Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mavericks - Frågor & Svar.

Tråden skapades och har fått 127 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-10-27 10:29
Ursprungligen av mattiL:

Det enda som visar sorteringskolumn är den lilla upp/ner-pilen (triangeln) verkar det som.

Får väll hoppas att det kommer en fix i Exrafinder så småningom.

Med TotalFinder så öppnades en ny flik automatiskt. Så funkar det dock inte riktigt i Mavericks. Någon som har hittat en inställning där jag kan ändra detta? Det som sker är, t.ex när jag väljer "visa i finder" på ett hämtat dokument i Chrome så öppnas en ny Finder istället för en ny flik.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-27 13:17

Det tror jag beror på Chrome. Den skickar ett kommando till Finder "Nytt fönster", istället för "Ny flik"...

Ursprungligen av kenjon:

Det tror jag beror på Chrome. Den skickar ett kommando till Finder "Nytt fönster", istället för "Ny flik"...

Men hur kommer det då sig att samma version av Chrome inte gör det i ML med TotalFinder?

Ursprungligen av Borttaget:

BankID på fil fungerar strålande (iaf för mig).

Likaså mobilt bankID men det förväntade jag mig.

Funkar INTE för mig. Har Nordea, vad har har du?

Senast redigerat 2018-07-23 09:55
Ursprungligen av carlsson:

Funkar INTE för mig. Har Nordea, vad har har du?

Med kortläsare/sladd så fungerar det dåligt för mig på Handelsbanken och deras svar på min fråga om varför deras drivrutiner till kortläsaren inte fungerar med Mavericks

Citat:

Våra drivrutiner uppdateras kontinuerligt för att vara kompatibla med nya operativsystem som släpps på marknaden. Uppdateringarna baseras på färdigutvecklade versioner av operativsystemen. Därav släpps inga uppdateringar baserade på eventuella beta-versioner av operativsystemen och det kan därför dröja lite innan nya operativsystem stöds. Vi jobbar så fort vi kan för att lösa de problem som har uppstått.

Mitt svar till dem var att jag kan iofs förstå det, men kan ni meddela mig när ni har fungerande drivrutiner eller måste jag prova att installera nya drivrutiner varje gång som jag ska utföra mina bankärenden?

Jag är inte så förtjust i standardsvar såsom "jobbar så fort som vi kan". Jag är själv i branschen så jag vet hur mycket sådana där svar är värda när jag ger dem... :?:

Ursprungligen av carlsson:

Funkar INTE för mig. Har Nordea, vad har har du?

Jag har Sparbanken Öresund.
Densamma BankID fungerar för mig även på skatteverkets hemsida så jag är nöjd.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-10-27 19:32

När jag loggar in i Mavericks så kommet ett ankliknande ljud, det måste vara nytt då jag inte hört det förut.
Någon annan märkt det?

Ursprungligen av BlackSmp:

Med kortläsare/sladd så fungerar det dåligt för mig på Handelsbanken och deras svar på min fråga om varför deras drivrutiner till kortläsaren inte fungerar med Mavericks
Mitt svar till dem var att jag kan iofs förstå det, men kan ni meddela mig när ni har fungerande drivrutiner eller måste jag prova att installera nya drivrutiner varje gång som jag ska utföra mina bankärenden?

Jag är inte så förtjust i standardsvar såsom "jobbar så fort som vi kan". Jag är själv i branschen så jag vet hur mycket sådana där svar är värda när jag ger dem... :?:

Deras sista svar. Det duger för mig eftersom de i alla fall gjort problemet tydligt

Just nu finns information om problemet på vår hjälpsida:

Citat:

http://www.handelsbanken.se/hjalp

När du inte längre ser texten "Problem efter uppgradering till Mac OS 10.9 Mavericks" där bör vi ha fått rätt på den nya drivrutinen. Prova då att ladda ner och installera drivrutinen och återkom om det inte skulle fungera ändå.

Ursprungligen av carpelux:

Visserligen syns uppdateringarna men det går inte att hämta hem dem när man loggat in med sitt vanliga apple id. "Update Unavailable with This Apple ID" står det. Jag misstänker att man måsta skapa / skaffa ett alternativt id i USA?

Har du bytt till den amerikanska Appstore butiken också? Ändra till svensk butik så funkar det...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-28 18:00
Ursprungligen av carlsson:

Funkar INTE för mig. Har Nordea, vad har har du?

