Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batterikapaciteten i Iphone 5C och 5S något bättre än Iphone 5

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Batterierna i både Iphone 5C och Iphone 5S har bättre kapacitet än i Iphone 5 visar siffror från amerikanska FCC, men skillnaderna är små.

Läs hela artikeln här

Längre laddningstid ja, nice!

Ursprungligen av ill_chrill:

Längre laddningstid ja, nice!

5:an går så snabbt att ladda ändå så 10 minuter längre gör ingen skillnad.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-09-13 15:37

Hur mycket bättre är batteriet på iPhone 5S jämfört med iPhone 4?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-13 15:52
Ursprungligen av Appleboy:

Hur mycket bättre är batteriet på iPhone 5S jämfört med iPhone 4?

Är det någon som redan köpt en 5S? Nej så du får vänta tills testerna kommer.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-09-13 16:21
Ursprungligen av lappen71:

Är det någon som redan köpt en 5S? Nej så du får vänta tills testerna kommer.

Jag vet att ingen har köpt 5S redan men jag trodde att någon visste hur stort batteri som sitter i en 4 och med tanke på att batteriet i 5S inte är jättestörre än 5 så trodde jag någon visste

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-13 16:37
Ursprungligen av Appleboy:

Jag vet att ingen har köpt 5S redan men jag trodde att någon visste hur stort batteri som sitter i en 4 och med tanke på att batteriet i 5S inte är jättestörre än 5 så trodde jag någon visste

Det går inte dra någon parallell med hur stora batterierna är eftersom det är olika hårdvara i dom.
Du får helt enkelt vänta tills det kommer ett konkret test innan du läger en beställning

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-09-13 16:44
Ursprungligen av lappen71:

Det går inte dra någon parallell med hur stora batterierna är eftersom det är olika hårdvara i dom.
Du får helt enkelt vänta tills det kommer ett konkret test innan du läger en beställning

För att göra det hela enklare, hur mycket bättre är batteriet i 5 jämfört med 4?

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-09-13 16:47
Ursprungligen av Appleboy:

Hur mycket bättre är batteriet på iPhone 5S jämfört med iPhone 4?

4: 1400 mAh
4S: 1430 mAh
5: 1440 mAh

Red: Milli förkortas med litet m.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-13 16:58
Ursprungligen av Appleboy:

För att göra det hela enklare, hur mycket bättre är batteriet i 5 jämfört med 4?

Läs här

http://macworld.idg.se/2.1038/1.522710/storre...

Ursprungligen av pmarriott:

5:an går så snabbt att ladda ändå så 10 minuter längre gör ingen skillnad.

Borde ju bli 10 minuters skillnad i så fall

Ursprungligen av jas:

4: 1400 mAh
4S: 1430 mAh
5: 1440 mAh

Red: Milli förkortas med litet m.

Tack för rättelsen! Använd gärna funktionen "rätta artikeln" under texten så blir redaktörerna meddelade direkt.

Ursprungligen av ill_chrill:

Borde ju bli 10 minuters skillnad i så fall

Vadå? I batteritid? Laddtid är inte detsamma som batteritid.

Ursprungligen av pmarriott:

Vadå? I batteritid? Laddtid är inte detsamma som batteritid.

De va du som skrev

Ursprungligen av pmarriott:

5:an går så snabbt att ladda ändå så 10 minuter längre gör ingen skillnad.

ja skrev inget om batteritid

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-14 08:14

Är batterierna "topp of the line"? Personligen tycker jag batteritiden är en av svagheterna på iPhone. Inte jämfört med andra lurar för det vet jag inget om. Men i mitt vardagliga användande är det batteritiden som är det som tydligast stör mig.

Man kan tänka sig att Apple vill ha bra batterier i sina telefoner. Eller bra batterier till en rimlig kostnad. Men är de på toppnivå? Jag vet inte riktigt vad man ska kolla efter, men kanske mAh/storlek?

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-09-14 08:33

Finns tredjepartsbatterier med väldans hög uppgiven kapacitet!

Närmare 2700 mAh, ex vis:
http://www.ebay.com/itm/High-Capacity-Extra-L...

Detta måste vara glädjesiffror/lurendrejeri, kanske de rentav har sämre kapacitet än de OEM med originalkapacitet som säljs på eBay och Amazon. Möjligen kan prestanda öka 10-20% på några år, men knappast närmast fördubblas.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-09-14 12:29
Ursprungligen av jas:

Finns tredjepartsbatterier med väldans hög uppgiven kapacitet!

Närmare 2700 mAh, ex vis:
http://www.ebay.com/itm/High-Capacity-Extra-L...

Detta måste vara glädjesiffror/lurendrejeri, kanske de rentav har sämre kapacitet än de OEM med originalkapacitet som säljs på eBay och Amazon. Möjligen kan prestanda öka 10-20% på några år, men knappast närmast fördubblas.

