Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBPr skalar inte om appar när jag kopplar från monitor

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en 27" monitor kopplad till min MBPr via HDMI. När jag drar ut sladden så fattar inte min MBP att programmen ska skalas om till den inbyggda skärmens yta. Ska det vara så här, eller kan jag lösa det på något sätt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-08 12:15

Vad menar du med skalas om? Att de har vanlig upplösning på retina skärmen och blir små, eller att fönstret är för stort för att få plats?

Ursprungligen av beh:

Vad menar du med skalas om? Att de har vanlig upplösning på retina skärmen och blir små, eller att fönstret är för stort för att få plats?

Det senare, fönstren är för stora. Jag måste alltid förminska och sedan förstora Chorme mf för att de ska anpassa sig efter skärmens storlek.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-08 13:35

Vad händer om du bara trycker på förstora?

Ursprungligen av beh:

Vad händer om du bara trycker på förstora?

Det gick bra för iTunes, dock inte på Chrome. Saken är den att jag gärna vill att de ska vara i "helskärm" (Menar inte helskärmsläget) oavsett om jag använder min monitor eller ej - utan att behöva förstora etc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-08 21:26

Då får du nog förlita dig på tredjepartslösningar. En som är gratis heter Spectacle: http://spectacleapp.com/

Ursprungligen av beh:

Då får du nog förlita dig på tredjepartslösningar. En som är gratis heter Spectacle: http://spectacleapp.com/

Ok, tackar! Kanske blir relativt smärtfritt med kortkommandon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-08 22:15

Ja, tycker det fungerar bra. Dessutom så gillar jag verkligen funktionen i Windows 7+ och Chrome för att få två fönster att fylla var sin halva av skärmen (dra fönster mot den halva dy vill fylla).

Ursprungligen av beh:

Ja, tycker det fungerar bra. Dessutom så gillar jag verkligen funktionen i Windows 7+ och Chrome för att få två fönster att fylla var sin halva av skärmen (dra fönster mot den halva dy vill fylla).

Håller med, den är bra. Får testa imorgon!

Jag kör BetterSnapTool som gör samma sak. Det är dock trevligt att man kan definiera custom "ytor" som man drar fönster till så skalas de om och positioneras efter en mall man satt upp. T ex så har jag mail + twitter på samma skärm, där jag vill att twitterklienten ska ta upp en högerkolumn och mailen (eller något annat program jag råkar använda just då) fylla ut resten - väldigt snabbt fixat så att man kan dra/släppa fönster direkt på en drop-yta för att få dem på rätt plats och i rätt storlek.

1
Bevaka tråden