När man loggar in på Nordea med eleg med äldre system står det att fom de 17 nov gäller inloggning med mobilt BankID,
så räkna inte med uppdatering förrän då. Tills vidare får du använda dig av den gamla metoden.

Med mobilt BankID kanske vi kan använda Safari och slopa den gamla räven.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-28 20:53

BankID för SEB funkar inte men det var ju nästan väntat. Dags att ta fram den gamla bankdosan så är det löst.
Det som dock funkar förträfflig är att spegla eller utöka skrivbordet till Apple TV'n. Kolla på svtplay eller liknande samtidigt som man fortsätter använda macbooke'ns skärm till annat, är suveränt

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-28 21:58

"BankID för SEB"? Menar du Mobilt BankID så funkar det kalasbra för mej. Det bästa banken har gjort sedan jag blev kund. Jag använder inte dosan alls längre.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-28 22:11

BankID från SEB funkar kalas för mig. Inte via dosa utan per fil alltså..

  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-10-28 22:46

Mina bank Id fungerar vare sig för HB eller Nordea.

De test kör sina säkerhets prg och hoppas vara klara i veckan men lovar inget.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-29 08:09
Ursprungligen av kenjon:

"BankID för SEB"? Menar du Mobilt BankID så funkar det kalasbra för mej. Det bästa banken har gjort sedan jag blev kund. Jag använder inte dosan alls längre.

Använder en sån där usb-grej som man stoppar in kortet i. Funkar inte som sig bör

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-29 09:14
Ursprungligen av ripley609:

Använder en sån där usb-grej som man stoppar in kortet i. Funkar inte som sig bör

Aha, jag fick också en sådan, aldrig använd.
Mobilt BankID är en app för iPhone/iPad. Täck dej koddosan som en app i telefonen

  • Medlem
  • Thailand
  • 2013-10-29 14:41

Återkommande systemfel

Efter uppdatering till 10.9 får jag en omstart minst varje dag. Omstart med skärm där det står på många språk något om att ett fel har inträffat och datorn startas om. Varje gång jag går till programuppdatering händer detta och ibland vid andra tillfällen, men oklart exakt när.
Har kört skivreparation, det fanns visst något fel där vid installationen som inte märkts tidigare. Även repat behörigheterna.
Har inte haft så här många systemfel sedan system 7 eller 8.
Någon som känner igen sig?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-29 14:46
Ursprungligen av Stig R:

Efter uppdatering till 10.9 får jag en omstart minst varje dag.
...
Någon som känner igen sig?

Nej. Vilken maskinvara?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2013-10-29 14:55

MBP 5.1 från 2008 med SSD 256 GB. 8 GB minne.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-29 15:12

Mest troligt är det någon tilläggsprogramvara som inte är kompatibel och orsakar kernel panic. Du får börja luska om du ser något samband. Programvara till andra enheter, kolla t.ex program som startas i bakgrunden vid uppstart, ibland ligger gammalt mög kvar där som man inte ens använder. Kolla i loggen vad som aktiverats precis innan krasch. Blir det samma fel på nytt användarkonto? Kan vara svårt att hitta felet om det uppstår för sällan/slumpmässigt.

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2013-10-30 00:33

Jag upplever vissa smågrejer som inte fungerar i Mavericks, som en del insticksprogram som anteckningar i menyraden. Och jag hade ett program som hette menubarfilter som gjorde menyraden svart och texten vit som inte fungerar längre.

Men det jag stör mig allra mest på är att jag inte kan få fram avstängningsalternativen genom att trycka på den fysiska powerknappen. Jag har en MBP 13" (ej retina) som har en powerknapp i metallchassit som man med tidigare operativsystem även har kunnat trycka på när man vill stänga av datorn för att få fram avstängningsalternativen. I Mavericks går datorn bara i viloläge...

Är det någon som vet om det är en funktion som glömts eller är det bara så nu? Det är en småsak men när man är van att göra på ett visst sätt blir det drygt när man är tvungen att klicka på äpplet i vänstra hörnet..

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-30 00:38
Ursprungligen av musicG:

Jag upplever vissa smågrejer som inte fungerar i Mavericks, som en del insticksprogram som anteckningar i menyraden. Och jag hade ett program som hette menubarfilter som gjorde menyraden svart och texten vit som inte fungerar längre.

