Visa bilder enkelt?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-09 08:37

Sitter med en MBA med OS X 10.9. Hur visar man bilder på enklaste sättet från tex en extern hårddisk? Jag vill att man enkelt ska kunna klicka sig fram bild för bild samt zooma.

Idag hittar jag bara förhandsgranskaren(heter det så?) och måste stänga den efter varje bild.

• Skribent
  • Sollentuna
  • 2013-12-09 08:49

Det finns säkert andra appar som är smidigare, men med Förhandsvisning kan du öppna flera bilder genom att markera flera/alla och öppna. Då kan du bläddra mellan dem.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-09 09:37

Här är några tips om vad du kan göra utan att installera några appar.

Första tipset är att lära sig behärska Finders visningslägen.
- Coverflow-läget kan vara bra för att bläddra. Använd vä,hö-pilar på tangentbordet för att bläddra.
- Har du ikon-läget (första alternativet) så observera att du har en slider längst ner till höger. Använd denna för att göra bildikonerna lagom stora.

Sedan rekommenderar jag att lära sig Quicklook ordentligt. Markera en bild i Finder genom ett enkelt klick och tryck på mellanslag. (Ett mellanslag till stänger bilden.)

- När Quicklook är öppet kan du navigera i Finderfönstret bakom med pilarna. Då byts vilken bild som Quicklook visar. Har du Finderfönstret i list-läge så kan du gå igenom alla bilder i mappen med upp och ner-pilarna.
- Markera flera bilder (eller alla filer i mappen med Cmd-A) och tryck mellanslag för att starta Quicklook. Tryck på ikonen högst upp till höger för fullskärmsläge. Nu kan du bläddra genom alla bilder med hö,vä-pil. Tryck mellanslag för att starta/stoppa bildspel. Det finns en ikon som visar indexark (tumnaglar för alla bilder) om du vill snabbnavigera. Tryck esc för att avsluta fullskärmsläget.

Quick Look är ju så användbart!
Kom idag på hur man kan se alla filer i en Meddelandekonversation på datorn:
Markera en fil/bild i en konversation. Tryck på space. Quick Look öppnas. Tryck nu på ikonen till vänster om filnamnet.
Nu visas miniatyrer av alla filer/bilder!
Det blir i praktiken som om man hade markerat alla filer i konversationen och tryckt mellanslag. På samma sätt som om man markerar flera filer i Finder och trycker mellanslag.

Och ⌥ zoomar i bilder.
Det går inte öppna filer i papperskorgen, men det går att kika på dem med Quick Look. Och det går tex att markera text och kopiera ur filen som ligger i papperskorgen, om man nu har slagit på funktionen att markera text i Quick Look.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-21 21:59
Ursprungligen av reboot81:

, om man nu har slagit på funktionen att markera text i Quick Look.

Tack för tipset om den gömda inställningen för textmarkering i QuickLook - det kommer jag ha stor användning av!

1
Bevaka tråden