Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 2x2 Högljudnivå ?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-10-02 11:29

Hej
Jag som många andra ska snart få PowerMac G5 2X2 Ghz och det borde vara bra att veta vad har Ni för kommentarer om denna MacWorld artikel. Även dem som redan har G5 2X2 Ghz kan komentera om Bullernivå på eran nya datorn, det skulle vara intresant och veta det tack tack.

Ett lagintensivt surrande

Ljudmässigt är Powermac G5 både bra och dålig. Lösningen med| alla dessa fläktar fungerar tydligen, om än inte perfekt. Hos Po-i wermac G51,6 GHz hittar vi en fläkt mindre. Någon andra processor finns inte och där gapar det tomt.

Mätaren visar på 39 db(A) vid Powermac G5, vilket inte alls är särskilt högt.
Vårens G4-modeller låg kring 45 db(A) och den ökända ”vindtunneln” från fjolårets senhöst låg en bra bit över 50 dB(A) med toppar in mot 65 dB(A). Det är hårtorksnivåer. Apple har med andra ord lyssnat på kritiken ännu mer denna gång och fått ned bullernivåerna. Tyvärr är det inte så bra som vi hade hoppats på. Powermac G5 brummar, likt ett elskåp surrar det konstant och ljudet är ganska irriterande. En gammal beige G3 som också ger 39 dB(A) på mätaren i exakt samma position på skrivbordet, presterar med andra ord lika mycket ljudenergi. Men bullret är av en diffusare och susande karaktär som lätt smälter in i bakgrunden. Hos G5 är det ett knorrande ljud som ligger i ett smalare frekvensband och därför framträder tydligare. Med båda datorerna påslagna samtidigt lägger sig G5:s brummande som ett tydligt oljud över G3:s svaga ljudmatta av sus. Går man en bit bort blir det extra tydligt, l rummet bredvid hörs knappt suset från en beige G3. Brummet från G5:n är fortfarande distinkt. Det är definitivt en dator som du vill ha under
24 MacWorld nummer sju

och tack för alla komentarer
G5X

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-02 12:27
Citat:

En gammal beige G3 som också ger 39 dB(A) på mätaren i exakt samma position på skrivbordet, presterar med andra ord lika mycket ljudenergi. Men bullret är av en diffusare och susande karaktär som lätt smälter in i bakgrunden. Hos G5 är det ett knorrande ljud som ligger i ett smalare frekvensband och därför framträder tydligare.

Men varför ha datorn på skrivbordet? Häng den under skrivbordet! Då minskar ljudvolymen och man sparar plats. Bara en tanke.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-10-02 12:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Men varför ha datorn på skrivbordet? Häng den under skrivbordet! Då minskar ljudvolymen och man sparar plats. Bara en tanke.

Jamendenärjusåsnygg!

Dessutom blir den ju svårare att bära med sig till fikarummet varje kafferast för att visa upp, om den är fastskruvad i skrivbordet!

  • Medlem
  • 2003-10-02 13:08

Hm.. Vad jobbigt.. Just den här typen av ljud fastnar ju extra bra vid ljudinspelning också.

Jag hade verkligen hoppats på att kunna uppgradera från min PB667DVI till en Dual G5a och fortfarande ha burken i samma rum som min mikrofon..

*tänker högt... Hm. Vad göra nu då... Köpa en 17" laptop istället kanske? Hm.. Hm... Uff... Fast den hade ju också en fläkt som alltid är påslagen.. Svårt... Varför kan inte Apple släppa något som min lilla Shuttle PC som är knäpptyst med 1gb minne och 2ghz processor... *

Citat:

Skrevs ursprungligen av sbl
Hm.. Vad jobbigt.. Just den här typen av ljud fastnar ju extra bra vid ljudinspelning också.

Jag hade verkligen hoppats på att kunna uppgradera från min PB667DVI till en Dual G5a och fortfarande ha burken i samma rum som min mikrofon..

*tänker högt... Hm. Vad göra nu då... Köpa en 17" laptop istället kanske? Hm.. Hm... Uff... Fast den hade ju också en fläkt som alltid är påslagen.. Svårt... Varför kan inte Apple släppa något som min lilla Shuttle PC som är knäpptyst med 1gb minne och 2ghz processor... *

Skaffa längre mic kabel och sätt micen i ett annat rum!!!

Jag kör in all i samma rum och får inte med Macen i ljudinspelningen!

  • Medlem
  • 2003-10-02 13:19

Ska ge det en funderare till... Iom att jag kör Logic har jag inte så mkt val annat än att köra Mac ändå, och det börjar väl bli dags med en uppdatering då mjukvarusyntharna på datorn blivit fler och fler på sistone...

Citat:

Skrevs ursprungligen av sbl
Ska ge det en funderare till... Iom att jag kör Logic har jag inte så mkt val annat än att köra Mac ändå, och det börjar väl bli dags med en uppdatering då mjukvarusyntharna på datorn blivit fler och fler på sistone...

Det var en av anledningarna varför jag bytte från G4 1ghz till G5.
Att köra VST syntarna. XPhraze är ju ett bra test!
Det är så krävande att det gick inte spela upp på en Dual 1,42 Ghz i vissa av samplingarna.

Nu funkar det klockrent.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke F
Jamendenärjusåsnygg!

Dessutom blir den ju svårare att bära med sig till fikarummet varje kafferast för att visa upp, om den är fastskruvad i skrivbordet!

Fixa en höj- och sänkbar plattform samt en lucka i arbetsbordet.

1
Bevaka tråden