Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Scanna via SMTP med Canon i-SENSYS

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ganska nyligen blivit ägare till en i_SENSYS MF8540 CDn och genast stött på problem. Det stora behovet maskinen skulle fylla var att kunna scanna direkt till en mailen och laserskrivarfunktionen. Den senare fungerar men inte scanningen.

Enligt Canons support måste jag ha en egen epost-server och det går inte att bara fylla i internetleverantörens SMTP-adress. Då jag inte har någon epostserver så har jag nu en oduglig maskin.

Jag har ingen vidare lust att investera i en epostserver utan behöver en annan lösning.

Är det någon som vet om man kan kring gå detta problem på något sätt? Jag har telias som internetleverantör och har domän och epost kopplat via Google Apps

Alternativ 2 finns det några andra scannrar på marknaden som klarar av mitt önskemål utan att jag behöver att investera i en epostserver?

Kan du inte använda Googles SMTP-server?
http://kb.siteground.com/google_free_smtp_ser...

Ursprungligen av keptang:

Kan du inte använda Googles SMTP-server?
http://kb.siteground.com/google_free_smtp_ser...

Tackar

Tyvärr verkar inte detta heller fungerar.

Verkar ju helsjukt att man måste ha egen server. Det här är ju en utpräglad produkt för avancerat hemmabruk eller småföretag. Vi har en Sharp MX-3110n som det går alldeles utmärkt att scanna till mail med och vi kör med Telias IMAP-mail som ingår i vårt bredband.

Ursprungligen av tornkvistm:

...det går inte att bara fylla i internetleverantörens SMTP-adress...

Har du provat? Exakt vad fyllde du i? Och vad hände då?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du provat? Exakt vad fyllde du i? Och vad hände då?

Jag har via det webbrowserbaserade gränssnittet lagt in epostadresser i adressboken och i samband med varje inmatning får jag knappa in en SMPT-adress, Jag har då fyllt i telias SMTP mailout.telia.com samt även testat med gmails SMTP enligt inlägg ovan. När detta inte har fungerat har jag gått in på scannern och dess portinställningar för SMTPn och ändrat dem enligt resp SMTP föreslagna portar, också detta utan resultat.

När jag sedan trycker på scanna till epost så startar den jobbet och skriver direkt ut en sida med texten FEL men utan information om vad som är fel.

Det jag tycker är konstigt är att SMTP ska skrivas in till varje adress och att det inte finns något centralt ställe för detta så att man kan skriva in adresserna manuellt. Detta bör finnas tycker jag men hittar inget om det.

Efter att ha letat runt i en allt för lång tid bland inställningar och den bifogade handboken så ringde jag support som började att fråga om jag installerat bifogade program för de var jag tvungen att ha. Dock finns de bara till windows och ej till Mac och då är svaret att det behövs en en epostserver.

Denna information var inget jag fick när jag bad Canon om tips på vad jag skulle köpa där det enda viktiga kriteriet var att kunna maila direkt från scannern samt att skriva ut och att det skulle vara laser. Därför tror jag, och hoppas, att det bara är miss från den person som hjälpt mig.

Ursprungligen av pmarriott:

Verkar ju helsjukt att man måste ha egen server. Det här är ju en utpräglad produkt för avancerat hemmabruk eller småföretag. Vi har en Sharp MX-3110n som det går alldeles utmärkt att scanna till mail med och vi kör med Telias IMAP-mail som ingår i vårt bredband.

Det låter onekligen konstigt om det inte ska fungera.

När du säger IMAP-mail, använder du något annat protokoll än SMTP i scannern för att sända då?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-07-24 14:04

Jag tror ju helt klart det finns ett ställe där du kan fylla i SMTP en gång för alla. Har du även fyllt i anvnamn och password för SMTPserverns auth?

Ursprungligen av tornkvistm:

...Jag har då fyllt i telias SMTP mailout.telia.com samt även testat med gmails SMTP enligt inlägg ovan...

Det räcker nog inte att bara fylla i själva servernamnet (t.ex mailout.telia.com). Du behöver nog fylla i inloggningsuppgifter också (användare, lösen, port, osv).

Vad har du för router?
När vi skulle installera vår Sharp så hade vi jätteproblem. Hur vi än gjorde, och vad än Sharp's tekniker på plats provade så kunde inte skrivaren skicka scannade dokument via mail.
Det visade sig att vår D-Link DIR-365 ströp skrivarens möjligheter att skicka mail.
Om jag minns det rätt var vi tvungna att bocka ur "Enable traffic shaping" under QOS Engine under Advanced.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-07-24 14:16

Det verkar konstigt. Routern borde inte se skillnad på om skrivaren/scannern skickar ett mail via SMTP eller om du själv gör det via datorn…. och det funkade väl?

