Svart prick på alla bilder tagna med den främre kameran på 4s

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-10-17 21:38

Hejsan,
jag upptäckte idag när jag skulle använda kameran på framsidan av min iPhone 4s att det på varje bild blir en liten svart fläck på höger sida av bilden. Min första tanke var självklart att det var ett dammkorn som täckte linsen, men efter noggrann kontroll så kan jag nu konstatera att det inte är något smuts som sitter i vägen. Det konstiga är att pricken uppenbarar sig på höger sida av bilden i de allra flesta fall, men på två av korten har den förflyttat sig till vänster sida. Efter att ha googlat lite på detta problem verkar det kunna ha något att med sensorn i kameran att göra..?

Jag köpte telefonen i maj förra året så har alltså haft den i mer än ett år, och som jag förstår det lämnar Apple endast 1 års reklamationsrätt på iPhones. Men jag såg även på Apples hemsida angående EU:s konsumentlagar, att man då täcks av en reklamationstid på 2 år. Tror ni att detta är ett fall som täcks av reklamation? Enligt konsumentverket krävs det för att reklamera en vara att felet fanns från början, och att jag inte själv har orsakat felet. Jag vet hur jag kan påvisa att felet fanns från början, men det känns heller inte som att jag är "orsaken" till felet då jag inte har använt telefonen ovarsamt på något sätt.

Skulle uppskatta om någon med lite kunskap eller erfarenhet inom detta område kunde ge mig vägledning här

Tack på förhand!
/Maria

Först, reklamationsrätten är på tre år enligt konsumentköpslagen. Detta är inte förhandlingsbart.
Garanti är något säljaren/producenten frivilligt kan erbjuda.

Till din ”prick”. Att den ”flyttar” sig beror på hur du håller telefonen, om bilden roteras eller inte. Har själv haft en liknande prick, men betydligt större på min 3GS. Den dök upp efter 2 års användning.
Jag tycker du bör nyttja din rätt – reklamera varan och hävda ursprungsfel, dvs att det fanns skit i kameradelen som har fastnat på sensorn (eller de olika linserna). Sen om du får igenom reklamationen eller inte är en annan fråga.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-18 14:48

Jag tycker det mest störande är att du ju har en diffus lila missfärgning centralt i bilden. Till höger om detta en liten rund ring i mörkare lila färg. Detta är sannolikt ett fel på sensorn, har sett det rapporteras tidigare, t.ex här på 99mac.

Du kan göra en google bildsök på "iphone camera purple spot dot" så ser du fler exempel på samma fel. (Observera att det inte är samma fenomen som "purple haze" som uppstår vid kraftiga ljuskällor i kanten av bilden och som Apple inte räknar som ett fel)

Jag tror du har goda möjligheter att hävda att det är ett ursprungligt fel på sensorn. Kanske har du bara inte noterat det tidigare om du inte använt kameran på framsidan så mycket? Även om det uppstår efter en tid så är det inte ett fel som beror på hur man hanterat mobilen, utan en defekt bildsensor.

Var köpte du iphonen? Bäst hjälp får du antagligen om du kan ta dig till Applebutiken i Täby eller Malmö.

1
Bevaka tråden