Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med trackpad på macbook pro 13.

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Har ett problem med min trackpad som lever ett eget liv. Problem som att notis center pluppar upp i tid och o tid, multitouchen beter sig som den vill. Har även provat min separata trackpad från apple med samma resultat?

Vad ska jag göra? hårdvarufel? mjukvarufel?

Tacksam för svar!

Vilken MacBook Pro-modell?
Vilken version av OS X?
Vilka åtgärder har du provat? Du berättar ju inte ens ifall du har provat att starta om datorn, så vi har ingen aning om vilken "felsökningsnivå" du ligger på...

Tips:
- Skapa en ny användare för att se om samma beteende finns där.

Har startat om datorn, kört säkerstart, kollat skivverktyg.
Kör mountenlion 10.8.4

Ska göra en ny användare och kolla.

tacksam för svar.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-09-09 19:51

Är detta problemet med svullet batteri?

Ursprungligen av mattiL:

Är detta problemet med svullet batteri?

Det var min första tanke också. Men eftersom han säger att den beter sig likadant med en extern trackpad, så handlar detta förmodligen om något annat.

Senast redigerat 2013-09-09 20:56
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-09-09 20:27

oops, jag kanske borde läsa också..

  • Medlem
  • Klågerup
  • 2013-09-09 20:54

samma här macbook Pro 13 mountenlion 10.8.4 och när jag drar lite så hänger den inte med, ibland så tappar den liksom kontakten "känns det som" Har precis kommit från Mac store o där funkade deras trackpad perfekt...eller ska jag säga mina fingrar fungerad perfekt till ytan. Har man fått ett måndags exemplar eller har mina fingrar ändrats påvägen hem

Ursprungligen av Ragge76:

samma här...

Har du också provat med en extern trackpad, för att se om beter sig likadant där?
Har du provat att skapa en ny användare, för att se om den beter sig likadant där?

Vilken MacBook-modell är det? Hur gammal är den? Har du kollat hur batteriet ser ut?

Återställt SMC och zappat PRAM?

  • Medlem
  • Klågerup
  • 2013-09-09 22:54
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du också provat med en extern trackpad, för att se om beter sig likadant där?
Har du provat att skapa en ny användare, för att se om den beter sig likadant där?

Vilken MacBook-modell är det? Hur gammal är den? Har du kollat hur batteriet ser ut?

öppnade och bytte batteri(vild chansning) , extern trackpad? har bara satt i gång min trackpad och den funkade direkt....eller inte när det gäller att styra muspekaren. Dock så har den blivit lite bättre o bättre, fattar inte varför om det är för att den blir mer rumstemp?! Dock fortfarande under all kritik, man är ju van att allt bara funkar när det är Apple
Datorn är en 2.9 GHz intel Core i7
förresten varför ska man skapa användare?

Ursprungligen av Ragge76:

...extern trackpad?...

Anledningen till att jag ställde den frågan var att du skrev att ditt problem var samma som trådskaparens. Och jag ville kolla om det verkligen var så.

Han skrev ju att han hade provat med en extern trackpad, och att beteendet då var samma som med den interna. Vilket förmodligen utesluter att hans problem skulle bero på svullet batteri.

Om du inte har provat med extern trackpad eller mus, så är det kanske inte samma problem.

Ursprungligen av Ragge76:

...förresten varför ska man skapa användare?...

Därför att en möjlig orsak till problemet kan vara att systemfiler eller inställningar har blivit korrupta.

Detta kan man bekräfta eller utesluta genom att skapa en helt ny användare, och se om problemet förekommer även där.

  • Medlem
  • Klågerup
  • 2013-09-10 10:02
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Anledningen till att jag ställde den frågan var att du skrev att ditt problem var samma som trådskaparens. Och jag ville kolla om det verkligen var så.

Han skrev ju att han hade provat med en extern trackpad, och att beteendet då var samma som med den interna. Vilket förmodligen utesluter att hans problem skulle bero på svullet batteri.

Om du inte har provat med extern trackpad eller mus, så är det kanske inte samma problem.

Därför att en möjlig orsak till problemet kan vara att systemfiler eller inställningar har blivit korrupta.

Detta kan man bekräfta eller utesluta genom att skapa en helt ny användare, och se om problemet förekommer även där.

Idag när jag startade o körde igång så funkade trackpaden... 15sek så flippade den ut igen, är ganska ny så hänger inte var man ändra om det har blivit korrupta, var hur rensar man o börja om igen?
Som jag sa innan så är man van att allt funkar direkt för en förresten så flippade den ut efter när jag lyfte hela trackpaden för att flytta den lite närmare mig.

Ursprungligen av Ragge76:

Idag när jag startade o körde igång så funkade trackpaden... 15sek så flippade den ut igen, är ganska ny så hänger inte var man ändra om det har blivit korrupta, var hur rensar man o börja om igen?
Som jag sa innan så är man van att allt funkar direkt för en förresten så flippade den ut efter när jag lyfte hela trackpaden för att flytta den lite närmare mig.

Det verkar som att du har problemet med en extern trackpad? Om den konstrar så kan det antingen vara själva trackpaden, dåliga batterier eller också har du problem med bluetooth-överföringen.

För att återställa systemfiler kör du bara OS X installationsprogram igen. En variant kan vara att hämta hem senaste combo-uppdateringen från Apples hemsida. Men du har fått förslaget att testa att skapa en ny användare på datorn och du har inte berättat om det har hjälpt

Ursprungligen av pmarriott:

...För att återställa systemfiler kör du bara OS X installationsprogram igen. En variant kan vara att hämta hem senaste combo-uppdateringen från Apples hemsida...

Något man kan prova innan man testar den åtgärden, är att kasta problemprogrammets inställningsfil(er). Det kan räcka.

