Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förlängt nätverk med Airport Express men har ändå dålig täckning

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min uppsättning:
AP Extreme 4e gen kopplad till kabelmodem. 5ghz. Kanal 108, 2 ghz kanal 11
AP Express 2a gen trådlöst ansluten som repeater till AP Extreme. 5 ghz kanal 100, 2 ghz kanal 11
Anslöt Expressen helt enligt guiden som drar igång via airport Utility.

Mitt problem:
Jag får väldigt dålig signal i trädgården även när jag ser AP Express som står inne i köket. Är kanske 10 meter ifrån.
Kan se i Airport Utility att tex min iPad är ansluten till AP Express, men har trots det mycket dålig signal.

Vet att det är bättre för nätverkets kapacitet att ha trådat mellan AP Extreme och AP Express, men det borde inte skapa problemet.

Några tips?
Är det ett problem att båda använder kanal 11 på 2 ghz bandet?

vad har du för vägg mellan dig och AE'n när du är i trädgården? Vad händer om du sätter AE'n i fönstret?

Ursprungligen av Mymac4ever:

vad har du för vägg mellan dig och AE'n när du är i trädgården? Vad händer om du sätter AE'n i fönstret?

Den står redan i fönstret.

Har du testat nån annan kanal? Kan ju finnas nåt annat som stör just den kanalen

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2013-07-18 18:50

Förlänger man ett nätverk trådlöst som du har gjort så förstärks inte inte signalen utan befintlig signal som finns mellan enheterna förlängs. Så är det dålig/svag signal mellan Extreme och Express så är signalen precis lika dålig/svag från din Express. Det sker alltså ingen förstärkning. Dessutom så ökar ju trafiken på det trådlösa nätet så den totala hastigheten minkar bara för att enheterna är sammankopplade då trafiken på nätverket måste passera tre enheter, dator/iPad - Express - Extreme istället för att gå snabbaste vägen.

Den flaskhalsen försvinner ju via kabel samt att då sätter man Expressen på att skapa ett nytt trådlöst nätverk med samma SSID, kryptering och lösenord så kommer du inte manuellt behöva byta nätverks utan din utrustning kopplar in sig mot den enhet som ger bäst signal beroende på var du är. På detta viset så skapas ju en ny, stark signal från din Express istället för som idag att den skickar vidare en antagligen inte så bra signal. Framförallt om du kör 5 GHz N-nätverk som har betydligt sämre räckvidd än 2.4 GH N.

Ett alternativ för att slippa dra kabel är Homeplug http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.412253/homep...

Ursprungligen av mattem:

Förlänger man ett nätverk trådlöst som du har gjort så förstärks inte inte signalen utan befintlig signal som finns mellan enheterna förlängs. Så är det dålig/svag signal mellan Extreme och Express så är signalen precis lika dålig/svag från din Express. Det sker alltså ingen förstärkning. Dessutom så ökar ju trafiken på det trådlösa nätet så den totala hastigheten minkar bara för att enheterna är sammankopplade då trafiken på nätverket måste passera tre enheter, dator/iPad - Express - Extreme istället för att gå snabbaste vägen.

Den flaskhalsen försvinner ju via kabel samt att då sätter man Expressen på att skapa ett nytt trådlöst nätverk med samma SSID, kryptering och lösenord så kommer du inte manuellt behöva byta nätverks utan din utrustning kopplar in sig mot den enhet som ger bäst signal beroende på var du är. På detta viset så skapas ju en ny, stark signal från din Express istället för som idag att den skickar vidare en antagligen inte så bra signal. Framförallt om du kör 5 GHz N-nätverk som har betydligt sämre räckvidd än 2.4 GH N.

Ett alternativ för att slippa dra kabel är Homeplug http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.412253/homep...

Tack för klargörandet!
Har några homeplugs som jag skall testa med.

Ändra standardinställningar

Ursprungligen av Swehiort:

Tack för klargörandet!
Har några homeplugs som jag skall testa med.

Två tips till Airport Express, Extreme och TC

1) ändra wi-fi inställningar till endast N-standard på både 2,4 och 5Ghz. (Ev Gammal utrustning som kanske inte ser SSIDt efteråt, byt tillbaka till b/g isf)

2) Ändra från auto-kanal till en bestämd kanal på bägge banden också. Använd ex Inssider (gratis) programmet för att se vilka kanaler eventuella grannar kör på och välj andra kanaler än dom som syns. På 2,4Ghz så välj bara mellan kanal 1,6 och 11. Bor man i lägenhet ser man säkert AP på alla kanaler då kollar man vilka kanaler dom starkaste SSIDna kör på och väljer INTE dom iaf.

Har testat detta med bra resultat på både Express, Extreme & TC

(Ändra i "mamman"-burken som dom övriga förlänger, så lyssnar dom på vad mamman gör och gör likadant... Ajja kanske lustig beskrivning men visste inte hur jag skulle skriva).

Senast redigerat 2013-12-03 20:32
1
Bevaka tråden