Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bäst dynamisk dns?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är i flyttartagen och kommer att flytta från min gamla trotjänar-ownit-lina till en ny boning där fibern inte längre erbjuder fast ip, tyvärr.

Så, för alla servertjänster och dylikt som man dras med, vilken dynamisk dns-tjänst ska man köra? Önskemålen är att det inte får kosta alltför mycket pengar och att man ska kunna använda egna domännamn.

Du kan använda www.dyn.com + t.ex. Loopias DNS-hantering (eller annan leverantör som har gratis DNS-hantering) som pekar mot din dyn.com-adress.

= Gratis.

Loopia funkar bra för mig. DNS-tjänst för egen domän med stöd för dynamisk DNS (jag använder ddclient) och omskrivning av e-postadresser för domänen till annan adress. Allt gratis.

Hade tidigare ett par domäner hos dyn.com men de gör nu allt för att krångla till det för gratis-kunder och tvinga över dem till betaltjänster.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-04 23:22
Ursprungligen av Sir N.:

Loopia funkar bra för mig. DNS-tjänst för egen domän med stöd för dynamisk DNS (jag använder ddclient) och omskrivning av e-postadresser för domänen till annan adress. Allt gratis.

Sir N.

Vill Du dela med dig av din ddclient-konfiguration..!?

Ursprungligen av Torkel:

Sir N.

Vill Du dela med dig av din ddclient-konfiguration..!?

Jovisst, så här ser det ut.:

Citat:

daemon=300
syslog=yes
mail=root
mail-failure=root
pid=/var/run/ddclient.pid
ssl=yes

use=cmd, cmd=/usr/local/bin/airport-ip.sh

protocol=dyndns2, \
server=dns.loopia.se/XDynDNSServer/XDynDNS.php, \
wildcard=yes, \
login=mindoman.se, \
password=mittlosenord \
mindoman.se

DDclient-konfiggen pekar på detta lilla script som kollar upp min Time Capsules WAN-IP:

Citat:

#!/bin/sh
#
# airport-ip.sh : Retrieve the WAN IP address of an Airport Extreme router via SNMP.
#
IP=`snmpwalk -Os -c public -v 1 10.0.1.1 iso.3.6.1.2.1.4.20.1.1 IpAddress |
egrep -v
"^ipAdEntAddr\.10\.0\.1\.|^ipAdEntAddr.127|^ipAdEntAddr\.169\.254|^ipAdEntAddr\.172\.16\.42\."
|
cut -d : -f 2 |
sed 's/ //g'`

echo $IP

Jag kör det tillsammans med diverse andra servertjänster i en virtuell Linux i min Mac Mini. Jag rekommenderar att du kör ddclient version 3.8.1 eller senare pga att Loopia inte svarar korrekt och det är tillfixat att ta hänsyn till detta i senaste versioner.

Senast redigerat 2013-11-05 08:26
Ursprungligen av keptang:

Du kan använda www.dyn.com + t.ex. Loopias DNS-hantering (eller annan leverantör som har gratis DNS-hantering) som pekar mot din dyn.com-adress.

= Gratis.

dyn har väl inga gratiskonton längre?

Ursprungligen av ill_chrill:

dyn har väl inga gratiskonton längre?

Jodå, det går med lite vilja och kunskap.
Men nu verkar TS köra via Loopia så det löser sig nog den vägen.

Ursprungligen av keptang:

Jodå, det går med lite vilja och kunskap.
Men nu verkar TS köra via Loopia så det löser sig nog den vägen.

Hur då?
Jag har ett domän hos loopia och ett konto hos dyn som jag satt i min Airport Extreme, är det tårta på tårta?
Har rätt dålig koll på sånt här

Ursprungligen av ill_chrill:

Hur då?

1
Bevaka tråden