Det där guldbatteriet på eBay på 2680 mAh är helt klart fejk. I bästa fall är det ett vanligt 1440 mAh iPhone 5 batteri som fått fina nya guldkläder för att kunna säljas med större marginal. I värsta fall är det andrasortering som hittat alternativ distributionsväg.
Här en tysk video där batteriet kläs av:

En rolig detalj är att den finstilta texten på guldbatteriet anger att det är på 3,7 V och 6,25 Wh. Omräknat till Ah blir det 6,25/3,7 = 1,689 ≈ 1690 mAh. Inte 2680 mAh som det står i den röda stjärnan. Den som gjort guldomslaget har inte varit särskilt noggrann.

Vidare ser man i den tyska videon att på det svarta batteriet under guldomslaget så står det 3,8 V och 5,45 Wh. Vilket motsvarar 1434 mAh, och troligtvis är den korrekta specifikationen.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-14 12:41
Ursprungligen av IngoX:

Det där guldbatteriet på eBay på 2680 mAh är helt klart fejk. I bästa fall är det ett vanligt 1440 mAh iPhone 5 batteri som fått fina nya guldkläder för att kunna säljas med större marginal. I värsta fall är det andrasortering som hittat alternativ distributionsväg.
Här en tysk video där batteriet kläs av:

En rolig detalj är att den finstilta texten på guldbatteriet anger att det är på 3,7 V och 6,25 Wh. Omräknat till Ah blir det 6,25/3,7 = 1,689 ≈ 1690 mAh. Inte 2680 mAh som det står i den röda stjärnan. Den som gjort guldomslaget har inte varit särskilt noggrann.

Vidare ser man i den tyska videon att på det svarta batteriet under guldomslaget så står det 3,8 V och 5,45 Wh. Vilket motsvarar 1434 mAh, och troligtvis är den korrekta specifikationen.

Tråkigt nog är det alltid någon som går på det där och sen gråter ut på forum.

Ursprungligen av lappen71:

Tråkigt nog är det alltid någon som går på det där och sen gråter ut på forum.

http://www.macpro.se/2013/09/uppgradera-batte...

Tror man på att det ens är möjligt att få in den kapaciteten i ett sånt batteri så tror man nog på tomten också.

Apple lär ha gjort det från början isåfall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-14 20:06
Ursprungligen av keptang:

Tror man på att det ens är möjligt att få in den kapaciteten i ett sånt batteri så tror man nog på tomten också.

Apple lär ha gjort det från början isåfall.

Då har ju i grunden rätt såklart! Men en orsak skulle kunna vara att ett så bra batteri är för dyrt. Nu är ju det där fejk så allt faller ju. Men min grundfråga kvarstår. Vart är teknikutvecklingen idag om man inte utgår från konsumentpris? Jag menar alltså inte experimentella lösningar. Men om man lät batteriet kosta, inte exakt vad som helst men nästan, vad skulle det klara då?

  • Medlem
  • International user
  • 2013-09-14 23:37
Ursprungligen av keptang:

Tror man på att det ens är möjligt att få in den kapaciteten i ett sånt batteri så tror man nog på tomten också.

Apple lär ha gjort det från början isåfall.

Är det inte Joacim Melin här på 99 som driver siten?

Ursprungligen av zappee:

Är det inte Joacim Melin här på 99 som driver siten?

Korrekt, men det har inte så mycket med batterier att göra.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-09-14 23:49
Ursprungligen av keptang:

Korrekt, men det har inte så mycket med batterier att göra.

Tänkte på kvalitén på inlägget

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-15 15:11

Hans artikel handlade ju om hur man byter batteriet, inte om att mäta upp just det batteriet om det verkligen håller vad det lovar.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-15 16:00
Ursprungligen av kenjon:

Hans artikel handlade ju om hur man byter batteriet, inte om att mäta upp just det batteriet om det verkligen håller vad det lovar.

Men ändock så uttalar sig som att han tror att det är ett batteri med högre kapacitet.
Med andra ord sprider vidare felaktig information.

Citat:

Det batteri som iPhoneservice skickade till Macpro ligger på 2600 mAh i effekt vilket är betydligt mer än orginalbatteriet som ligger på 1400 mAh. Detta ger i praktiken en betydligt längre batteritid vilket är välkommet.

Ursprungligen av xms67:

Man kan tänka sig att Apple vill ha bra batterier i sina telefoner. Eller bra batterier till en rimlig kostnad. Men är de på toppnivå? Jag vet inte riktigt vad man ska kolla efter, men kanske mAh/storlek?

Vad gäller batterier finns det få tillverkare och utvecklingen är långsam. Det som finns är olika kompromisser mellan maximal uteffekt, livslängd, värmeutveckling, kapacitet, storlek, m.m. Så visst, de är väl på samma toppnivå som alla andra?

1
Bevaka tråden