direkt svar på frågan i stället. Det var uppenbarligen fel av mig! Sorry! Sedan kan vi nog lägga ner det där med attitydsproblemen? Pajkastning åt sidan Vi får försöka hålla oss till faktan, dvs den som aldrig kom fram!:)
Ska försöka googla och hitta detta igen. Hittar jag detta så återkommer jag!

Ursprungligen av Matador2003:

...Tycker du att det är något i mina svar som tyder på att infot skall bli serverat på ett silverfat?

Ja.

Att först säga att "jag har läst nånstans att det ska gå, men det var för komplicerat för mig" - och inte lämna mer information än så.
Och sedan bli kinkig när du ombeds att berätta mer om vad du har hittat.
Då känns det som att man vill få lösningarna serverade på silverfat.

Ursprungligen av Matador2003:

Attityd? Jasså tycker du det?

Ja.

Att säga att det är du som ställer frågorna, och att vägra svara på motfrågor - det tycker jag är attityd.

Ursprungligen av Matador2003:

...Svaret jag fick var inte svar på frågan utan att jag måste komma med mer fakta. Jag ser lite svårighet för mig att komma med fakta på just fakta jag själv söker...

Du har tydligen totalt missuppfattat vad frazze frågade efter. Han ville självklart inte att du skulle svara på din egen fråga. Utan han bad dig bara att berätta mer om de tips och lösningsförslag som du redan hade sökt fram.

Det är alltid bra att berätta så mycket man kan om de lösningsförslag man redan har hittat, och om de åtgärder man redan har provat.

Dels så undviker man att du får samma tips och lösningsförslag en gång till.
Och dels så får vi möjlighet att titta på de saker du redan har sökt fram, och vi kan då ta ställning till ifall det är bra tips du har hittat, och kanske guida dig igenom dem, eller så kan vi hänvisa till andra tips och lösningsförslag som kanske är bättre.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-01-03 16:12
Ursprungligen av Matador2003:

Jag ser lite svårighet för mig att komma med fakta på just fakta jag själv söker.

Det som eftersöktes var mer fakta om ditt problem, inte lösningen på det.

För att vi ska kunna hjälpa dig behöver vi veta så mycket som möjligt om problemet. Om nån ställer frågor så är det för att problemformuleringen är oklar eller tvetydig. Allt för att du ska slippa få lösningar på ett annat problem än det du faktiskt har, vilket sparar tid för både dig och alla som försöker hjälpa dig.

1
Bevaka tråden