Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köphjälp beg. Mac pro för musikproduktion

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Då min mac mini 2012 (16 gb minne) inte räcker till för musikproduktion, tänkte jag denna gång satsa på en dator jag själv kan "trimma" allt eftersom. Men jag är dåligt insatt och undrar därför vilken begagnad mac pro jag bör satsa på som inte är för dyr men något "framtidssäker"? 5.1 (mid 2010) verkar prisvärd då jag antar att jag behöver använda mig av 64 bitar (till Logic och div. musikprogram), eller? Jag kollade lite på benchmarks och där var 2010 års modell i topp om man kör den på tolv kärnor, men slogs av macbook pro om den bara använde en kärna. Detta förstår jag inte mycket av, mer än det uppenbara - att datorn kan hantera flera uppgifter samtidigt bättre. Så nybörjarfrågan lyder; hur gör jag detta, vad bör jag tänka på? Vilken mac pro modell får jag mest kärnor/prestanda för mina behov för pengarna?

Jag kanske kan lägga 12-15 tusen, men är det bättre att satsa på en tidigare modell och lägga mer pengar på minne?

Vore supertacksam för en förklaring eller tips!

Mvh Jonathan

På vilket sätt räcker den inte till, är det CPU som slår i taket? Vilken mini är det du har, med i5 CPU?
Skulle kunna tänka mig att det är hårddisken annars som du skulle kunna byta ut till en SSD kanske och på det sättet få fart på maskinen.

Har dina applikationer du kör stöd för flertrådat?

Ursprungligen av keptang:

På vilket sätt räcker den inte till, är det CPU som slår i taket? Vilken mini är det du har, med i5 CPU?
Skulle kunna tänka mig att det är hårddisken annars som du skulle kunna byta ut till en SSD kanske och på det sättet få fart på maskinen.

Har dina applikationer du kör stöd för flertrådat?

Det verkar främst vara cpu:n, men hdd har också sagt ifrån ibland, och det lär knappast bli bättre när jag får NI komplete ultimate och börjar använda mig av kontakt 5 i större utsträckning än tidigare. Jag har funderat på ssd, men då det kostar en del och jag känner att det kanske inte löser så mycket borde jag inskaffa en dator jag själv kan bygga ut...

Processorn är i5 2,3 ghz (från mitten av 2011) och 16 gb installerat.

Ursprungligen av onathanj:

Det verkar främst vara cpu:n, men hdd har också sagt ifrån ibland, och det lär knappast bli bättre när jag får NI komplete ultimate och börjar använda mig av kontakt 5 i större utsträckning än tidigare. Jag har funderat på ssd, men då det kostar en del och jag känner att det kanske inte löser så mycket borde jag inskaffa en dator jag själv kan bygga ut...

Processorn är i5 2,3 ghz (från mitten av 2011) och 16 gb installerat.

Ursäkta min ignorans, men flertrådat är det samma som flera kärnor? Och detta går bara att köra med vissa program? Hur tar man i så fall reda på vilka program som klarar detta?

1
Bevaka tråden