Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

lightning-kontakt glappar

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2013-08-13 09:32

Jag har en svensk köpt iPhone 5 som köptes på premierdagen, för snart ett år sedan. Nu efter semestern har Lightning-kontakten börjat strula, stoppar jag in sladden så händer ingenting. Vickar jag däremot ”spetsen” lite snett mot baksidan så får den genast kontakt, men så fort jag släpper så försvinner kontakten... För att kunna ladda luren måste lägga sladden i en ring så att kontakten vilar på sladden och bakredelen av iPhonen hänger i luften

Jag har provat tre olika (alla original) sladdar alla med samma resultat, däremot om jag snurrar sladdar 180 grader försvinner kontakten helt...

Är det fler som haft samma problem? Hittar inget när jag söker på nätet... Går sådant här på gratin tro?

Tacksam för svar!

Ursprungligen av speer:

Jag har en svensk köpt iPhone 5 som köptes på premierdagen, för snart ett år sedan. Nu efter semestern har Lightning-kontakten börjat strula, stoppar jag in sladden så händer ingenting. Vickar jag däremot ”spetsen” lite snett mot baksidan så får den genast kontakt, men så fort jag släpper så försvinner kontakten... För att kunna ladda luren måste lägga sladden i en ring så att kontakten vilar på sladden och bakredelen av iPhonen hänger i luften

Jag har provat tre olika (alla original) sladdar alla med samma resultat, däremot om jag snurrar sladdar 180 grader försvinner kontakten helt...

Är det fler som haft samma problem? Hittar inget när jag söker på nätet... Går sådant här på gratin tro?

Tacksam för svar!

Klart det går på garantin, om det inte är uppenbart att telefonen är misshandlad. Gissar att du får en ny i näven om du knallar in på Apple Store i Täby.

Även en dålig sladd går på garanti. Hade en sladd som glappade oavsett om jag stoppa den i iPad Mini eller iPhone5. Apple Store i Täby bytte den utan tjafs. De testade inte ens sladden. Behövde bara visa kvitto på att det var där den var inköpt.

Har faktiskt bytt min telefon idag för exakt det felet! Men jag har lite långt till Apple Store så jag gick in på telia och tänkte att nu blir det väl 2-3 veckors väntan...Icke!! De bytte i butiken! Så bara byta...

Hade liknande problem för ett tag sedan, och lyste ned i kontakten på telefon och fick se vad problemet var!
En jädra massa fick-smuts/ludd som letat sig in i kontakten och då gjorde att kontakten inte riktigt fick kontakt.

En tandpetare och 1 min senare så hade jag en luddklump på bordet och kontakten fungerade som den skulle!

Testade det på min helt utan förbättring innan jag gick till telia. Men bra tips, testa det innan :). Men troligtvis är det samma skit jag hade... (Hade också en märkligt sätt att ladda på inatt sladden i lite spänn så kontakten petade neråt, sen reklamblad på telefonen så den också trycktes neråt, då funkade det )

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2013-08-21 23:26
Ursprungligen av rosen888:

Hade liknande problem för ett tag sedan, och lyste ned i kontakten på telefon och fick se vad problemet var!
En jädra massa fick-smuts/ludd som letat sig in i kontakten och då gjorde att kontakten inte riktigt fick kontakt.

En tandpetare och 1 min senare så hade jag en luddklump på bordet och kontakten fungerade som den skulle!

hehehe... Problemet löst... tack!
Tur i otren... Jag som nästan siktat in mig på en ny lur! Fast det är klart jag slapp ju stå som ett fån när petar fram en massa ludd... Nu funkar den fin fint igen! Tack och bock!

Varsågod!

Oftast är den enklaste lösningen inte det man tänker på först!

Glapp

Ursprungligen av speer:

Jag har en svensk köpt iPhone 5 som köptes på premierdagen, för snart ett år sedan. Nu efter semestern har Lightning-kontakten börjat strula, stoppar jag in sladden så händer ingenting. Vickar jag däremot ”spetsen” lite snett mot baksidan så får den genast kontakt, men så fort jag släpper så försvinner kontakten... För att kunna ladda luren måste lägga sladden i en ring så att kontakten vilar på sladden och bakredelen av iPhonen hänger i luften

Jag har provat tre olika (alla original) sladdar alla med samma resultat, däremot om jag snurrar sladdar 180 grader försvinner kontakten helt...

Är det fler som haft samma problem? Hittar inget när jag söker på nätet... Går sådant här på gratin tro?

Tacksam för svar!

Har samma problem, har lämnat in telefonen fick till svar att det inte går på garantin, kostar 3090kr att fixa

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-16 12:35

Reklamation. börjar den glappa efter så kort tid tycker jag det är ett fabrikationsfel.
Varför inte garanti om den är mindre än ett år gammal? Tycker de att det är en förslitningsgrej? Som ska kosta halva telefonens pris att byta? Horribelt.

  • Medlem
  • Falun
  • 2013-09-16 13:09
Ursprungligen av kalaslasse:

Har samma problem, har lämnat in telefonen fick till svar att det inte går på garantin, kostar 3090kr att fixa

Hutlöst dyrt. Teliabutiken skickade iväg min för rengöring av kontakten och det kostade inte mig en krona. Vilket företag är det som är så okundvänligt om man får fråga?

Ursprungligen av kalaslasse:

Har samma problem, har lämnat in telefonen fick till svar att det inte går på garantin, kostar 3090kr att fixa

Det där är ett garantiärende och skulle du knata in med den till Apple Store kan jag lova att de byter den.... Min är utbytt hos Telia pga det. Ingen rengöring världen hjälpte (snarare tvärtom, det blev värre )

Vart lämnade du in den??

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-16 13:13

AppleStore tar väl 2300 eller så, oavsett vad felet är. Man får en utbytestelefon...

Ursprungligen av kenjon:

AppleStore tar väl 2300 eller så, oavsett vad felet är. Man får en utbytestelefon...

?

Isf tar de det om de anser att felet är användarbaserat? Jag fick iaf min iPhone 5 utbytt för att power/sleep-knappen inte funkade. Och telia bytte som sagt min telefon för det här felet. Så nog ska det här gå som garantiärende... Skulle säkert kunna få byta min ena laddsladd också som håller på att gå av (märkligt nog) men så snål är jag inte

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-16 13:35

Ja, man betalar bara om det inte är garanti eller reklamation.
Jag skrev det bara som motpol till att det skulle kosta drygt 3000 kr att reparera den.

Glapp

Ursprungligen av Christoffer Larsson:

Det där är ett garantiärende och skulle du knata in med den till Apple Store kan jag lova att de byter den.... Min är utbytt hos Telia pga det. Ingen rengöring världen hjälpte (snarare tvärtom, det blev värre )

Vart lämnade du in den??

Grafit i Luleå

Glapp

Ursprungligen av kalaslasse:

Grafit i Luleå

Det var ett stift i laddningshålet som var av,serviceverkstaden tycker att det var mitt fel, man skall tydligen inte stoppa in något där.

Ursprungligen av Christoffer Larsson:

Testade det på min helt utan förbättring innan jag gick till telia. Men bra tips, testa det innan :). Men troligtvis är det samma skit jag hade... (Hade också en märkligt sätt att ladda på inatt sladden i lite spänn så kontakten petade neråt, sen reklamblad på telefonen så den också trycktes neråt, då funkade det )

Åh herregud vilken hjälte, tanken hade inte slagit mig att det kunde vara problemet Trodde det berodde på en skada jag gjort på jobbet. Tackar ödmjukast!

1
Bevaka tråden