Får bara gamla DHCP-adressen på Imac!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-07-27 15:39

Nära att bryta ihop nu...trots vackert väder...så hoppas någon kan bringa klarhet i mitt problem...Har en Imac med OS X 10.8.4 och har kört utan problem mot min Telia Thomson router. Dock byter jag till Bredbandsbolaget nästa vecka och under tiden plockade jag fram min Tp-Link TL-MR3420 som jag brukar använda på semestrar för både Ipads, Macbooks och Android-plattor mot Comviqs 3G mobila bredband. Sagt och gjort...tankade på Comviq...stängde av min Thomsom-router (då Telia kopplat bort bredbandet ADSL via telefonjacket) och drog igång alla prylar här hemma. Döm av min förvåning när alla Macbooks, Ipads, Androider som vanligt kopplade upp sig, medan Imac dessvärre hittade ingen IP-adress att ansluta till...eller rättare sagt, den hittade TP-linken, men använder sig hela tiden av Thomsons DHCP-adress...vägrar att förnya till sin egen DHCP! Har nu nollställt i nyckelringen, tagit bort Tp-linken...tagit bort Wi-fi och installerat nytt...ingenting hjälper...var i hela friden hittar jag Thomson adressen (DHCP) som verkar ligga kvar någonstans som default...har uppgraderat TP-linkens firmware...återställt den...ingenting hjälper...kan det vara så att IMAC'n har en egen DHCP?? Som kuriosa kan nämnas att jag för ett par månader sedan kollade att TP-linken funkade med 3G från Comviq och då bytte jag bara nätverk från Thomson till Tp-link och då fungerade det utmärkt att köra mot TP-linken....men nu vill den rackaren inte vara med....tur att jag fick ett lånebredband från Bredbandsbolaget...för den sub-dongeln fungerar i alla fall i Imacen.

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-07-27 16:01

Du har inte råkat knappa in en statisk adress på nätverkskortet?
Vilken adress får du?

• Medlem
  • 2013-07-27 16:18

Wi-Fi har den egentilldelade IP-adressen 169.254.180.98 och kommer inte att kunna ansluta till internet. Så ser det ut efter att jag förnyat DHCP-adressen mot mitt nätverk "Ateist" (som Tp-linken heter i SSID...kanske högre makter som jävlas bara för det..haha).

Provade igen och fick då: Dawkins har den egentilldelade IP-adressen 169.254.9.79 och kommer inte att kunna ansluta till internet. Dawkins är alltså nytt namn på wi-fi (istället för defaultnamnet Wifi)

Senast redigerat 2013-07-27 16:33
  • Medlem
  • 2013-07-27 16:21

Gå till Systeminställningar, Nätverk, Wifi, Avancerat, TCP/IP.
Kontrollera att det står DHCP i rutan högst upp. Klicka sedan på "Förnya DHCP".

Edit: jag var någon minut sen där... 169. betyder att din iMac inte fått en IP-adress från routern. Kan den ha dynamiska IPn som redan är slut? Dvs, kan du koppla bort en apparat och få det att fungera?

• Medlem
  • 2013-07-27 16:32
Ursprungligen av Dalle:

Gå till Systeminställningar, Nätverk, Wifi, Avancerat, TCP/IP.
Kontrollera att det står DHCP i rutan högst upp. Klicka sedan på "Förnya DHCP".

Edit: jag var någon minut sen där... 169. betyder att din iMac inte fått en IP-adress från routern. Kan den ha dynamiska IPn som redan är slut? Dvs, kan du koppla bort en apparat och få det att fungera?

Nix, spelar ingen roll...problemet är också att trots att jag tar bort mitt Ateist-nätverk från allting så behöver jag aldrig skriva in lösenordet pånytt när jag ansluter till detta. Har även skapat nytt Wi-fi med nytt namn...nästan så att man blir sugen på att åkalla Steve Jobs ande...fast den finns ju inte..haha! Allt är bara proteiner och atomer...

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-07-27 17:50

Starta Nyckelhanteraren (Keychain Access) och ta bort lösenordet för ditt nätverk där, försök sedan ansluta mot ditt nätverk igen.
Får du då någon lösenordsfråga?

1
Bevaka tråden