Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver en statisk intern ip-adress med airport express

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter med en airport express och apple kunde inte tala om hur jag skulle göra, bara peka ut var inställningarna fanns.

Jag behöver för min localhost en fast ip och när jag har ställt in en halvmanuell dhcp och fyller i en egen ipv4 adress så förlorar jag internet, tar jag en automatisk så kan jag inte komma åt siten jag jobbat med lokalt.

Sitter med Snow Leopard på en macbook pro med MAMP

Hur ska jag göra?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-10-20 17:58
Ursprungligen av klarabara:

Sitter med en airport express och apple kunde inte tala om hur jag skulle göra, bara peka ut var inställningarna fanns.

Jag behöver för min localhost en fast ip och när jag har ställt in en halvmanuell dhcp och fyller i en egen ipv4 adress så förlorar jag internet, tar jag en automatisk så kan jag inte komma åt siten jag jobbat med lokalt.

Sitter med Snow Leopard på en macbook pro med MAMP

Hur ska jag göra?

Localhost kommer du alltid åt med 127.0.0.1. Eller är det nåt annat du menar?

Jag trodde att den hela tiden ändrade sig, jag hade fel så problemet är löst! Eller ja..det var tydligen inte ett problem. Adressen är typ 80.216.xxx.xxx, den man hittar på nätverksinställningar. Tack så mycket för ditt snabba svar!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-22 11:59

Enheten svarar på både och, dels det "riktiga" IPnumret, och på 127.0.0.1. Det senare är en IPstandard, så det ska funka på alla burkar.

Edit: Alltså lokalt, för att köra mot den burken man sitter och skriver på.

Senast redigerat 2013-10-23 08:20
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-22 13:33
Ursprungligen av klarabara:

Jag trodde att den hela tiden ändrade sig, jag hade fel så problemet är löst! Eller ja..det var tydligen inte ett problem. Adressen är typ 80.216.xxx.xxx, den man hittar på nätverksinställningar. Tack så mycket för ditt snabba svar!

Den adressen är extern, om du har den under nätverksinställningar på OS X så kan det vara så att andra kommer åt det du delar på din dator. MAMP brukar köra på 8888 och MySQL på 8889, och är inte utvecklat med tanke på att hela värden ska ha åtkomst till din maskin. Det är möjligt att du är skyddad av brandvägg i alla fall (extern eller den inbyggda i OS X) men jag hade kollat upp det där. Vad säger Shidelds up?

Men du kanske menar under närverksinställningar på AirPorten?

eh... nä.. nu blir man ju lätt oroad. försöker man använda 127.0.0.1 så får jag bara att servern inte kunde kontaktas men det funkar när jag tar den ip som finns under system-installningar, nätverk.

Skriver nu in 80.216.xxx.xxx:8888 för att kunna kolla på siten i datorn och paddan.. o telefoner, borde man göra på något annat vis?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 07:00

Du gör helt rätt, 127.0.0.1 adressen pekar alltid tillbaka till den datorn man skriver den på. Det är en genväg till portarna på den lokala datorn. Så för att du ska kunna se det som ligger på servern från en annan enhet måste du skriva den adressen som är bunden till serverns nätverkskort.

Nu är det så att den IP din server har är en publik IP, så om du inte har en brandvägg mellan servern och internet så kommer vem som helst in på din server och det är inte meningen med MAMP, som inte kan betraktas som en säker server för annat än lokala tester.

Läs detta: http://www.99mac.se/forum/p/2174756 för att se vilka adresser som är privata och publika, du kanske har bredbandsbolaget och den trådlösa lösningen som följde med? Vissa bolag skickar inte med en router som skapar ett eget nätverk i ditt hem, men låter samtliga enheter vara en del av internet.

Hm.. har comhem och egentligen inget annat emellan bara en airport express, blir alltid tjafs med sådant. Finns det någon enkel lösning på det här?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 21:47

Hur många enheter har du?

4 och två-tre till på regelbundna besök..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-25 23:53
Ursprungligen av klarabara:

Sitter med en airport express och apple kunde inte tala om hur jag skulle göra, bara peka ut var inställningarna fanns.