Men det jag stör mig allra mest på är att jag inte kan få fram avstängningsalternativen genom att trycka på den fysiska powerknappen. Jag har en MBP 13" (ej retina) som har en powerknapp i metallchassit som man med tidigare operativsystem även har kunnat trycka på när man vill stänga av datorn för att få fram avstängningsalternativen. I Mavericks går datorn bara i viloläge...

Är det någon som vet om det är en funktion som glömts eller är det bara så nu? Det är en småsak men när man är van att göra på ett visst sätt blir det drygt när man är tvungen att klicka på äpplet i vänstra hörnet..

Man ska hålla in knappen mer än 1.5s för att menyn på avstängningsalternativen ska dyka upp.
http://support.apple.com/kb/HT5869?viewlocale...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-30 12:58
Ursprungligen av mjewl:

någon mer än jag som upplever problem med mail.app i mavericks? (i mitt fall med gmail)

om jag får ett mail och väljer att arkivera det så dyker det upp igen i mail.app om jag stänger ner/minimerar det och sedan öppnar upp det igen.

har provat att ta bort mail-kontot och lägga till det igen men det hjälpte ej.

Inte direkt okänt problem:
http://tidbits.com/article/14219
http://www.macobserver.com/tmo/article/making...
http://www.zdnet.com/concerns-rise-on-os-x-ma...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-31 00:47
Ursprungligen av ripley609:

BankID för SEB funkar inte men det var ju nästan väntat. Dags att ta fram den gamla bankdosan så är det löst.
Det som dock funkar förträfflig är att spegla eller utöka skrivbordet till Apple TV'n. Kolla på svtplay eller liknande samtidigt som man fortsätter använda macbooke'ns skärm till annat, är suveränt

Jag har inte testat i Mavericks men funkar det bra om upplösningen på tvn är lägre än datorns skärm, dvs att den kan separera upplösningarna? Jag vill ju inte att datorskärmens upplösning ska sänkas för att matcha tvn:s.

Ursprungligen av arnlin:

De test kör sina säkerhets prg och hoppas vara klara i veckan men lovar inget.

Handelsbanken har kommit med nya drivers nu (fick informationen via tråden om Handelsbanken)
@arnlin

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-31 07:32
Ursprungligen av zinned:

Jag har inte testat i Mavericks men funkar det bra om upplösningen på tvn är lägre än datorns skärm, dvs att den kan separera upplösningarna? Jag vill ju inte att datorskärmens upplösning ska sänkas för att matcha tvn:s.

Jag har högre upplösning på TV'n och det fungerar bra med separata upplösningar . Det borde fungera fint, även om tv'n har lägre upplösning.

Hej! Installerade en "Clean" version av OS X Mavericks igår där nu är datorn helt tom precis som jag ville. Men varken: iPhoto, iMovie och GarageBand fanns på datorn när den kom igång. Gick in i App Store och på framsidan fanns alla Apples program däribland de ovannämnda. Dock stod det 109kr för iMovie och 109kr för iPhoto. Som sagt så har jag för mig att detta ska ingå för alla MacBooks.

Hur gör jag för att gå iMovie, iPhoto gratis på en nyinstallerad Mac?

Ursprungligen av koffas:

Hej! Installerade en "Clean" version av OS X Mavericks igår där nu är datorn helt tom precis som jag ville. Men varken: iPhoto, iMovie och GarageBand fanns på datorn när den kom igång. Gick in i App Store och på framsidan fanns alla Apples program däribland de ovannämnda. Dock stod det 109kr för iMovie och 109kr för iPhoto. Som sagt så har jag för mig att detta ska ingå för alla MacBooks.

Hur gör jag för att gå iMovie, iPhoto gratis på en nyinstallerad Mac?

Det var väl för nyköpt hårdvara som det gällde? Eller blandar jag ihop det med iworks?

Ursprungligen av BlackSmp:

Det var väl för nyköpt hårdvara som det gällde? Eller blandar jag ihop det med iworks?

Jag tror du blandar ihop det. När jag googlar så står det att iPhoto, iMovie och GarageBand ska ingå i alla MacBookar. Dock inte i denna av någon anledning...

Bevaka tråden