Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur avinstallerar man ett program som inte kommer från App Store?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter 20 år med PC har jag blivit med Mac, därför är jag lite lost ibland. Som nu till exempel, jag vill avinstallera ett program som inte är hämtat från App Store. Hur gör jag?

Avinstallationsprogram om det finns, eller dra appen till papperskorgen.

Funkar inte heller

Fanns inte med något avinstallationsprogram, och det går inte heller att dra appen från Launch Pad till papperskorgen.

Ursprungligen av keptang:

Avinstallationsprogram om det finns, eller dra appen till papperskorgen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-03 22:43

Direkt från programmappen kan du dra program till papperskorgen.

Skräp kvar, som i Windows?

Ursprungligen av IngoX:

Direkt från programmappen kan du dra program till papperskorgen.

Det funkade ju bra, tack! Men det blir inget skräp kvar då i någon systemmapp? När man installerar något på en Windows-PC så sprids det ut en massa filer hit och dit, samt nya rader i registret. Inget sån't i Mac alltså? Fantastiskt i så fall!

Beroende på program så kan olika filer, vissa dolda, spridas över disken vid installation. Att ge sig in o gräva i systemet kan dock ha skadlig/katastrofal effekt om du skulle ta bort fel fil. Därför finns det några program som kan sköta avinstallationen. Ett sådant program är Appzapper

Samma sak på OS X. Du kastar programmet, inte inställningar etc.

Alltså bättre med Windows och avinstallationsprogram som tar bort allt som hör till.

Använd t.ex. AppZapper/AppCleaner, http://howto.cnet.com/8301-11310_39-57595346-...

Ursprungligen av keptang:

Samma sak på OS X. Du kastar programmet, inte inställningar etc.

Alltså bättre med Windows och avinstallationsprogram som tar bort allt som hör till.

Använd t.ex. AppZapper/AppCleaner, http://howto.cnet.com/8301-11310_39-57595346-...

Fast i den mån programmet efterlämnar skräp så är det i de allra flesta fall inget som "tynger" systemet så som det tenderar att göra i Windows.
Jag använder AppDelete som jag tycker funkar alldeles ypperligt.

1
Bevaka tråden