Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Numbers få bort en "0"

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller på att göra en faktura i numbers, har gått över från PC till Mac och håller på att skissa på ny fakturamall. Första gången jag håller på med programmet och hittar inte ett bra sätt att göra så att Summans celler blir tom när inget är skrivet på "Antal" & "Á Pris(Inkl Moms)". Vill få bort nollan som kommer upp automatiskt. Hur skulle ni lösa detta?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-12-07 14:43
Ursprungligen av Rahmberg:

Håller på att göra en faktura i numbers, har gått över från PC till Mac och håller på att skissa på ny fakturamall. Första gången jag håller på med programmet och hittar inte ett bra sätt att göra så att Summans celler blir tom när inget är skrivet på "Antal" & "Á Pris(Inkl Moms)". Vill få bort nollan som kommer upp automatiskt. Hur skulle ni lösa detta?

Markera cellen
Gå in i Innehåll>Granskare>Visa Granskare.
Villkorlig markering>Lägg till en regel...
Siffror, välj Lika med, ett tal
fyll i 0, välj i rullmenyn som dyker upp när du klickar på Fet, längst ner ""Anpassad stil"
välj höger punkt under "Anpassad stil" så dyker en färgkarta upp, sätt "opacitet" till 0 och tryck på "Klar" så ska siffran noll bli genomskinlig.

Fast det garanterar kanske inte att när man printar fakturan att det inte syns...det är bara att testa.

Eller kanske enklare att markera cellen, gå vägen över "Format>Villkorlig Markering..."

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-12-07 18:00

Jag använder detta i OpenOffice:

=IF(B7<>0;SUM($B$3:B7);"")

  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-12-07 18:47
Ursprungligen av mattiL:

Jag använder detta i OpenOffice:

=IF(B7<>0;SUM($B$3:B7);"")

Ja, det är nog enklare med en IF-sats.

Tack för hjälpen! Det Blev hur bra som helst. La till regeln och det funkade perfekt.

1
Bevaka tråden