Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att skriva ut via Airport Extreme till Canon MG 6350

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det här är mitt första inlägg i 99 forum, ny medlem sen några minuter tillbaks så ni får ha överseeende.

Här mitt problem i korthet.

Det tar mycket lång tid att skriva ut via Airport Extreme, inköpt i maj 2013

Min iMac har OS X 10.8.5

Har laddat ner senaste drivrutinen för skrivaren.

Läste någonstans att man skulle nedgradera Airport Extreme från 7.6.3 till 7.6.1 men jag har ju 7.6.4 så dne ska väl vara bäst?

Var ska man börja söka felet?

Tacksam för svar, jag har lite hjälp idag från en som har Mac så fråga om det är mer information som behövs?

Ursprungligen av Kurre52:

...Det tar mycket lång tid att skriva ut...

Ungefär hur långt är "mycket lång tid"?

Och vad är det du har provat att skriva ut? Text? Foto?

Och hur är skrivaren inkopplad? Enligt specifikationerna så verkar den ha möjlighet till både USB, LAN och Wifi. Det är lite svårt för oss att veta vilket sätt du har valt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ungefär hur långt är "mycket lång tid"?

Och vad är det du har provat att skriva ut? Text? Foto?

Och hur är skrivaren inkopplad? Enligt specifikationerna så verkar den ha möjlighet till både USB, LAN och Wifi. Det är lite svårt för oss att veta vilket sätt du har valt.

Ca 2-3 minuter om det är ett ord och när jag kopierade en text s/v från Aftonbladet som blev två sidor så tog det ca 4-5 minuter innan den första sidan började printas ut och sid två kom ca 5 minuter senare.

WiFi är väl 802,11a/n ?

Ursprungligen av Kurre52:

WiFi är väl 802,11a/n ?

Ja, 11a och 11n är två exempel på wifi-standarder. Det finns även 11b, 11g och 11ac.

Ska vi tolka ditt svar som att skrivaren är kopplad trådlöst till Airport Extreme? Inte via USB? Inte via nätverkskabel?

Senast redigerat 2013-10-22 14:48
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, 11a och 11n är två exempel på wifi-standarder. Det finns även 11b, 11g och 11ac.

Ska vi tolka ditt svar som att skrivaren är kopplad trådlöst till Airport Extreme? Inte via USB? Inte via nätverkskabel?

Det stämmer, den är kopplad till Airport Extreme trådlöst, har kollat att det är rätt lösenord till skrivaren Canon MG 6350,
kopplar jag in skrivarkabeln skriver den ut blixtsnabbt.

Jag har en nätverks kabel från en PC, då lyser det grönt bak på Airport Extreme men nätverkskabeln som går från Skrivaren till AE där lyser det INTE grönt när den kabeln är inkopplad?

Ursprungligen av Kurre52:

...har kollat att det är rätt lösenord till skrivaren Canon MG 6350...

1. Vad menar du med "till skrivaren"?
Menar du lösenordet som du anger i skrivarens inställningar så att skrivaren kan ansluta till det trådlösa nätverk som finns i Airporten?
För när du använder ordet"till" så låter det som om du försöker göra tvärtom på något sätt.

2. Hur långa avstånd har du (ungefär) mellan dator och Airport, och mellan skrivare och Airport? Några tjocka väggar som är i vägen?

3. Hur fungerar den övriga trådlösa trafiken - t.ex från datorn och ut på internet? Inga fördröjningar där?

Ursprungligen av Kurre52:

...kopplar jag in skrivarkabeln skriver den ut blixtsnabbt...

4. Menar du USB? Och hur kopplar du den kabeln? Från dator till skrivare, eller från Airport till skrivare?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

1. Vad menar du med "till skrivaren"?
Menar du lösenordet som du anger i skrivarens inställningar så att skrivaren kan ansluta till det trådlösa nätverk som finns i Airporten?
För när du använder ordet"till" så låter det som om du försöker göra tvärtom på något sätt.

2. Hur långa avstånd har du (ungefär) mellan dator och Airport, och mellan skrivare och Airport? Några tjocka väggar som är i vägen?

3. Hur fungerar den övriga trådlösa trafiken - t.ex från datorn och ut på internet? Inga fördröjningar där?

4. Menar du USB? Och hur kopplar du den kabeln? Från dator till skrivare, eller från Airport till skrivare?

1. Ja, jag menar lösenordet i nätverket, man knappar in det i Canon skrivaren, för det ska man väl göra så att den kan ansluta till nätverket?

2. Ca 2 dm

3. Jo det är fördröjningar där, det går inte så bra, nätverket tappar kontakten med Internet mellan varven.

4. Skrivarkabeln kopplar jag från Canonskrivaren till Airport med nätverkskabel men det kanske man inte ska göra?

Kan hastigheten ha något att göra med det här problemet, jag har lägsta från Comhem 5 Mbit/s ?

Skrivaren verkar vara okej för ansluter jag den direkt till iMac så fungerar det klockrent!

Jag hälpte Kurt med hans skrivare men kom ingen vart med problemet, tittade i AE Handbok och där står att man ska koppla skrivaren med skrivarkabeln FRÅN skrivaren tTILL AE USB uttag. Vi gjorde och då SKA man kunna skriva ut från vilken dator som helst i nätverket.