Jag behöver för min localhost en fast ip och när jag har ställt in en halvmanuell dhcp och fyller i en egen ipv4 adress så förlorar jag internet, tar jag en automatisk så kan jag inte komma åt siten jag jobbat med lokalt.

Sitter med Snow Leopard på en macbook pro med MAMP

Hur ska jag göra?

Har alla enheter adresser som börjar på något annat än 10.x.x.x eller 192.x.x.x ? Enligt Comhem så får man bara fler än en publik ip om man har "Large, XXLarge eller Bredband 200 (dvs. 25Mbit, 100Mbit och 200Mbit)".

Om du ibland har problem med att enheter inte når internet så har du lösningen här. Konfigurera din Airport till att inte endast agera "bridge" utan även "router".

  1. Öppna AirPort-verktyg som finns i mappen Verktygsprogram inuti mappen Program på en Mac

  2. Markera din trådlösa enhet och klicka på Manuell inställning. Ange lösenordet om det behövs.

  3. Klicka på Internet i verktygsfältet och sedan på Internetanslutning.

  4. Välj ”Dela en allmän IP-adress” från popupmenyn Anslutningsdelning om du vill dela ut IP-adresser till datorerna i ditt nätverk via DHCP och NAT.

Lycka till!

Hej igen! Stort tack för ditt utförliga svar!
Jag tog äntligen tag i det här ikväll, då vi behövde få in två enheter till..
Den skiftar mellan 10.xx.xx.. och 192.xxx..., ny vid varje uppstart.. Airporten är redan inställd som du skrev, och vi får inte plats på nätet allesammans..
Har du något råd att ge? Eller är det att ge sig på ComBort och deras så kallade support?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-21 08:40
Ursprungligen av klarabara:

Hej igen! Stort tack för ditt utförliga svar!
Jag tog äntligen tag i det här ikväll, då vi behövde få in två enheter till..
Den skiftar mellan 10.xx.xx.. och 192.xxx..., ny vid varje uppstart.. Airporten är redan inställd som du skrev, och vi får inte plats på nätet allesammans..
Har du något råd att ge? Eller är det att ge sig på ComBort och deras så kallade support?

Hur många enheter? Hur gammal Airport Express?

Jag har för mig att de äldre Expresserna bara kan ha 10 aktiva anslutningar samtidigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-21 09:09

Det verkar som om du har två routrar som delar ut adresser via DHCP, så du får då två nätverk som existerar i samma fysiska miljö. Ibland får du en IP från den ena som börjar på 192.x och kan tala med alla andra som har fått en IP via samma router, ibland får du däremot en IP-adress av den andra (Apple routrar brukar vara inställda på 10.x) och kan då bara tala med enheter som också fått en IP i det samma spannet (10.x).

Det kan mycket väl vara så att ändringen jag föreslog ställer till det. Kan du rita på ett papper och ladda upp en bild på hur det är kopplat idag? Vilka enheter som ska ha tillgång (skrivare, iOS, PC, Mac etc.) och hur de ansluter (trådlöst / trådat).

Det är egentligen bara comhem internet, en airport express till den och sen är enheterna anslutna via wifi enbart. enheter varierar i antal. Min chef tyckte jag skulle göra ett helt nytt nätverk med expressen och sen skulle allt vara heaven, men hur gör jag det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-22 23:04

Är det en ny express med två nätverksanslutningar så har du redan gjort det, men borde koppla om ditt comhem modem till att inte vara brandvägg / router. Hur man gör det vet jag inte, men det borde vara möjligt.

Snackade med comhem om saken och fick ordning på det hela, det är ganska skönt att de kan göra inställningar av modemet direkt per telefon! Hittade också att genom krypteringen på nätverket så fick jag långsammare uppkoppling, så på allmän inrådan bytte jag till ett annat alternativ och hastigheten gick från 55 till typ 74! Sambon hade 94 som mest på sin burk, med win8! Trådlöst! "nånting ska man få om man använder det här systemet" är hans svar på min avundsjuka.

Ipaden min (g2) kommer tyvärr bara upp i 33, men det får vara så.

Tack så mycket för hjälpen!

1
Bevaka tråden