Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som beställt/köpt nya Haswell rMBP.

Tråden skapades och har fått 131 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örebro
  • 2014-01-03 14:47
Ursprungligen av Maccen81:

Velade länge men valde tillslut en Macbook Pro late 2013. Min kompis visade sin 2011 13 tum macbook pro och jag tyckte den var smidig så då borde denna passa bra. Får ju låta gamla macken få sig en ansiktslyftning med så den inte känner sig för trött i februari!

En 13" eller?
Det är rätt stor skillnad på Air och MBP 13".
Även om Air har en i7 så måste man tänka på att det är ULV cpuer som sitter i Air modellerna.
Samt att MBP har en mycket kraftigare grafik krets.
Men den största saken är ju såklart skärmen, som är så sjukt skön på rMBP.

Ursprungligen av zOlid:

En 13" eller?
Det är rätt stor skillnad på Air och MBP 13".
Även om Air har en i7 så måste man tänka på att det är ULV cpuer som sitter i Air modellerna.
Samt att MBP har en mycket kraftigare grafik krets.

Nja det är exakt samma chip i Air som i MBPr 13". Enda skillnaden är hur mycket ström chipet tillåts förbruka och därmed vilka frekvenser det kan köras i. Grafikkretsen är precis som CPUn snabbare - men att det rör sig om jordsskredskillnad i upplevelse är nog osanning. Det är snarare så att Airen flyter bättre med sina färre pixlar.

Faktum är att min 13" MBPr laggar rätt rejält - men då använder jag i o f s skalläget för "motsvarande 1680x1050" som renderar allt i 3360x2100 och sedan skalar ner till 2560x1600.

Ursprungligen av zOlid:

Men den största saken är ju såklart skärmen, som är så sjukt skön på rMBP.

Amen!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-01-03 16:23
Ursprungligen av Vassius:

Nu har även jag lättat på plånboken och beställt en 15" rMBP med GT 750M / 16 GB / 512 GB.

Nu har jag fått hem den, dock inte utan strul med budfirman som vanligt. Men jäklar vilken känsla! Jag tyckte min gamla 13" MBP 2011 fortfarande kändes pigg (tack vare SSD), men den här tar priset. Och då har jag inte ens belastat den än, bara satt igång den och testsurfat lite. Jag var lite orolig att 15" skulle kännas stort när jag är van vid 13", men det kändes bra från första stund. Mycket tack vare att den väger lika mycket som min gamla, och att lite extra skärmyta aldrig skadar.

Och skärmen är helt grym, som väntat. Jag tänkte inte ens på att det är retina när jag satte igång den, det enda som slog mig var hur bekväm den är att titta på.

Hittills är jag supernöjd! Men jag kan inte föreställa mig att nånting skulle ändra på det.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2014-01-04 14:58
Ursprungligen av hansfilipelo:

Nja det är exakt samma chip i Air som i MBPr 13". Enda skillnaden är hur mycket ström chipet tillåts förbruka och därmed vilka frekvenser det kan köras i. Grafikkretsen är precis som CPUn snabbare - men att det rör sig om jordsskredskillnad i upplevelse är nog osanning. Det är snarare så att Airen flyter bättre med sina färre pixlar.

Precis som jag sa, så har Air ULV cpuer, och det gör rätt stor skillnad i performance.
Kanske inte i vardagligt surfande/skrivande, men det behöver du knappt någon cpu att tala om för att klara ändå.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Faktum är att min 13" MBPr laggar rätt rejält - men då använder jag i o f s skalläget för "motsvarande 1680x1050" som renderar allt i 3360x2100 och sedan skalar ner till 2560x1600.

Dom första modellerna av rMBP 13" var verkligen inte bra.
Dom hade allllllldeles för klen grafik för att klara driva skärmen, samt att OS X var skrivet väldigt dåligt, så mycket man gjorde lades över på CPU'n istället för GPU'n. Där av kom lagget när man scrollade tex, som även 15" hade stora problem med.
Men det hade verkligen noll med grafik delen att göra.
Det har dom dock löst till stor del i Mavericks, men det är fortfarande inte helt bra.
Nya 13" rMBP är dock en stor uppgradering från sin föregångare med Ivy Bridge och HD4000 grafik.
Nu för första gången så är rMBP 13" faktiskt ett bra köp, och det var inte förra versionen helt enkelt.