Lite mer information, vi kopplade en nätverkskabel från ADSL 2 modemet till AE, det finns bara ett LAN uttag på modemet. Nu har vi beställt en Netgear CG3700 modem och 50 Mbit/s från Comhem, det kanske är där som knuten ligger att det inte fungerar med ADSL 2 modemet?

Nu har vi satt i skrivarkabeln från skrivaren direkt till iMac då fungerar det klockrent men bara från iMac.

Ska vi strunta i AE när han får det nya modemet och se om det fungerar med Netgear modemet först och främst och sen, om det fungerar, koppla in AE igen?

Ni verkar ha provat ett antal olika sätt att koppla ihop sakerna. Alla sätten beskrivs ganska vagt. Och det framgår inte riktigt ifall saker fungerar bättre eller sämre med de olika sätten.

T.ex. så undrar jag vad ni menar med "skrivarkabeln". Är det en USB-kabel ni menar då? Eller nätverkskabel? Det känns som att ni ibland menar det ena (se inlägg 8), och ibland det andra (se inlägg 7).

Och apropå att "strunta i AE", så handlar det ju inte bara om att ta bort eller lägga till en apparat i kedjan, utan det handlar ju om hur de olika apparaterna är inställda. Det ska fungera både med och utan AE. Så länge allt är rätt inställt.

Så här skulle jag ha kopplat det om jag fick välja:
- Modem med alla nätverksfunktioner (wifi, IP-tilldelning, m.m.) avstängda. Spelar ingen roll om det är det gamla eller nya modemet.
- Nätverkskabel från modem till AE.
- AE tar hand om nätverksfunktionerna (dvs att dela ut ett wifi-nätverk, och att dela ut IP-adresser i nätverket).
- Nätverkskabel från AE till skrivaren.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-25 13:54

Om ni använder USBkabel mellan AE och skrivaren, starta om AE efter inkopplad kabel. Jag tror den kollar upp vad som är anslutet när den startar upp (jag har haft problem med detta).

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ni verkar ha provat ett antal olika sätt att koppla ihop sakerna. Alla sätten beskrivs ganska vagt. Och det framgår inte riktigt ifall saker fungerar bättre eller sämre med de olika sätten.

T.ex. så undrar jag vad ni menar med "skrivarkabeln". Är det en USB-kabel ni menar då? Eller nätverkskabel? Jag har en känsla av att ni ibland menar det ena, och ibland det andra.

Och apropå att "strunta i AE", så handlar det ju inte bara om att ta bort eller lägga till en apparat i kedjan, utan det handlar ju om hur de olika apparaterna är inställda. Det ska fungera både med och utan AE. Så länge allt är rätt inställt.

Så här skulle jag ha kopplat det om jag fick välja:
- Modem med alla nätverksfunktioner (wifi, IP-tilldelning, m.m.) avstängda. Spelar ingen roll om det är det gamla eller nya modemet.
- Nätverkskabel från modem till AE.
- AE tar hand om att dela ut ett wifi-nätverk, och att dela ut IP-adresser i nätverket.
- Nätverkskabel från AE till skrivaren.

Med skrivarkabel men jag USB kabeln

Vi provade med nätverkskabel från skrivare till AE men det fungerade inte heller, vi "ser" skrivaren både i iMAc och Mac Book Pro och signalen går fram till skrivaren men det hackar och tar ca 5 min för första sidan att komma ut och OM sid två kommer ut så är det bara halva sidan!

Nu är skrivaren kopplad med USB-kabeln direkt till iMac, då fungerar mycket bra och vi kör med det så länge.

Vi får hem det nya modemet Netgear CG3100 troligtvis på måndag, tills dess ligger arbetet nere sen ska vi följa din goda råd till punkt och pricka Jesper och kommer med en rapport.

Tills dess håller vi tummarna och tar nu en promenad i solskenet här i Norsborg och önskar dig Jesper en trevlig helg och stort tack för all supporthjälp du ställt upp med.

/Kurre och Tommy

Ett tillägg:

Om ni kopplar skrivaren till AE via nätverkskabel, så bör ni också se till att alla wifi-funktioner är avstängda i skrivaren.

Då är ni helt säkra på att skrivarens wifi inte ställer till något, och att det faktiskt är via kabeln och AE som ni "ser" skrivaren.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ett tillägg:

Om ni kopplar skrivaren till AE via nätverkskabel, så bör ni också se till att alla wifi-funktioner är avstängda i skrivaren.

Då är ni helt säkra på att skrivarens wifi inte ställer till något, och att det faktiskt är via kabeln och AE som ni "ser" skrivaren.

Ska försöka stänga av alla Wi-Fi funktioner hur man nu gör det, men det ska väl på något sätt kunna "nollställa" skrivaren så den glömmer allt vad vi ställt till med! Sen när vi får hem det nya modemet från Comhem Netgear CG3700 så blir det ett helt nytt nätverk, vi kan glömma Telia ADSL 2 och vi kommer inte ens nämna det nya nätverks namnet från Comhem till Canonskrivaren...

Egentligen skulle jag vilja koppla in en lögndetektor och kolla så att inte Canonskrivaren minns fel saker...

Tack Jesper för ditt tålamod och ditt stora engagemang!!!

1
Bevaka tråden