Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diakriter som flyter omkring

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!! I ett och annat PDF-dokument som jag hämtar från Internet händer att ringar och prickar ramlar huller om buller om jag läser det med OS X Förhandsvisning. Exempelvis detta dokument: lup.lub.lu.se/record/155602/file/625417.pdf‎
Dokumentet ser perfekt ut i Adobe Reader – där är alla åäö intakta.
Det skulle vara jätteintressant att höra om någon kan bringa ljus i detta mysterium. Gärna refererande till det aktuella fallet. Har stött på detta några gånger men inte så himla ofta. Ska komplettera med att jag sett fenomenet från 10.4.x till 10.8.5.

Tja, vad ska man säga, annat än att Förhandsvisning gör fel och Reader rätt?

Att prickar och ringar hoppar omkring har att göra med att den här typen av tecken, dvs. å,ä,ö m.fl, är sammansatta av flera glyfer, dvs. former, som tillsammans bildar det tecken som ska visas upp. Därför kan grundformen ligga kvar och prickarna hamna någon annanstans.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-12-08 22:06

Firefox's PDF-läsare 0.8.649, senaste Skim, Preview.app ger samma problem med det aktuella dokumentet, men har inte noterat det i någon annan fil. Jag har inte Acrobat Reader installerat.

Gammalt dokument (2005), gammal PDF version (1.3) kanske är anledningar till problemen?

Inte överdrivet gammalt, tycker jag. Ofta är det någon freeware pdf-plugin-tjofräs till Windows som gör något skumt. I just detta fall verkar det dock vara den inbyggda pdf-motorn i OSX som är boven. Skapad av "Mac OS X 10.3.8 Quartz PDFContex" från Word.

Dokumentet ser kass ut också direkt i Safari men ok i Acrobat Pro X (10.1.8). Tittar man närmare på åäö ser de ju rent ut sagt för jävliga ut. Scrollar och zoomar man i dokumentet (gärna på samma gång) sker det en massa skumt fladdrande och att vissa sidor ser kolsvarta ut innan allt stabiliserar sig. Kan det vara gamla ruttna TrueType-fonter som inte trivs med nästan lika gamla versioner av OSX?

Kort sagt - gratis pdf-pluginer och OSX egen pdf-generering (åtminstone under 10.3 Panther) suger... Men det är ju gratis vilket ju är gott för den akademiska världen.

Tillägg: Kolla bokstave "å" i olika förstoring. Inte vackert även om läget är korrekt...

Det är ytterst osannolikt att det har med vare sig "för gammal" pdf-version eller "ruttna" TrueType-fonter att göra.

PDF-standarden är uppbyggd så att den utökas, men inte så att redan befintliga möjligheter förändras. Det är helt och hållet ett renderings-fråga, och det är verkligen inte första gången som Apples PDF-renderare inte klarar alla delar i PDF-standarden (det har den aldrig gjort). Söker man på Google så går det att hitta bokstavligen miljoner träffar om hur Preview inte kan rendera alla PDF-er.

Hursomhelst, värt att prova är att rensa systemets cache-filer och sedan starta om.

Funkar det inte då är det bara att gilla läget och inse att Preview inte är till för att återge allt perfekt, utan just för att vara en Förhandsgranskare.

1
Bevaka tråden