Formula 1 kommer till Mac i december

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Feral Interactive börjar bli klara med en Mac-version av Formula 1 2013, spelet är klart för lansering i december.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2013-11-14 14:18

Kul för oss motorintresserade. Men har det redan till PS3. Och hur kommer Macen att reagera på detta spel? Historiskt så brukar de nästan brinna upp av ansträngning.

  • Redaktör
  • Sollentuna
  • 2013-11-14 14:29
Ursprungligen av Dalle:

Kul för oss motorintresserade. Men har det redan till PS3. Och hur kommer Macen att reagera på detta spel? Historiskt så brukar de nästan brinna upp av ansträngning.

Jag har använt föregångaren för att göra lite benchmarks på testdatorer och det spelet upplever jag som lite för lättdrivet. Ska se om det går att använda det här istället sen.

Vet inte om en Mac blir varmare än något annat, men vad som är mindre skoj är att spel brukar prestera märkbart sämre i OS X jämfört med Windows på samma hårdvara. Detta märks dock bara i tyngre spel där hårdvaran får jobba ordentligt — bildfrekvensen i OS X går ner lägre än motsvarade scen i Windows. Men i ett lättdrivet spel märker man ingen direkt skillnad mellan de båda plattformarna.

Ursprungligen av star-affinity:

Vet inte om en Mac blir varmare än något annat, men vad som är mindre skoj är att spel brukar prestera märkbart sämre i OS X jämfört med Windows på samma hårdvara. Detta märks dock bara i tyngre spel där hårdvaran får jobba ordentligt — bildfrekvensen i OS X går ner lägre än motsvarade scen i Windows. Men i ett lättdrivet spel märker man ingen direkt skillnad mellan de båda plattformarna.

Jag tror att det har med vektormotorn i CoreGraphics att göra. Allt ritas upp med PDF. Jag tror inte det finns en vektormotor i Windows.
En viktig fördel med vektormotor är att GUI blir upplösningsoberoende. En annan viktig fördel med vektormotor i PDF är att man kan använda samma kod för skärm som för utskrift.
Apple kunde dock ha utveckla API:er där spel kan ritas direkt till skärmen utan att gå vägen över PDF (kanske det redan är så). Tror att Windows gör så.

Windows har en annan fördel gentemot Mac OS X. Det har haft lång tid på sig att optimera drivrutinerna för spel tack vare nära samarbete med NVIDIA och AMD (tid. ATI).

På sikt hoppas jag att Mac OS X kommer upp till samma prestanda som Windows när det gäller spel.

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag tror att det har med vektormotorn i CoreGraphics att göra. Allt ritas upp med PDF. Jag tror inte det finns en vektormotor i Windows.
En viktig fördel med vektormotor är att GUI blir upplösningsoberoende. En annan viktig fördel med vektormotor i PDF är att man kan använda samma kod för skärm som för utskrift.
Apple kunde dock ha utveckla API:er där spel kan ritas direkt till skärmen utan att gå vägen över PDF (kanske det redan är så). Tror att Windows gör så.

Windows har en annan fördel gentemot Mac OS X. Det har haft lång tid på sig att optimera drivrutinerna för spel tack vare nära samarbete med NVIDIA och AMD (tid. ATI).

På sikt hoppas jag att Mac OS X kommer upp till samma prestanda som Windows när det gäller spel.

Det är ju OpenGL som gäller för spel, så vektormotorn i CoreGraphics lär inte ha med den sämre prestandan i OS X kontra Windows att göra.

En utvecklare som jobbar med att porta spel till OS X menade att Microsofts stora satsning på Direct3D (vilket oftast används för spel i Windows istället för OpenGL som i OS X) i samband med Xbox också lett till att det blivit optimerat så optimerat för Windows.

Jag hoppas också att det blir bättre med spelprestandan i OS X, men det har jag också gjort i över 10 år nu… :|

Men kanske att det blir ändring i samband med att Valve satsar på sitt Steam OS där spelen kommer rulla på Linux och OpenGL. Fast frågan är hur mycket det påverkar hur OpenGL och spel rullar i OS X. Inte säkert att det gör det utan att det snarare handlar om Apples implementation av OpenGL i OS X, och/eller drivrutinerna som AMD och Nvidia skriver.

Ursprungligen av star-affinity:

Det är ju OpenGL som gäller för spel, så vektormotorn i CoreGraphics lär inte ha med den sämre prestandan i OS X kontra Windows att göra.

En utvecklare som jobbar med att porta spel till OS X menade att Microsofts stora satsning på Direct3D (vilket oftast används för spel i Windows istället för OpenGL som i OS X) i samband med Xbox också lett till att det blivit optimerat så optimerat för Windows.

Jag hoppas också att det blir bättre med spelprestandan i OS X, men det har jag också gjort i över 10 år nu… :|

Men kanske att det blir ändring i samband med att Valve satsar på sitt Steam OS där spelen kommer rulla på Linux och OpenGL. Fast frågan är hur mycket det påverkar hur OpenGL och spel rullar i OS X. Inte säkert att det gör det utan att det snarare handlar om Apples implementation av OpenGL i OS X, och/eller drivrutinerna som AMD och Nvidia skriver.

Ja, du har säkert mer rätt än jag! Jag vet att Microsoft har satsat stenhårt med Direct X och att OpenGL inte har haft samma resurser, men visst kan det även handla om Apples implementation av OpenGL eller drivrutiner i OS X. Skulle vara kul om Apple anställde in specialist inom OpenGL/drivrutin som försöker optimera så att OS X kommer i paritet med Windows, gärna bättre!

1
Bevaka tråden