Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internet "fryser" på AP Extreme

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ställt frågan tidigare i annan tråd, men känner att det kanske ger bättre hjälp att köra det i egen tråd.

När jag använder min Airport Extreme så "fryser" internet med jämna mellanrum, och jag blir tvungen att starta om Airport för att det ska komma tillbaka igen. Det börjar bli riktigt irriterande. Är det någon som känner till varför det kan bli så?

Airporten är ny den senaste modellen och kör standardinställningarna. Jag kör en Macbook Air (Mid 2012) med OS X 10.8.5. Internetleverantör är i dagsläget lokala ServaNet. AP får IP-adress, DNS-servrar och allt från operatörens nät.

Ursprungligen av maskh:

Jag har ställt frågan tidigare i annan tråd, men känner att det kanske ger bättre hjälp att köra det i egen tråd.

När jag använder min Airport Extreme så "fryser" internet med jämna mellanrum, och jag blir tvungen att starta om Airport för att det ska komma tillbaka igen. Det börjar bli riktigt irriterande. Är det någon som känner till varför det kan bli så?

Airporten är ny den senaste modellen och kör standardinställningarna. Jag kör en Macbook Air (Mid 2012) med OS X 10.8.5. Internetleverantör är i dagsläget lokala ServaNet. AP får IP-adress, DNS-servrar och allt från operatörens nät.

Du skulle kunna testa att i din Airport ställa in DNS-servrar från Google eller OpenDNS så att det inte är så att namnuppslagningen är det som spökar.

Ursprungligen av maskh:

Jag har ställt frågan tidigare i annan tråd, men känner att det kanske ger bättre hjälp att köra det i egen tråd.

När jag använder min Airport Extreme så "fryser" internet med jämna mellanrum, och jag blir tvungen att starta om Airport för att det ska komma tillbaka igen. Det börjar bli riktigt irriterande. Är det någon som känner till varför det kan bli så?

Airporten är ny den senaste modellen och kör standardinställningarna. Jag kör en Macbook Air (Mid 2012) med OS X 10.8.5. Internetleverantör är i dagsläget lokala ServaNet. AP får IP-adress, DNS-servrar och allt från operatörens nät.

Jag hade exakt samma problem. Hade den gamla versionen av Airport Extreme. En gång om dagen var jag tvungen att gå ned och starta om den för att kunna komma ut på Internet. Vissa saker fick inte ansluta till APE medan andra fick lov att göra det. Efter månader med omstarter och försök till både det ena och det andra så köpte jag igår den nya versionen. Jag hoppas att jag blivit kvitt med problemen. Det tråkiga är att jag vet att det inte är fel på den gamla APEn. Har läst massvis med trådar med folk som har fått samma problem sen Apple så fint släppte 7.6.1. Innan dess så fungerade det bra. Att återställa till 7.6 har fungerat för vissa, för andra inte.
Efter en dag med den nya APE så fungerar Internet. (peppar peppar tar i trä)
Nu fortsätter problemen fast på annat vis. Min Airport Express på övervåningen fungerar fint att ansluta. Varje gång jag försöker koppla in min Airport Express på nedervåningen så kollapsar hela nätverket. Internet slutar helt att fungera och inga enheter visas förutom just Airport Expressen från nedervåningen som inte har kontakt med internet. Allt är trådbundet och sen satt som "skapa nytt nätverk". Airport Expresserna är i bryggläge och Extreme kör med DHCP.

Någon som vet vad som felar?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-03 11:16
Ursprungligen av maskh:

Internetleverantör är i dagsläget lokala ServaNet. AP får IP-adress, DNS-servrar och allt från operatörens nät.

Mnja, Servanet är en oberoende nätleverantör. Sedan har du tecknat avtal med någon av flera tjänsteleverantörer. Det är dennes inställningar som gäller. Vad stod det i deras brev?

Ursprungligen av frazze:

Mnja, Servanet är en oberoende nätleverantör. Sedan har du tecknat avtal med någon av flera tjänsteleverantörer. Det är dennes inställningar som gäller. Vad stod det i deras brev?

Allt fungerar för mig nu, men ServaNet agerar både nät- och tjänsteleverantör

1
Bevaka tråden