Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail app, alla mail lagras lokalt, tar upp mycket utrymme

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hoppas att detta hamnar i rätt forum del. Jag har kommit till insikt att alla mina mail samlas lokalt på min dator vilket jag är måttligt förtjust i. Än så länge är utrymmesbrist inget bekymmer men redan så tar mina mail upp över 6 gb. Hur gör jag för att förhindra att det lagra lokalt? Jag har inget som helst intresse eller vinst i att lagra dom lokalt då jag ALLTID är uppkopplad när datorn är igång. Antingen via nätverket på jobbet eller så nätverket hemma.
Mitt jobb involverar en jädra massa mail som nästan uteslutande alltid innehåller en massa PDF filer i varierande storlekar jag hämtar hem dessa och lagrar dom på datorn tills dess att projektet jag jobbar på är färdigt och fakturerat sen lagrar jag dom extern för att slippa ha allt internt.

Senast redigerat 2013-11-28 15:16

Det är pga att du kör POP3 istället för t.ex. IMAP4 eller Exchange. Vilken typ av mail använder du?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Det är pga att du kör POP3 istället för t.ex. IMAP4 eller Exchange. Vilken typ av mail använder du?

Jag kör Gmail och har till den sammankopplat 2 jobb mail adresser.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-28 15:52
Ursprungligen av Stefan Willard:

Jag kör Gmail och har till den sammankopplat 2 jobb mail adresser.

Jag kör också ett G-mailkonto kopplat till Mail, men har IMAP aktiverat istället för POP3

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-28 16:10

Det är en inställning man får göra under inställningar på GMails webbmail. När jag gjorde det var man tvungen att växla till engelska först, men numera borde det gå även på svenska.
Inaktivera sedan ditt GMailkonto och skapa ett nytt som IMAP (i din dator. Hos Gmail är det samma konto fortfarande). Du kan inte ändra ditt konto från POP3 till IMAP4, utan måste skapa ett nytt.
Ta heller inte bort ditt gamla POP3-konto, eftersom alla dina nuvarande mail då försvinner.

Ursprungligen av kenjon:

Det är en inställning man får göra under inställningar på GMails webbmail. När jag gjorde det var man tvungen att växla till engelska först, men numera borde det gå även på svenska.
Inaktivera sedan ditt GMailkonto och skapa ett nytt som IMAP (i din dator. Hos Gmail är det samma konto fortfarande). Du kan inte ändra ditt konto från POP3 till IMAP4, utan måste skapa ett nytt.
Ta heller inte bort ditt gamla POP3-konto, eftersom alla dina nuvarande mail då försvinner.

IMAP är aktiverat i mina inställningar på webben för mitt gmail. Men jag skall ta och ringa dom imorgon .

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-28 21:57

Bra, har du skapat ett IMAPkonto i din dator/iPhone också? Eller står det kvar som POP3?

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2013-11-28 23:22

Under kontoinställningar och avancerat kan du kryssa ur "hämta alla bilagor automatiskt" så laddas de inte ner förrän du klickar på dom. Men laddar du ner dom så är dom sparade lokalt i mailmappen. Jag tror inte det går att rensa bort dem enkelt därifrån.

Ett alternativ vore ju att hantera stora filer med ett eget konto som du bara accesser via webmail. Då kan du tanka ner och spara undan det du vill och låta ändå ha allt kvar på mailservern.

Ursprungligen av stralis:

Under kontoinställningar och avancerat kan du kryssa ur "hämta alla bilagor automatiskt" så laddas de inte ner förrän du klickar på dom. Men laddar du ner dom så är dom sparade lokalt i mailmappen. Jag tror inte det går att rensa bort dem enkelt därifrån.

Ett alternativ vore ju att hantera stora filer med ett eget konto som du bara accesser via webmail. Då kan du tanka ner och spara undan det du vill och låta ändå ha allt kvar på mailservern.

Jag har sällan större filer än 5 mb styck. Däremot är det ofta som jag får travar med Zip filer som kan innehålla upp till en 30-40 pdf filer styck för mina projekt ibland uppemot 300-400. Får jag gissa så har jag nog i min mail korg totalt en 4000-5000 pdf filer åtminstone.

Ursprungligen av kenjon:

Bra, har du skapat ett IMAPkonto i din dator/iPhone också? Eller står det kvar som POP3?

Nu står det som IMAP under kontoinställningar i min dator. Så problemet är nog löst verkar det som. Tusen tack för hjälpen hade inte en aning om vad skillnaderna mellan imap och pop var.

1
Bevaka tråden