Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Badbollar" på ny Macbook Pro retina 13", normalt?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Köpte precis min första Macbook för en vecka sedan, en Macbook retina 13" (256gb, 8gb ram modellen). Är nöjd med köpet hittills, inga problem med skärmen osv. Inte belastat datorn något direkt än dock. Men har en fråga om vad som är normalt med dessa badbollar då jag aldrig kört Mac innan.
Har märkt att dessa badbollar dyker upp lite då och då när jag surfar med datorn och ska trycka någonstans/rör musen. De syns en kort stund (ca en sek.) men ändå tillräckligt så man ser de och märker dem. Jag undrar om detta är normalt för denna dator eller borde de inte dyka upp när man bara surfar med datorn?

Har igång iStat och ser att memory ligger på ungefär halv belastning när detta händer och cpu är inte heller speciellt belastad.

Tack på förhand.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-11-22 06:35

Jag har samma "problem" på mina tre macar. Gissar på att det är en bugg i Mavericks som förhoppningsvis kommer att åtgärdas i nästa uppdatering.

  • Medlem
  • 2013-11-22 07:24

Jag har samma problem på en Mac Mini 2011 med 8GB minne. På min MBA 2013 har jag inte samma problem.
Har funderat på om det uppkommer i själva uppgraderingen till Mavericks. Kom din dator förinstallerad med Mavericks, eller uppgraderade du själv? Jag har inte upplevt detta "problem" på tidigare versioner av OS X.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-11-22 07:35
Ursprungligen av Dalle:

Jag har samma problem på en Mac Mini 2011 med 8GB minne. På min MBA 2013 har jag inte samma problem.
Har funderat på om det uppkommer i själva uppgraderingen till Mavericks. Kom din dator förinstallerad med Mavericks, eller uppgraderade du själv? Jag har inte upplevt detta "problem" på tidigare versioner av OS X.

Jag har heller inte haft den här typen av badboll på tidigare versioner av OS X. Därav anledningen till min gissning på en bugg. I övrigt gillar jag Mavericks. Hade det mer varit likt Snow Leopard i utseende hade det passat mig bättre. En kosmetisk fråga som går att fixa till på diverse sätt. Bla med Xtrafinder.

Ursprungligen av Dalle:

Jag har samma problem på en Mac Mini 2011 med 8GB minne. På min MBA 2013 har jag inte samma problem.
Har funderat på om det uppkommer i själva uppgraderingen till Mavericks. Kom din dator förinstallerad med Mavericks, eller uppgraderade du själv? Jag har inte upplevt detta "problem" på tidigare versioner av OS X.

Ja min dator kom med Mavericks förinstallerat, är det en "problem" med Mavericks får man hoppas det kommer en fix. Vore spännande att höra om någon med samma dator som mig också upplever detta. Kan ju fortfarande skicka tillbaka datorn om det skulle bero på den och inte mavericks, men svårt att veta för mig som aldrig kört mac innan om detta är "normalt" med denna.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-22 09:29

Jag har samma problem på en MBP 13" 2011. Det uppstod definitivt i samband med uppdateringen till Mavericks.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-11-22 10:45

För mig kommer badbollen fram men den snurrar inte och påverkar i övrigt inte arbetet på mina maskiner. Så för mig är det endast ett kosmetiskt fel och inget annat. finns ju värre buggar tycker jag. Tex att Finder kraschar när man vill titta på vissa filer i Quick Look. Med filmer som öppnas med VLC går det överhuvudtaget inte att titta på i Quick Look. Får bara upp ett fönster som konstaterar hur stor filen är och vilket program som är förval.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-22 12:04
Ursprungligen av activia:

Ja min dator kom med Mavericks förinstallerat, är det en "problem" med Mavericks får man hoppas det kommer en fix. Vore spännande att höra om någon med samma dator som mig också upplever detta. Kan ju fortfarande skicka tillbaka datorn om det skulle bero på den och inte mavericks, men svårt att veta för mig som aldrig kört mac innan om detta är "normalt" med denna.

Jag har också en ny late 2013 Macbook Pro 13" Retina med Mavericks, och har inte ett spår av det problem du beskriver. Skulle installera om systemet om jag var du. Har inte sett en badboll sen jag började testa datorn för någon vecka sen, förutom någon gång när ett program hängt sig helt.

Ursprungligen av tooobe:

Jag har också en ny late 2013 Macbook Pro 13" Retina med Mavericks, och har inte ett spår av det problem du beskriver. Skulle installera om systemet om jag var du. Har inte sett en badboll sen jag började testa datorn för någon vecka sen, förutom någon gång när ett program hängt sig helt.

Har du samma modell med 8gb ram?
Ska testa och installera om systemet. Är dock som andra skriver mest kosemetiskt då de inte hinner "ladda" direkt utan bara dyker upp någon gång ibland.

Även jag har en MBPr 13" late 2013, 8gb, 256gb.
Ser också badbollen ibland, Dock inget direkt problem för mig.

Har dock ett annat problem. Min javainstallation misslyckas hela tiden..
Enda lösningen jag hittat på nätet, är att ladda ner mavericks och installera om.
Alltså cmd+r vid uppstart osv..
Är helt grön inom macvärlden så vet inte

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-11-23 09:51
Ursprungligen av danne_silver:

Min javainstallation misslyckas hela tiden..

Är det den där uppmaningen som poppar upp att du behöver installera "Java runtime" någonting? Annars kan du ladda ner Java här.

Nej.
Har laddat ner java från java.com
När installationen är klar, står det "installationen misslyckades"
Sen att man ska prova installera igen.
Blir samma varje gång.

Ursprungligen av onnyt:

Är det den där uppmaningen som poppar upp att du behöver installera "Java runtime" någonting? Annars kan du ladda ner Java här.

1
Bevaka tråden