Ursprungligen av zOlid:

Precis som jag sa, så har Air ULV cpuer, och det gör rätt stor skillnad i performance.
Kanske inte i vardagligt surfande/skrivande, men det behöver du knappt någon cpu att tala om för att klara ändå.

Dom första modellerna av rMBP 13" var verkligen inte bra.
Dom hade allllllldeles för klen grafik för att klara driva skärmen, samt att OS X var skrivet väldigt dåligt, så mycket man gjorde lades över på CPU'n istället för GPU'n. Där av kom lagget när man scrollade tex, som även 15" hade stora problem med.
Men det hade verkligen noll med grafik delen att göra.
Det har dom dock löst till stor del i Mavericks, men det är fortfarande inte helt bra.
Nya 13" rMBP är dock en stor uppgradering från sin föregångare med Ivy Bridge och HD4000 grafik.
Nu för första gången så är rMBP 13" faktiskt ett bra köp, och det var inte förra versionen helt enkelt.

Håller med om att MBPr 2013 är klart bättre val än 2012 - men som sagt en Air kommer ge mer flyt i alla tillämpningar och jag tycker inte det framgick av ditt tidigare inlägg. Airen har som du säger klenare GPU men som sagt också klart färre pixlar på skärmen.

Det man ska ha klart för sig är att Haswell använder samma GPU-arkitektur som Sandy och Ivy - man använder bara klart fler beräkningsenheter. Intel kommer att lansera en ny GPU-arkitektur i och med Broadwell och om man inte sitter med en väldigt gammal mac alternativt ingen mac alls (som jag - min Air drack rom & cola) tycker jag att det finns all anledning att invänta Broadwell för MBPr.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2014-02-02 21:42

Ser ut som att det blir en beställning på toppmodellen av 15" mpbr vid nästa löning men är några saker jag funderar över...

Fortfarande problem med gula skärmar gissar jag? Kommer beställa toppmodellen som den är och skulle det vara så att skärmen är gul kommer den bytas ut, någon som har erfarenhet av hur lång tid det brukar ta för Apple att byta ut datorerna? Har ingen lust att sitta och vänta på en dator hur länge som helst igen. Fick göra det med en Lenovo-datorn jag köpte innan jul. (Det är en annan historia men Lenovo blir det aldrig igen i alla fall).

Sen hur verkar den vara rent generellt nu med barnsjukdommar etc.? Är det något som Apple fortfarande inte har fixat?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-25 22:47

Alltid gått och tänkt att nästa dator ska bli en top-of-the-muffin MBA 13".
Idag hände något dock..jag fick spel.

Stannade bilen på en busshållplats i all hast och beställde en MBPr 13" med 2,8 i7, 16GB RAM och 256gb SSD.
Köpte lite lull-lull också men beräknas komma med "postpaket" (dafuq? Va hände med UPS?) på onsdag nästa vecka

Märkligt är att jag köpte till en superdrive men den tycka skickas separat?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-25 23:25

Din dator är väl en BTO medans Superdriven är lagervara. Finns på två olika ställen.

Ursprungligen av kladda:

Alltid gått och tänkt att nästa dator ska bli en top-of-the-muffin MBA 13".
Idag hände något dock..jag fick spel.

Stannade bilen på en busshållplats i all hast och beställde en MBPr 13" med 2,8 i7, 16GB RAM och 256gb SSD.
Köpte lite lull-lull också men beräknas komma med "postpaket" (dafuq? Va hände med UPS?) på onsdag nästa vecka

Märkligt är att jag köpte till en superdrive men den tycka skickas separat?

Datorn skickas från ett ställe (antagligen Kina) och din superdrive skickas förmodligen från nånstans i europa (troligen Tilbürg), inget konstigt med det.

Ursprungligen av kladda:

Märkligt är att jag köpte till en superdrive men den tycka skickas separat?

Det där har hänt mig också, att det står att det skickas separat. I slutänden kom de med samma leverans, så jag vet inte vad som hände.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-26 09:06
Ursprungligen av keptang:

Datorn skickas från ett ställe (antagligen Kina) och din superdrive skickas förmodligen från nånstans i europa (troligen Tilbürg), inget konstigt med det.

Konstigt och konstigt men förr kom a
Beställningarna med ups..känns lite overkill att skicka separat. Men nu står de iof 'postpaket'

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-10 13:31

Köpte precis en ME866SA, håller på att lägga in TM kopia nu. Så nöjd

Bevaka tråden