Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kompakt medialösning för TV samt streaming?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-09-22 17:53

Lägger denna diskussion här, om någon moderator anser att den är felplacerad så får den väl flyttas.

Jag är på jakt efter en ljudlösning för vardagsrummet. Önskemål:
En liten kompakt anläggning, alltså helst inga stora skrymmande fullbreddsmonster
Vill ha Airplay samt möjlighet att kunna styra enheten via iPhone
Optiska ingångar för att koppla in TV, PS3, ATV etc (Kör med Ci-modul, så HDMI är inget alternativ)
Vanlig FM-radio/DAB/internetradio (ej via Airplay från tex radio-app i iPhone)
DLNA eller motsvarande för anslutning till NAS
Vill endast ha ett 2.1-system för att slippa kablar överallt
Två stycken högtalare plus subwoofer finns redan i huset
Pris: Helst ej över 5000:-

Jag har kikat på många olika enheter.
Harman Kardon SB30 känns som ett hyggligt alternativ för TVn, med iaf en illusion av 5.1-ljud. Men endast en optisk ingång, ingen Airplay, högt pris samt ingen radiomöjlighet känns sådär... Dessutom är det inget riktigt alternativ till en "riktig" anläggning. http://se.harmankardon.com/sb-30-se/sb-30.htm...

Denon AVR-X1000
I sammanhanget stor receiver med många anslutningsmöjligheter. Känns som ett bättre val för framtiden med många anslutningsmöjligheter. Har Airplay, iOS-stöd, är i sammanhanget billig. Men lite för stor. http://www.denon.co.uk/uk/product/pages/produ...

Denon Ceol Piccolo
Liten smidig anläggning med egentligen alla önskemål uppfyllda. Men den känns väldigt liten, eller? Och varför betala 1500 kronor mer för den än AVR-X1000 ovan med fler möjligheter? http://www.denon.co.uk/uk/product/pages/produ...

Sedan har jag kikat på mängder med receveivers från Pioneer, Yamaha, Onkyo m.fl. Men alla känns för stora för att rymmas i TV-möbeln som har en maxhöjd på 120mm (eventuellt 150mm om man skruvar isär den vid installation av nya anläggningen) och tyvärr ej kan bytas då den samtidigt är förvaring i ett litet hem.
Problemet med 5.1/7.1-receivers är ju att jag endast kommer att koppla in 2.1-system. Men jag antar att detta är en inställningsfråga i enheten så att den inte skickar ut 5.1/7.1-ljud?

Om ni tycker att detta inlägg är förvirrat och rörigt så tycker jag att det är talande för hur jag känner inför detta "problem". Jag har absolut ingen aning om vad som är bäst. Så jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tankar och synpunkter.
Förslag på andra enheter mottages självklart tacksamt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-09-23 05:57
Ursprungligen av Dalle:

Optiska ingångar för att koppla in TV, PS3, ATV etc (Kör med Ci-modul, så HDMI är inget alternativ)

Problemet med 5.1/7.1-receivers är ju att jag endast kommer att koppla in 2.1-system. Men jag antar att detta är en inställningsfråga i enheten så att den inte skickar ut 5.1/7.1-ljud?

Inget problem att köra 2.1 med en reciever, som du skriver är det bara att ställa in.

Förstår inte varför CI-modul hindrar HDMI?

  • Medlem
  • 2013-09-23 07:33

Tack.
CI-modulen hindrar ju inte HDMI. Och PS3 och ATV kan jag ju lika gärna köra via HDMI i receivern. Men Ci-modulen kräver ju samtidigt att ljudet från vanligt tv-tittande måste gå via optiska alternativet.

Har någon förslag på kompakta receivers?

1
Bevaka tråden