Mest prisvärda begagnat köp? Och värderingfrågor i allmänhet!

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Vad skulle ni säga är det mest prisvärda man kan komma över på begagnatmarknaden idag i form av Macbook, Macbook Pro eller Macbook Air? Kanske en Macbook (Pro) 13" med Intel Core 2 Duo / tidig generation Intel Core i5, med mycket RAM och SSD? Vad skulle ni ge för en sådan? Och vad skulle ni ge för en Macbook Air 13" respektive 11" med tidig generation Intel Core i5, 128 GB SSD och 4 GB RAM?

Jag brukar kika på mac2sell.net i försök att få en rimlig uppfattning om priser, ibland tycker jag dock de är ute och cyklar (den såväl under- som övervärderar). Ett annat sätt är att gå in på Tradera, välja detaljerad sökning och undersöka avslutade auktioner, på så sätt får man se vad varorna faktiskt har sålts för.

Är jag ensam om att tycka att prissättningen som råder på Blocket generellt sett är på tok för hög? Detta visar sig genom att annonser ligger kvar länge (och objekt därmed verkar förbli osålda).

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-07 21:36

Säljare (och köpare) på annonser typ Blocket vet att det brukar prutas. Så annonspriset är inte det slutgiltiga.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-08 10:51

Jag skulle satsa på en Macbook Pro med tidig Core i5/i7 processor. På det sättet spelar det inte så stor roll vad den har för minne och lagring, det går ju att uppgradera. För en sådan grundmodell, i bra skick, skulle jag betala runt 4000-5000 kr.

En Macbook Air är såklart ett bra köp också, men här blir det viktigare att köpa rätt specs från början. En tidig i5/i7 modell bör som du säger ha 4GB RAM och så mycket lagring du behöver. För en 13" i5/4GB/128GB i bra skick skulle jag betala ungefär samma pris som ovan, 4000-5000. För en 11" med i5/4GB/64GB skulle jag nog ge strax under 4000-4500.

Nu pratar jag alltså om första gen i5 datorer. Senare generationer får man nog ge någon tusenlapp mer för enligt mig.

Senast redigerat 2013-12-08 16:25
1
Bevaka tråden