Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor kring OSX server

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på att kasta ut lite blandade linux maskier till fördel av en mini med OSX server, så jag har lite frågor kring hur bra OSX server är?

Hur bra är mail/kalender/kontakt servern?
Jag håller på att avveckla mig från googles lösning, som fungerar bra, till något som jag har mer kontroll över och vill kunna komma åt alla mina uppgifter på min iMac/Macbook/iPhone/iPad (utan att köra iCloud).

Hur bra fungerar WikiServern?
Kan jag köra den externt via lösenordsskydd eller bör jag hålla den "innanför brandväggen" så att säga?

Om jag vill köra lite php sidor, hur bra är webservern som skickas med?
Tänkte inte göra något avancerat, men kanske köra en wordpress installation och något annat enkelt som virtuell domän i apachen.

Förut så skickades det med en MySQL databas, men på senare tid har jag hört att den är utbytt mot en PostgreSQL.
Elaka rykten säger även att den är integrerad mot bl.a wikiservern och inget man pillar med för egna påhitt.
Så om jag vill köra exv. en worpress installation, bör jag då dra in en MySQL parallellt på samma maskin?

Och till sist så har jag läst illasinnade rykten om att det var bökigt att uppgradera från 10.7 till 10.8 om man försöker
få med all data i wiki + mail/kalender server, stämmer det?

Många lite förvirrade frågor, men OSX server är en udda fågel för mig.

Vänligen
Johan

Ursprungligen av northswede:

Funderar på att kasta ut lite blandade linux maskier till fördel av en mini med OSX server, så jag har lite frågor kring hur bra OSX server är?

Hur bra är mail/kalender/kontakt servern?
Jag håller på att avveckla mig från googles lösning, som fungerar bra, till något som jag har mer kontroll över och vill kunna komma åt alla mina uppgifter på min iMac/Macbook/iPhone/iPad (utan att köra iCloud).

Hur bra fungerar WikiServern?
Kan jag köra den externt via lösenordsskydd eller bör jag hålla den "innanför brandväggen" så att säga?

Om jag vill köra lite php sidor, hur bra är webservern som skickas med?
Tänkte inte göra något avancerat, men kanske köra en wordpress installation och något annat enkelt som virtuell domän i apachen.

Förut så skickades det med en MySQL databas, men på senare tid har jag hört att den är utbytt mot en PostgreSQL.
Elaka rykten säger även att den är integrerad mot bl.a wikiservern och inget man pillar med för egna påhitt.
Så om jag vill köra exv. en worpress installation, bör jag då dra in en MySQL parallellt på samma maskin?

Och till sist så har jag läst illasinnade rykten om att det var bökigt att uppgradera från 10.7 till 10.8 om man försöker
få med all data i wiki + mail/kalender server, stämmer det?

Många lite förvirrade frågor, men OSX server är en udda fågel för mig.

Vänligen
Johan

Här har du ett alternativ till OSX server som som erbjuder Apache, MySQL, PHP, m.m
Det kallas MAMP och finns dels i en enklare och en PRO version:
http://www.mamp.info/en/index.html

Har kikat på MAMP, men jag behöver Mail/Kalender funktionaliteten i OSX Server.
Men det kanske räcker med att dra in MySQL som separat installerare.

Tänk på att bara för att du skaffar en Mini behöver du inte köra allt i OS X. På min Mini kör jag iTunes, uTorrent, Plex Server och Plex Media Player. Min Linux-server var en vanlig desktop-PC som stod och värmde upp en garderob. När nätdelen paja på den orkade jag inte fixa nytt järn utan jag skapade en virtuell maskin i Minin istället där jag kör nu kör LAMP-server, Mail, DNS, DHCP m.m. Kräver inte mycket resurser av Minin. 40 GB dynamisk disk och 512 MB minne räcker långt för en Linux-server utan GUI.

Så blanda fritt. Det som funkar bäst i OS X kör du där, det som funkar bäst i Linux kör du i en virtuell maskin.

Senast redigerat 2013-08-09 23:58
1
Bevaka tråden