Ursprungligen av kenjon:

Det verkar konstigt. Routern borde inte se skillnad på om skrivaren/scannern skickar ett mail via SMTP eller om du själv gör det via datorn…. och det funkade väl?

Japp det fungerar. Det fungerar också att skriva ut till skrivaren via nätverket så den kommunicerar där emellan.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-07-24 14:20

Förlåt, mitt inlägg var riktat till pmarriott

Ursprungligen av pmarriott:

Vad har du för router?
När vi skulle installera vår Sharp så hade vi jätteproblem. Hur vi än gjorde, och vad än Sharp's tekniker på plats provade så kunde inte skrivaren skicka scannade dokument via mail.
Det visade sig att vår D-Link DIR-365 ströp skrivarens möjligheter att skicka mail.
Om jag minns det rätt var vi tvungna att bocka ur "Enable traffic shaping" under QOS Engine under Advanced.

Jag har en Airport Extreme och några Airport express som utgör nätverket. Där kanske man kan hitta något. Ska kolla det

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det räcker nog inte att bara fylla i själva servernamnet (t.ex mailout.telia.com). Du behöver nog fylla i inloggningsuppgifter också (användare, lösen, port, osv).

Jag har testat med både att skriva in endast SMTP-server och att fylla i SMTP-autentisering där jag då har använt användare och lösenord för mitt mailkonto hos Telias respektive för Gmail. Jag har sedan gått in under TCP/IP på maskinen och ändrat port för SMTP till 465 för Telia resp 465 samt 587 för Gmail.

Allt utan annat resultat än en printad sida med texten FEL på

Finns det några fler uppgifter som ska fyllas i?

Ursprungligen av kenjon:

Det verkar konstigt. Routern borde inte se skillnad på om skrivaren/scannern skickar ett mail via SMTP eller om du själv gör det via datorn…. och det funkade väl?

Ja, av någon anledning prioriterade routern bort trafiken där skrivaren ville skicka mail. Jag förstår heller inte hur routern "tänkte" men att bocka ur den där rutan löste problemet.

Ursprungligen av tornkvistm:

Jag har ganska nyligen blivit ägare till en i_SENSYS MF8540 CDn och genast stött på problem. Det stora behovet maskinen skulle fylla var att kunna scanna direkt till en mailen och laserskrivarfunktionen. Den senare fungerar men inte scanningen.

Enligt Canons support måste jag ha en egen epost-server och det går inte att bara fylla i internetleverantörens SMTP-adress. Då jag inte har någon epostserver så har jag nu en oduglig maskin.

Jag har ingen vidare lust att investera i en epostserver utan behöver en annan lösning.

Är det någon som vet om man kan kring gå detta problem på något sätt? Jag har telias som internetleverantör och har domän och epost kopplat via Google Apps

Alternativ 2 finns det några andra scannrar på marknaden som klarar av mitt önskemål utan att jag behöver att investera i en epostserver?

Nu har jag fått det att fungera, utan att egentligen veta vad jag gjort. Samma inställningar, inget hände. Loggade sedan in på Telias router för att se om det fanns något att bocka i eller ur där. Hittade inget, gick ur och så fungerade det.

Kör med Gmails SMTP

Skönt att det inte behövdes någon mailserver, jag antar att supporten hellre ville ha fikarast än att hjälpa

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2013-07-24 22:05

Jag har en i-Sensys MF9130 (tre år gammal) och den fungerar utmärkt att scanna och eposta med.
Det kan inte vara något så enkelt som att du inte har ställt in default gateway rätt? Använder du DHCP så borde det bli rätt men om du satt fast IP så kan man ju skriva fel. När det gäller SMTP så ställde jag in min ISPs SMTP server utan autenticering och det fungerar. Det var bara ett ställe att konfa på.

Ursprungligen av stralis:

Jag har en i-Sensys MF9130 (tre år gammal) och den fungerar utmärkt att scanna och eposta med.
Det kan inte vara något så enkelt som att du inte har ställt in default gateway rätt? Använder du DHCP så borde det bli rätt men om du satt fast IP så kan man ju skriva fel. När det gäller SMTP så ställde jag in min ISPs SMTP server utan autenticering och det fungerar. Det var bara ett ställe att konfa på.

Fick precis ordning på det. Utan att veta vad som tidigare var fel.

1
Bevaka tråden