Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köphjälp önskas!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-08-10 13:38

Sitter i valet och kvalet mellan macbook pro och mcb retina som ska användas till bildredigering samt grafisk design, även mindre ljudinspelning.

MCB har följande spec:

2,6 GHz Quad-Core Intel Core i7, NVIDIA GeForce GT 650M med 1 GB GDDR5-minne
4 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM - 2 x 2 GB
500 GB seriell ATA-hårddisk (5400 varv/min)
SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
MacBook Pro 15-tums högupplöst antireflex widescreenskärm

och retina versionen har:

2,7 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,7 GHz
16 GB 1600 MHz DDR3L SDRAM
512 GB flashminne
NVIDIA GeForce GT 650M med 1 GB GDDR5-minne

Nu till frågan - vad är bäst att köpa? Antingen grundversionen av MBP och uppgradera den själv till 16gb ram ( som förövrigt verkar vara max i en MBP?) och en bra SSD hårddisk då man får DVD läsare, line in och nätverkskort inbyggt eller ska man köpa retina modellen med allt färdigt.
Priset blir ungefär detsamma i slutändan.

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-08-10 23:26

Har du tänkt att använda en extern skärm? Om nej, retina, om ja, den vanliga.

  • Medlem
  • 2013-08-11 13:49

Nej det hade jag inte tänkt. Tanken var väl egentligen att jag skulle köpa mbp utan retina för att i framtiden kunna uppgradera den till mera ram och en snabbare hdd även att man som sagt får dvd och line in på den.
Men om det inte går att ha mer än tex. 16gb ram så känns det ju som att det lutar mer åt retina hållet då man för samma peng för samma spec.

Fast om man ska använda en extern skärm så är väl retinan att rekommendera väl då den kommer stödja externa skärmar bättre än den vanliga mbp?

Det är likadant grafikkort i båda så stödet för externa skärmar är detsamma.
Om nu inte Apple hittat på något lustigt..

  • Medlem
  • 2013-08-11 14:08

Okej. Men för att komma tillbaka frågan, är 16gb ram max i en mbp utan retina i dagsläget? Och förutom ram och hårddisk, är det något mer man i framtiden kommer behöva/kunna att uppgradera på en sådan?

Ursprungligen av Vitez:

Okej. Men för att komma tillbaka frågan, är 16gb ram max i en mbp utan retina i dagsläget? Och förutom ram och hårddisk, är det något mer man i framtiden kommer behöva/kunna att uppgradera på en sådan?

Just nu är det 16GB max, men det beror nog mest på att det är omöjligt(?) att hitta stickor som är större än 8GB och det finns bara två minnesplatser. Teoretiskt antar jag att det är 32GB max (se Intels sida om processorn på http://ark.intel.com/products/64889).

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-08-12 14:36

När behöver du datorn?
Om du inte måste ha den just nu så skulle jag ju väntat till oktober när nya rMBP kommer. (högst troligt att den kommer den månaden)
För oavsett om du väljer den nya rMBP som kommer då. Eller om du väljer att köpa den nuvarande.
Så kommer priset på den nuvarande vara lägre efter Haswell versionen kommer. Och sen vet vi inte vad för nytt spännande som kommer i nya rMBP. Det kan bli rätt stora förändringar. Eller så ser vi bara: Haswell, snabbare SSD, AC WiFI.
Ingen vet just nu helt enkelt.
Att köpa teknik i slutet av sin cykel är sällan smart.

Om du ska använda program som använder OpenCL mycket så skulle jag helt klart väntat eftersom det ser ut som nya rMBP får Iris Pro. Som är rätt mycket bättre än 650 i just OpenCL prestanda.
Det har även varit snack om att det ska komma en upphottad version av Iris Pro till rMBP som ska vara snabbare.

Den som lever får te som min farmor alltid säger

1
Bevaka tråden