Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X Server med FTP-server

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Mac Mini med OS X Server 10.8 på, och jag får inte FTP-servern att fungera som jag vill. T ex så kommer alla användare till samma mapp, trots att jag har tilldelat dom olika hemmamappar.

Jag blir knäpp på detta!

Finns det någon "FTP Server on OS X Server for dummies" nånstans?

Jag har tyvärr inget konkret råd till, annat än att kanske fundera på någon annan ftp-server. Alla jag vet som försökt få till lite mer avancerade uppsättningar med den inbyggda ftp-servern har förr eller senare tröttnat och valt t.ex. Rumpus eller CrushFTP

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-12-18 08:36

"FTP Server on OS X Server for dummies" skulle jag också vilja hitta.

Har kikat på CrushFTP, men priset känns lite högt för det extremt lilla jag kommer använda den.

Det bästa jag har hittat efter timmar på Google är följande: http://krypted.com/mac-os-x/using-the-new-ftp...

Tyvär så får jag det inte att funka trots allt...

Kör sftp istället. Då behöver du inte göra något. Skapa ett konto för sftp, låt denne logga in via SSH.
Med sftp://användare:lö[email protected] så kommer han till sin hemmamapp. Så rensa den så den är tom.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-12-18 12:19
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Kör sftp istället. Då behöver du inte göra något. Skapa ett konto för sftp, låt denne logga in via SSH.
Med sftp://användare:lö[email protected] så kommer han till sin hemmamapp. Så rensa den så den är tom.

Låter enkelt.
Kan man sen lägga länkar i hemmamappen till andra diskar/mappar?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Kör sftp istället. Då behöver du inte göra något. Skapa ett konto för sftp, låt denne logga in via SSH.
Med sftp://användare:lö[email protected] så kommer han till sin hemmamapp. Så rensa den så den är tom.

Hur slår man på tjänsten SFTP i OS X Server för resepektive användare? Hittar ingen möjlighet till det.

Crushftp rekommenderar jag, 250 kr är väl överkomligt.

Aktivera ssh eller fjärrinloggning.

Behöver du ha bra enkel kontroll på användare och behörigheter köp Crush.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-18 13:05

http://www.youtube.com/watch?v=rb7OZ4LpSbE

Den killen tycker jag har riktigt bra video-guider.
Kika på den och se om du blir klokare..

1
Bevaka tråden