Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dags att köpa ny bärbar dator!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det har börjat bli dags för en ny dator då min gamla dator har börjat bli för seg...

Jag har alltid varit en Windows användare sedan flera år tillbaka. Har dock haft flera Mac:s här hemma genom åren.

Nu är det dags för en ny dator! Jag jobbar väldigt mycket med video, foto och webdesign. Använder mig utav Adobes alla verktyg. Har länge gått och tänkt på att sätta ihop en egen datorn. Men nackdelen är den att jag inte kan ta med mig datorn. Och då jag alltid är på språng när jag fotar och filmar. Tycker jag det känns bäst om jag kan ta med datorn. Speciellt när jag träffar kunder.

Då fick jag upp ögonen för den nya Macbook Pro Retina (Late 2013) !

2,3 GHz Quad-Core Intel Core i7-processor (Turbo Boost upp till 3,5 GHz) med 6 MB delad L3-cache.
16 GB 1 600 MHz inbyggt DDR3L-minne
512 GB SSD
NVIDIA GeForce GT 750M med 2 GB GDDR5

På papper är den hur grym som helst. Men hur funkar den i verkligheten?

Nu kommer min fråga, vad är skillnaden med i7 Quad Core som sitter i denna och en i7 Quad Core på en Stationär?
Behöver jag en Six core eller räcker det med en Quad för videoredigering, påverkar det rendering mycket ? (Använder Premiere Pro CC)
Grafikkortet som är inbyggt, kan jag använda CUDA ? kommer jag kunna redigera video snabbt och smärtfritt? (inget lagg)
Hur är det med temperaturen på datorn? kommer den hålla sig kyld, om jag kopplar in en till skärm och håller på med video ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-16 17:46

Om du jobbar så tungt med videordeigering samt rendering mm så kanske en stationär iMac är att föredra, samt ha en lättare billigare Macbook Air för lite sidoarbete samt kundbesök

Temperaturen på en bärbar och kylning av den är nog svårt att uppskatta beror på tiden för belastning samt vilka olika typer av arbetsuppgifter det gäller.

Ingen kan garantera att du inte upplever lagg med grafiken på en bärbar kan ju inte jämföras rakt av emot en stationär MacPro eller vässad iMac.

Hmm..

Ursprungligen av cubeis:

Om du jobbar så tungt med videordeigering samt rendering mm så kanske en stationär iMac är att föredra, samt ha en lättare billigare Macbook Air för lite sidoarbete samt kundbesök

Temperaturen på en bärbar och kylning av den är nog svårt att uppskatta beror på tiden för belastning samt vilka olika typer av arbetsuppgifter det gäller.

Vill helst bara använda en dator som "main" tycker inte om att hoppa från den ena till den andra. Blir några korta reklamfilmer, intros och kanske några kortfilmer.

Ungefär en gång i månaden kanske jag filmar något bröllop där de vill ha film på hela bröllopet ungefär en timme lång film.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-16 18:42

Tror du kommer klara dig utmärkt med en 15" Macbook Pro Retina med de specs du valt (förutsatt att du inte har något mot storleken och vikten, som ändå är förhållandevis låga för att vara en 15" dator - och det låter det ju inte som om du har?). Den är ett litet kraftpaket!

CUDA verkar fungera kasst (inte alls) med senaste OS X.

Ursprungligen av Anderlind:

CUDA verkar fungera kasst (inte alls) med senaste OS X.

Hmm.. var kan jag läsa någonstans om det? vet du om grafikkortet fungerar med Premiere och CUDA direkt eller måste man använda sig av hacks?

Ursprungligen av dardaiin:

Hmm.. var kan jag läsa någonstans om det? vet du om grafikkortet fungerar med Premiere och CUDA direkt eller måste man använda sig av hacks?

Gör du en Google-sökning på os x cuda 750M så ser du vad jag menar.

Här är en som skriver om CUDA och 650M, http://blogs.adobe.com/kevinmonahan/2013/09/1...

Ursprungligen av Anderlind:

Gör du en Google-sökning på os x cuda 750M så ser du vad jag menar.

Här är en som skriver om CUDA och 650M, http://blogs.adobe.com/kevinmonahan/2013/09/1...

Aa jag läste också något likadant. Verkar som att CUDA inte verka finnas tillgänligt tills man installerar drivrutinerna själv.. Gick in och kolla på Nvidias drivrutiner nu CUDA uppdatering kom ut förra veckan för GT 750M.

Men problem med 3D i After Effects bryr jag mig inte, då jag tror inte jag kommer hålla på med det inte än i alla fal

1
Bevaka tråden