ComHem, VPN och Netgear CG3700

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en kund som kör ComHem och har ett Netgear CG3700EMR. Han kan inte ansluta till jobbet med VPN. Det fungerar utmärkt om han kör via 3G-modem men det är ComHem han vill använda. Någon som råkat ut för detta? ComHem verkar inte bry sig. Firmware i routern är 0.02.09

Det framgår inte vilka åtgärder han redan har provat.

Men om han inte har loggat in i routern, och öppnat de portar han behöver för VPN-trafiken, så är det nog ett lämpligt första steg.

Manual för CG3700 finns att hämta här:
https://www.comhem.se/comhem/kundservice/hjal...

Nja, det brukar ju inte behövas någon portöppning för att ansluta ut. Det fungerar som sagt med 3G-modemet men inte via ComHem/CG3700EMR.

Ursprungligen av jlundberg:

...brukar ju inte behövas...

Det är möjligt. Men att logga in och kolla runt lite i menyerna/inställningarna där, hade ändå varit mitt första steg.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är möjligt. Men att logga in och kolla runt lite i menyerna/inställningarna där, hade ändå varit mitt första steg.

Testade att skicka all trafik utifrån till hans dator (DMZ), det hjälpte inte.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-09-06 19:23

Detta säger netgear generellt.

http://kb.netgear.com/app/answers/detail/a_id...

Men det du behöver hitta och tillåta i router-delen är VPN Passthrough eller PPTP Passthrough

Själv hade jag en CG3100 som användes som rent modem med en Airport extreme tills för bara nyligen då Comhem neatgear-kabel modem är värdelösa som routers.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-06 20:25

Kolla så hans hemmamatcherna inte ligger på samma ip nät som jobbet. Det går tex inte att ha 192.168.0.1 nät både hemma o på jobbet. Testa i så fall att byta hemma nätet till tex 192.168.20.1 eller liknande.

Nejdå, det är inte det heller, det är olika nummerserier. Det finns ingenting i manualen om VPN passthrough heller, ingenting om VPN alls faktiskt. Känns som om det är kass hårdvara, skulle möjligen kunna stänga av NAT och sätta någon annan router på insidan...

Sorry for responding in English. Yesterday I was searching for a solution to this problem connecting my comhem Netgear CG3700EMR to a VPN but without much luck.

Finally after much discussion with various support staff from comhem broadband I finally spoke to someone who new of the problem. In short it is a known problem with this netgear modem and they have been waiting for an firmware upgrade from netgear to resolve this. It was something connected with the firewall settings, forgive me but I could not fully understand their explanation.

They did though have a temporary solution which worked! It sound like your solution jlundberg. What they did was turned off the wireless router settings and made into a basic modem. Which meant you either had to connect a computer or another external wireless router directly into one of the LAN connection. They did this all remotely so I am not sure what changes to the settings they made

My set up means I have used both, one LAN connect to my Apple time machine router the LAN to a computer. After some additional modifications to the Apple time machine I can now say both set ups, wireless or direct connection to the modem work and I can connect to a VPN network.

I appreciate that this is not a very clear explanation of how to overcome this problem but there is a solution out there. If you have a conhem account they should be able to help if you get through to the right person.

Ursprungligen av docmation:

They did though have a temporary solution which worked! It sound like your solution jlundberg. What they did was turned off the wireless router settings and made into a basic modem. Which meant you either had to connect a computer or another external wireless router directly into one of the LAN connection. They did this all remotely so I am not sure what changes to the settings they made

This is indeed the solution. Turning off the router in the Netgear and setting up a new Airport Extreme "behind" the Netgear solved the problem.

Ursprungligen av jlundberg:

This is indeed the solution. Turning off the router in the Netgear and setting up a new Airport Extreme "behind" the Netgear solved the problem.

The setting is under the "Advanced" tab => Administration => Router mode. Selecting "No" turns off the router.

1
Bevaka tråden