Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återskapa från gammal HDD till ny SSD

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Har ett problem.
Kör på en Mac Pro rev 5.1 - 2010
Har 3 diskar Western digital på 1TB vardera, och den 4e platsen är tom.
Köpte en Samsung 840 EVO på 1 TB. Satt i den i 4e platsen med en 2.5->3.5 adapter på macoteket.
Inga problem att formatera den.

Men sen kommer problemet.
Jag vill ju föra över hela OSX från Macintoch HD till den nya SSD'n
Startar Skivverktyg och Återskapa, klickar på Macintosh HD. Drar sedan SSD'n ner till rutan mål.

Har gjort det här förut flera gånger utan problem. Men nu så kommer ett felmeddelande upp, detta:
Vad kan det vara för problem tro?

Mac Pro rev 5.1 - 2010
OS X Mavericks 10.9
SSD: Samsung SSD 840 EVO 1 TB

Otroligt tacksam för hjälp
// KWS

Senast redigerat 2013-11-22 22:51

Ska tillägga att bilden är tagen efter att jag bootat upp i recovery-läget (Bootar med CMD+R)
Annars i vanligt läge så ser det ut så här:

Hårddiskarna ser ju likadana ut här. Men i första bilden så är den ju orange?! Har aldrig fattat det där?
Varför ser det ut så? Kan det ha något att göra med att det inte går att återskapa?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-22 22:27

Orange ikon får jag på de diskar som är anslutna med FireWire (kanske med USB också förresten...).

Jag fick det att fungera nu. Vet inte vad det berodde på. Men eftersom jag fick felmeddelande så tänkte jag att jag kör ssd via ett USB adapter som jag har liggandes. Och då gick det. MEN det skulle ju ta 11 timmar och då slog det mig att jag kanske skulle dra ur alla diskar förutom dom två som jag behövde under återskapandet/cloningen. Så nu rullar det som det ska. Och ist för 11 timmar så blev det 2

Jag körde ett speedtest förut och min originaldisk 7200 rpm kom upp i som bäst 80 MB/s. Med SSD'n kom jag upp i 280 MB/s, så det lär bli skillnad sen.

Rullar det här på bra så kommer jag nog köpa tre till. En för samplingar och två i raid till audiodisk, men jag ska göra lite eftersökningar hur Logic tycker det är att jobba med diskar i raid.

Då kommer jag vara förbi flaskhalsen. CPU och minne har jag redan så det baxnar om det!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-23 01:19
Ursprungligen av KillwithSkill:

Jag vill ju föra över hela OSX från Macintoch HD till den nya SSD'n
Startar Skivverktyg och Återskapa, klickar på Macintosh HD. Drar sedan SSD'n ner till rutan mål.

Jag tror jag ser felet I bilden i första inlägget har du valt Recovery-partitionen (OS X Base System) som mål och inte din samsung-ssd!

Ursprungligen av IngoX:

Jag tror jag ser felet I bilden i första inlägget har du valt Recovery-partitionen (OS X Base System) som mål och inte din samsung-ssd!

Hahaha, ja jävlar du!!!

Måste ju ha stirrat mig blind

1
Bevaka tråden