  • Medlem
  • Klågerup
  • 2013-09-10 10:32
Ursprungligen av pmarriott:

Det verkar som att du har problemet med en extern trackpad? Om den konstrar så kan det antingen vara själva trackpaden, dåliga batterier eller också har du problem med bluetooth-överföringen.

För att återställa systemfiler kör du bara OS X installationsprogram igen. En variant kan vara att hämta hem senaste combo-uppdateringen från Apples hemsida. Men du har fått förslaget att testa att skapa en ny användare på datorn och du har inte berättat om det har hjälpt

Nej testade inte att skapa en ny användare på datorn, det stod att batteri var 100% men jag testade att byta till nya ändå...fall ifall, när man parkopplar trackpaden så är det för just uppdateringar? när man får uppd. på datorn så hänger trackpadden med???
Har inte testat att gå in på apples hemsida för att hämta uppdatering "combo?"

Bluetooth-överföring det tror jag inte, men misstänker att det är själva trackpaden, den funkade som sagt klockrent nu på morgonen och när jag lyfte den för att flytta närmare så funkade den liksom inte, sedan började jag använde den vanliga på mac'n o då slutade den helt att funka.

Ursprungligen av Ragge76:

Nej testade inte att skapa en ny användare på datorn, det stod att batteri var 100% men jag testade att byta till nya ändå...fall ifall, när man parkopplar trackpaden så är det för just uppdateringar? när man får uppd. på datorn så hänger trackpadden med???
Har inte testat att gå in på apples hemsida för att hämta uppdatering "combo?"

Bluetooth-överföring det tror jag inte, men misstänker att det är själva trackpaden, den funkade som sagt klockrent nu på morgonen och när jag lyfte den för att flytta närmare så funkade den liksom inte, sedan började jag använde den vanliga på mac'n o då slutade den helt att funka.

Jag har svårt att hänga med här. Vad är det för en trackpad du har egentligen? Är det en Magic Trackpad? I så fall kommunicerar den med datorn via bluetooth. Och eftersom du skrev att det räckte att du flyttade den så började den bete sig konstigt så låter det faktiskt som typiska störningar i radiotrafiken enheterna emellan.
Parkopplingar har inget med uppdateringar att göra.
I den mån det finns några uppdateringar från Apple som har med Trackpad att göra så hänger de med i uppdateringarna via Mac App Store.

Här är några tips:
http://www.lenashore.com/2012/macintosh/does-...
http://manuals.info.apple.com/MANUALS/1000/MA...
https://discussions.apple.com/thread/2720347?...

Här är combo-uppdateringen till 10.8.4:
http://support.apple.com/kb/DL1659?viewlocale...

  • Medlem
  • Klågerup
  • 2013-09-10 11:21
Ursprungligen av pmarriott:

Jag har svårt att hänga med här. Vad är det för en trackpad du har egentligen? Är det en Magic Trackpad? I så fall kommunicerar den med datorn via bluetooth. Och eftersom du skrev att det räckte att du flyttade den så började den bete sig konstigt så låter det faktiskt som typiska störningar i radiotrafiken enheterna emellan.
Parkopplingar har inget med uppdateringar att göra.
I den mån det finns några uppdateringar från Apple som har med Trackpad att göra så hänger de med i uppdateringarna via Mac App Store.

Här är några tips:
http://www.lenashore.com/2012/macintosh/does-...
http://manuals.info.apple.com/MANUALS/1000/MA...
https://discussions.apple.com/thread/2720347?...

Här är combo-uppdateringen till 10.8.4:
http://support.apple.com/kb/DL1659?viewlocale...

Ja det är en magic trackpad "bluethooth" ex om jag klickar på magic trackpad så funkar den, men inte själva rörelse mönster...förklarar lite dålig men du vet nog vad jag menar.
Har du någon aning vad 3st prickar över bluetooth betyder, har klicka lite fram o tillbaka o testat sen helt plötsligt så va dem där!

Ursprungligen av Ragge76:

Ja det är en magic trackpad "bluethooth" ex om jag klickar på magic trackpad så funkar den, men inte själva rörelse mönster...förklarar lite dålig men du vet nog vad jag menar.
Har du någon aning vad 3st prickar över bluetooth betyder, har klicka lite fram o tillbaka o testat sen helt plötsligt så va dem där!

De 3 prickarna i ikonen längst upp på skärmen betyder att datorn har en aktiv bluetooth-anslutning.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-10 19:55

Du håller inga andra fingrar på trackpaden samtidigt? Utan låter den ligga på ett bord….

  • Medlem
  • Klågerup
  • 2013-09-10 22:55
Ursprungligen av kenjon:

Du håller inga andra fingrar på trackpaden samtidigt? Utan låter den ligga på ett bord….

Precis den ligger bara på bordet o inga andra fingra.....det går att klicka men knappt att styra den

Ursprungligen av Ragge76:

Precis den ligger bara på bordet o inga andra fingra.....det går att klicka men knappt att styra den

Jag vet inte jag. Vi har en kvinna på kontoret som inte kan ha trådlös mus/trackpad. Hon omges av något elektromagnetiskt fält som gör att pekaren börjar dansa schottis över skärmen så fort hon är i närheten. Samma sak med alla bluetooth-möss vi provat. Hon måste ha tillbringat för mycket tid nära nåt kärnkraftverk på Balkan när hon var liten. Helt hopplöst.

Har precis samma problem. Misstänker att det beror på att jag haft programmet BetterTouchTool installerat; när jag installerar programmet fungerar den Inbyggda Touchpad:en igen, men fortfarande inte externa.

  • Medlem
  • Klågerup
  • 2013-09-14 12:11

Gick tillbaka o byte plattan och den nya fungerade direkt....så enkelt var det

1
Bevaka tråden