Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Delay på Apple-TV via MBP & MBA?!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla.

Jag har ett bekymmer det gäller Apple-TV.

Det började väll egentligen för någon dag sedan jag kommer hem ifrån en tripp och lägger mig i soffan och ska kolla på film från min MBP.
Då händer det inget då jag öppnar Air-play dubbleringen och byter till rätt HDMI-kanal på tv'n det är alldeles svart.
Efter lite jävlande så bootar jag om Apple-TV'n och den fungerar igen. (dock kollade jag aldrig på film blev annat som dök upp)

Hur som helst idag ska jag kolla på film och det laggar nå fruktansvärt är flera sekunders delay på tv'n kontra datorskärmen på min MBP.

Jag tänkte först att det kanske är min dator som håller på kajka ihop men det är samma fenomen då jag testar på min sambos MBA.

Jag frågar och sambon säger att (dagen då den var svart) höll hon på med en kompis Ipad och lyssnade på musik via den, och då blev det svart på skärmen.

Så till min fråga vad fan är det som händer, blir tokig varför är/blir det så är någon som har en förklaring?

Tacksam för svar.

  • Medlem
  • 2013-07-26 21:44

Provat att starta om er router?

Ursprungligen av Dalle:

Provat att starta om er router?

Hej Dalle, ja jag testade det med och "Det känns som vanligt iaf då man rör musen bara någon micro-sekund delay ifrån datorn då som det brukar vara" men i filmen på VLC så laggar det som vanligt som det gjorde innan.

Vet inte vad som hänt alltså, går inte kolla på film då det laggar i tid och otid, samt funkar ostabillt blir ibland någon sek frysbild med och det är riktigt skit allmänt :/

Kanske är något som stör ert WiFi-nät, prova byta WiFi-kanal i routern?

Ursprungligen av keptang:

Kanske är något som stör ert WiFi-nät, prova byta WiFi-kanal i routern?

Hej Keptang: Det låter som en klok idè, men som jag deklarerat i tidigare trådar är jag urusel generellt och lär mig hela tiden så skulle uppskatta om du eller någon kunde göra en "lathund" om hur man byter kanal på wifi.

Tack på förhand.

Ursprungligen av ibra_apple:

Hej Keptang: Det låter som en klok idè, men som jag deklarerat i tidigare trådar är jag urusel generellt och lär mig hela tiden så skulle uppskatta om du eller någon kunde göra en "lathund" om hur man byter kanal på wifi.

Tack på förhand.

Vad har du för router?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Vad har du för router?

Jag har en Router ifrån BBB Zyxel P-2601HN-F1.

Så jag har ju internet ifrån jacket till det modemet sedan är det modemet inkopplat till min TC, och båda ska ju fungera som en router som jag har förstått det, nu blir det liksom som att det finns 2 wifi, men jag har haft så här 2 månader utan problem med Apple-TV.

Och jag har inte gett mig in riktigt i biten att plocka bort modemet och bara köra ifrån jacket till TC, folk säger att det ska fungera men det tror inte jag för TC fungerar ju endast som Router/wifi men är ju inget "modem" liksom.

Som sagt orutinen lyser igenom hos mig, och det är tillåtet att skratta.

Vad är det för jack du menar, telefonjacket? Är det ethernet du har ur väggen så bör du kunna ta bort BBB-routern. Men jag tror inte det hjälper dig med ditt problem.

Antar att det är TC'ns nät du kopplar upp dig mot och på denna kan du ändra WiFi-kanal.

http://support.apple.com/kb/HT1365?viewlocale...

Ursprungligen av ibra_apple:

Hej alla.

Jag har ett bekymmer det gäller Apple-TV.

Det började väll egentligen för någon dag sedan jag kommer hem ifrån en tripp och lägger mig i soffan och ska kolla på film från min MBP.
Då händer det inget då jag öppnar Air-play dubbleringen och byter till rätt HDMI-kanal på tv'n det är alldeles svart.
Efter lite jävlande så bootar jag om Apple-TV'n och den fungerar igen. (dock kollade jag aldrig på film blev annat som dök upp)

Hur som helst idag ska jag kolla på film och det laggar nå fruktansvärt är flera sekunders delay på tv'n kontra datorskärmen på min MBP.

Jag tänkte först att det kanske är min dator som håller på kajka ihop men det är samma fenomen då jag testar på min sambos MBA.

Jag frågar och sambon säger att (dagen då den var svart) höll hon på med en kompis Ipad och lyssnade på musik via den, och då blev det svart på skärmen.

Så till min fråga vad fan är det som händer, blir tokig varför är/blir det så är någon som har en förklaring?

Tacksam för svar.

Att skärmen blir svart låter skumt, det kanske är fel på själva ATV'n? Testa att göra en återställning på den.
Jag fick problem med hack/fördröjningar på min efter att den hade fungerat jätte bra i flera månader, felsökte routern väldigt ambitiöst innan jag hittade felet. Jag hade vid dammsugning råkat skjuta in ATV'n typ 10cm längre in i tvbänken, det räckte för att totalt sänka wifi-signalen.

Ursprungligen av ibra_apple:

...båda ska ju fungera som en router som jag har förstått det, nu blir det liksom som att det finns 2 wifi...

Detta kommer förr eller senare att orsaka problem.

Stäng av alla router- och wifi-funktioner i Zyxel, och låt den agera enbart modem. Låt TC:n ta hand om routing och wifi.

Och som keptang nämnde tidigare, så kan du kanske helt ta bort Zyxel, och bara använda TC. Det beror på vad det är för uppkoppling du har.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Detta kommer förr eller senare att orsaka problem.

Stäng av alla router- och wifi-funktioner i Zyxel, och låt den agera enbart modem. Låt TC:n ta hand om routing och wifi.

Och som keptang nämnde tidigare, så kan du kanske helt ta bort Zyxel, och bara använda TC. Det beror på vad det är för uppkoppling du har.

Hej, jag ska testa detta imorgon, av den enkla anledningen att min TC samt modem ligger under sängen för jacket finns där inne i sovrummet och sambon sover där just nu haha

Men ska testa imorgon som sagt, jag har BBB 24mbit (får väll inte riktigt ut full kräm men nästan)

Och i sovrummet har jag en TV där kanalerna går via BBB så därför jag är osäker om det ens går om jag kör det rakt via TC men kanske,ska testa.

Ursprungligen av ibra_apple:

...jag har BBB 24mbit...

Om det är den typen av uppkoppling, så måste du nog ha den "lådan" kvar. Men du kan stänga av router- och wifi-funktionerna i den, och låta den agera enbart modem.

Ursprungligen av ibra_apple:

...jTC samt modem ligger under sängen...

För att få bra mottagning på det trådlösa så ska TC:n nog inte ligga där. Detta kan säkert vara en anledning till ditt laggande.

Modemet kan ligga kvar där, men dra en lite längre nätverkskabel från modemet till TC, och placera TC på en bra öppen plats.

Senast redigerat 2013-07-28 10:44
1
Bevaka tråden