Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tickande ljud från iMac 2013...

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har ett sjukt irriterande ljud som verkar komma från nedre vänster del av min iMac (sett framifrån). Det låter som om det är någon fläkt som inte riktigt snurrar som den ska; ett snabbt mekaniskt tickande som om kullagerna inte riktigt hänger med som de ska.

Visst, det är inte mycket, men när jag köper en dator för 26000kr så känner jag att petitesser som dessa ska lyftas fram.

Några idéer på vad det kan vara och hur man ordnar det?

Ursprungligen av Segas:

...vad det kan vara och hur man ordnar det?

Vilken modell? 21 och 27 ser väl lite olika ut på insidan.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken modell? 21 och 27 ser väl lite olika ut på insidan.

27".

  • Medlem
  • 2013-12-01 21:31

Spontant tror jag på en tickande hårddisk. Har du en mekanisk eller SSD?

Ursprungligen av Dalle:

Spontant tror jag på en tickande hårddisk. Har du en mekanisk eller SSD?

Fusion Drive, så det är väl en blandning om jag har förstått det rätt?

Ursprungligen av Segas:

Fusion Drive, så det är väl en blandning om jag har förstått det rätt?

Stämmer bra. Har ljuder dykt upp nyligen, eller har det alltid varit så?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Stämmer bra. Har ljuder dykt upp nyligen, eller har det alltid varit så?

Märkte det för 2-3 dagar sedan...

  • Medlem
  • 2013-12-01 23:16

Spontant skulle jag kunna misstänka något med hårddisken. Men det är länge sedan jag hade en iMac senast. Någon här som är van med komponentplaceringen i denna maskin kan säkert ge ett bättre svar. Har du kikat efter en sprängskiss på google? ifixit.com brukar ha fina bilder.

Ursprungligen av Dalle:

Spontant skulle jag kunna misstänka något med hårddisken. Men det är länge sedan jag hade en iMac senast. Någon här som är van med komponentplaceringen i denna maskin kan säkert ge ett bättre svar. Har du kikat efter en sprängskiss på google? ifixit.com brukar ha fina bilder.

Ja, men ifixit nämner inget om tickande delar. HIttade en bild dock på en annan sida där det sitter en fläkt i ca 80mm storleken...kanske kan vara den. Hårddisken har jag ingen aning om vart den sitter, men högst troligt vid fotstödets fäste baktill.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-02 14:35

Tickande brukar väldigt ofta vara hårddisken.... Är det rytmiskt brukar det tyda på läsfel. Är det sporadiskt vid läsning är det troligen OK.

Ursprungligen av kenjon:

Tickande brukar väldigt ofta vara hårddisken.... Är det rytmiskt brukar det tyda på läsfel. Är det sporadiskt vid läsning är det troligen OK.

Det sker även när jag bara har skrivbordet framme och ingenting igång i bakgrunden.

  • Medlem
  • 2013-12-05 00:06

Vet inte vad det handlar om men min iMac 2013 tickar inte.
Se till att göra backup omgående om du inte gjort det redan!

Ursprungligen av per s:

Vet inte vad det handlar om men min iMac 2013 tickar inte.
Se till att göra backup omgående om du inte gjort det redan!

Min iMac är fortfarande under "testning", så jag har inte fört över något viktigt på den än.

Det kan mycket väl vara fläktarna. Har själv haft det på min imac, och det verkar vara ett ganska vanligt problem!

Ursprungligen av Maldini:

Det kan mycket väl vara fläktarna. Har själv haft det på min imac, och det verkar vara ett ganska vanligt problem!

Har upptäckt att det hjälper att knacka på skärmens nedre vänstra del när det uppstår, men...det känns inte som en okej lösning för en maskin som kostade mig 27000kr.

Ursprungligen av Segas:

Har upptäckt att det hjälper att knacka på skärmens nedre vänstra del när det uppstår, men...det känns inte som en okej lösning för en maskin som kostade mig 27000kr.

Lämna in den.

Ja det funkade faktiskt även för mig, men det är absolut ingen ok lösning.... tycket också att du ska lämna in den, så får de byta ut fläkten... om det nu är samma problem... låter det så här?

http://www.youtube.com/watch?v=heODaDzleJ0

Hej!

Jag har också problem med ett tickade/surrande ljud på min apple cinema display 27". Låter ljudet såhär?

http://www.youtube.com/watch?v=RQv0mswkj9s

Inte jag som lagt upp videon men jag hittade länken när jag själv sökte runt efter lösningar. Jag trodde först att det var fläkten som lät på min display men nu börjar jag misstänka att det är strömförsörjningen som felar, eller snarare komponenter på den som felar. Killen som lagt upp den här videon berättade i sin tråd att han bytte kondensatornerna som hade felat av oklar anledning på strömförsörjningen och att han på det sättet fick bort ljudet och att allt var i sin ordning igen.

Vet inte om detta är fallet för dig men det kan vara värt att tänka på.

Liknar ljudet i videon det ljudet du hör på din iMac?

Ursprungligen av FCPXXL:

Hej!

Jag har också problem med ett tickade/surrande ljud på min apple cinema display 27". Låter ljudet såhär?

http://www.youtube.com/watch?v=RQv0mswkj9s

Inte jag som lagt upp videon men jag hittade länken när jag själv sökte runt efter lösningar. Jag trodde först att det var fläkten som lät på min display men nu börjar jag misstänka att det är strömförsörjningen som felar, eller snarare komponenter på den som felar. Killen som lagt upp den här videon berättade i sin tråd att han bytte kondensatornerna som hade felat av oklar anledning på strömförsörjningen och att han på det sättet fick bort ljudet och att allt var i sin ordning igen.

Vet inte om detta är fallet för dig men det kan vara värt att tänka på.

Liknar ljudet i videon det ljudet du hör på din iMac?

Nej, det där låter inte alls som min, ditt exemplar är ett solklart fall av kondensatorproblem.
Mitt "tickar" mer, fast...ibland oregelbundet. Ungefär som när en fläkt hoppar över ett kullager när det roterar...svårt att förklara och jag hittar ingen video som kan demonstrera det.

Ok! Kan du filma det med din mobil eller digitalkamera och lägga upp på youtube? Då kan man ju höra mer exakt hur det låter.

Ursprungligen av FCPXXL:

Ok! Kan du filma det med din mobil eller digitalkamera och lägga upp på youtube? Då kan man ju höra mer exakt hur det låter.

Jag har samma problem, bifogar här en film med ljudet.
Var svårt att höra om det verkligen hörs, eftersom datorn gör samma ljud Ni får väl höra av er om det inte hörs så får jag göra en till.

Har varit i kontakt med support och dom säger helt enkelt att lämna in den, dom kan inte gissa sig till vad felet är och hade inte fått in några liknande.

Som sagt tidigare i tråden, borde inte vara detta fel på en så ny dator.

http://www.youtube.com/watch?v=iFErOfNoTS8&fe...

EDIT:

En extra ljud-länk. https://soundcloud.com/rillee/imac-ljudet/s-M...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-17 13:53

Ca. 20 "peakar" per sekund ger 1200 rpm == iMac 2012/2013 fläkt idle hastighet. Antagligen byts fläkten ut om man ber om det, men man blir utan dator en stund.

1
Bevaka tråden