Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

bästa beg. macbook Pro eller Air?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2013-12-07 23:55

Har blivit tillfrågad att leverera bilder till en konferens, bildmaterialet skall visas på projektor vars tekniska data
är obekant för mig just nu. Känner på mig att min "gamla" macbook pro (2007/2008) börjar bli lite för gammal i
sammanhanget. Vilken beg modell har bra utgångar som levererar tillräckligt och kan hänga med ett tag till? Måste
det vara hdmi?

bildleverantören

Det handlar alltså bara om bilder, inget ljud?

I så fall tror jag att det funkar alldeles utmärkt med din nuvarande dator, och en adapter från datorns DVI till projektorns VGA eller HDMI. Eller ingen adapter alls, om projektorn har DVI.

Om du även ska leverera ljud, så blir det kanske lite mer komplicerat.

Du bör nog ha lite uppgifter om projektorns ingångar för att vi ska kunna ge mer konkreta svar.

Ursprungligen av max2:

...Vilken beg modell har bra utgångar som levererar tillräckligt och kan hänga med ett tag till? ...

Nästan omöjligt att svara på. Vi vet inte vilka behov du kommer att ha. Och vi vet inte heller vilken budget du har för det här begagnat-köpet.

Med de förutsättningar vi känner till, så skulle jag vilja säga:
Köp så stor (eftersom de större modellerna har fler portar) och så ny (ju nyare dator, desto "modernare" portar) dator du har råd med.

Senast redigerat 2013-12-08 09:25
  • Medlem
  • Nacka
  • 2013-12-08 09:58
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det handlar alltså bara om bilder, inget ljud?

I så fall tror jag att det funkar alldeles utmärkt med din nuvarande dator, och en adapter från datorns DVI till projektorns VGA eller HDMI. Eller ingen adapter alls, om projektorn har DVI.

Om du även ska leverera ljud, så blir det kanske lite mer komplicerat.

Du bör nog ha lite uppgifter om projektorns ingångar för att vi ska kunna ge mer konkreta svar.

Nästan omöjligt att svara på. Vi vet inte vilka behov du kommer att ha. Och vi vet inte heller vilken budget du har för det här begagnat-köpet.

Med de förutsättningar vi känner till, så skulle jag vilja säga:
Köp så stor (eftersom de större modellerna har fler portar) och så ny (ju nyare dator, desto "modernare" portar) dator du har råd med.

Tack för svar. Jag kan väl säga att på bildsidan, stillbild, är jag kräsen. Även efter konf. eventet i februari kommer jag att arbeta mer med bildprojiceringar på vägg, så ett inköp av egen projektor kommer att bli aktuellt, detta för att kunna göra provkörningar och även visa för intresserade. Så nu till följdfråga - för stillbildsvisning (eller kort egenproducerad video), - har någon tips bra projektor?
helst under 13000 - 15000:-. Jag kan helt mörklägga visningsrum. Jag har en vitmålad (matt) vägg ca 5 meter bred som jag vill projicera mot. Vad är egentligen skillnaden på "bioprojektor hemmabruk" och annan projektor? Helst vill jag att projektorn inte skall
väga 20 kg utan kunna transporteras vid behov. Om detta inte låter sig förenas med bra bildkvalitet så får den bli stationär.
(eftersom jag även plåtar mot väggen så kan jag inte sätta upp en stationär duk)

//Max P

1
Bevaka tråden