Gamla + Nya Time Capsule!

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Har en TC 2 TB som jag köpte för ett tag sedan, tyvärr så är det den förra generationen dvs "kvadraten", och inte den nya.
Har för avsikt att "uppgradera" mig och investera i den nya "tornet" dels för att den är mycket bättre,snabbare och såklart snyggare.

Men jag har lite funderingar som jag vill kolla med er experter först.

* Jag kör min nuvarande TC 2TB som Router för internet hemma och såklart lagringsenhet, hur påverkar det om jag köper till den nya blir det problem?

*Kan man göra på ett smidigt sätt att man använder den nya TC "Tornet" som huvud Router utan problem och att det inte blir något strul med alla filer som finns lagrad på den gamla TC?

* Kan man köra med båda samtidigt utan problem i ett och samma nätverk eller är det något jag måste tänka på?

Mvh

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-09-01 00:38

Man kan göra backup till båda samtidigt.

Själv har jag en time capsule och två airport extreme i mitt nät och det fungerar strålande.

Mitt tips är att nollställa din time capsule (raderar inte data på disken) och sedan konfigurera först den ena sedan den andra. Anslut time capsule nummer 2 till den första så sköter guiden (airport verktyget) i osx resten.

Senast redigerat 2013-09-01 10:19
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-01 09:32

Den som inte ska agera router sätter du i bryggläge.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-09-01 10:17
Ursprungligen av kenjon:

Den som inte ska agera router sätter du i bryggläge.

Har man mountain Lion och airport-verktyg 6.x.x så väljer den bryggläge automatiskt.
Man får simpelt frågan om inkopplad enhet skall utöka det existerande nätverket.

Men mycket bra att du nämner det @kenjon

1
Bevaka tråden