Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ekonomi-/Bokföringsprogram för Mac OS X!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis skickat in registreringsansökan för mitt nystartade handelsbolag. Nu undrar jag, eftersom jag är hyffsat grön på företagsekonomi så undrar jag, vilka ekonomi-/bokföringsprogram finns till Mac OS X och vad har de för fördelar och nackdelar? Vilket rekommenderas av er?

Har sökt lite här på 99mac utan att hitta något givande...

Mvh Jont Olof

Rekommenderar StepOne.nxt från Montania eller Stelvio från
http://www.ct.se/stelvioosx.html
Båda har både för och nackdelar.
Thomas

Min rekommendation: Hyr in en bokföringsnisse, de är inte dyra. Den tid du som ovan tar på dig att göra bokföring har en sk alternativkostnad i form av icke debiterbara timmar. Så vad som verkar vara ett bra sätt att spara pengar genom att göra det själv är i realiteten kostsammare än att hyra in. Dessutom är det urbota tråkigt...

Annars är min rekommendation att inte satsa på Hogias produkter, dels då de lagt ned stödet för Mac och dels för att de i mina ögon är dåliga.

Lycka till med ditt nystartade företag!

/Ola

Uni_Bas är kanon

http://www.unicell.se

Tack! Ska försöka bilda mig någon uppfattning om allt detta!

  • Medlem
  • 2003-10-11 23:14

Detta kan vara värt att titta närmare på:
http://www.apple.com/se/smallbusiness/economy/

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-10-12 20:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jont Olof
Har precis skickat in registreringsansökan för mitt nystartade handelsbolag. Nu undrar jag, eftersom jag är hyffsat grön på företagsekonomi så undrar jag, vilka ekonomi-/bokföringsprogram finns till Mac OS X och vad har de för fördelar och nackdelar? Vilket rekommenderas av er?

Har sökt lite här på 99mac utan att hitta något givande...

Mvh Jont Olof

Apple åker tillsammans med en rad programvaruföretag land och rike runt och visar bland annat, Hansa World www.hansaworld.com

Apple - Fretag

Kolla där, har haft endel nytta av det själv med mitt eget företag, vet dock inte om det du söker finns där! Men värt att kolla kanske!

Ursprungligen av dennisss:

...vet dock inte om det du söker finns där! Men värt att kolla kanske!

Du har svarat i en sex år gammal tråd. Han har förhoppningsvis hittat ett program vid det här laget....

Oj, men herre gud, den låg ju rätt högt i forumet, trodde det var liite mer rundgång på trådarna, har kommit tillbaka efter många års inaktvitet här, så jag uppmärksammade inte detta, ska givetvis bättre mig, ber om ursäkt!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-11-09 19:39

Och här sitter jag och läser denna tråd...lurad...

Men jag tror nog att det kommit en hel del nya program sedan 2003 så tråden kanske mår bra av att omstartas.

Jag jobbar med webdesign och har en del projekt igång samtidigt. Jag letar efter ett program som kan följa mig i hela processen från ax till limpa.

Jag vill alltså kunna göra följande (i ett och samma program)

1. Hämta kontakt från adressboken alt. skapa ny kontakt som direkt läggs in i adressboken ---> skriva en offert till den potentiella kunden ---> skicka offerten via mail ---> följa upp om kunden svarar positivt eller negativt ---> om positivt vill jag kunna starta ett projekt med kunden som deltagare och offerten som bas ---> jag vill kunna fylla i hur jag ligger till i projektet och vilka uppgifter som ska göras ---> uppgifter och möten syncas givetvis med iCal ---> när projektet är klart vill jag, med utgång från offerten och kundens adressuppgifter skriva en faktura ---> skicka fakturan med mail ---> följa upp fakturan i min bokföring...klart!

Jag vill givetvis kunna sköta all bokföring i företaget i detta program också...tror ni detta är att begära för mycket ?

Ja.

Stora tråden där vi diskuterar bokföringsprogram är alltså inte den här tråden, det är istället den här:

http://www.99.se/foeretagande/75097-vettiga-bokfoeringsprogram.html (startade 2005, sista inlägg 2009)

Kan tillägga att efter 2003 då jag i den här tråden skrev inlägget (#3) då jag rekommenderade alla att skaffa en bokföringsbyrå har jag helt bytt åsikt, det är en dj-la dum ide. Jag har också startat siten Bokföra moms, skatter, utgifter och intäkter - Hem för att hjälpa företagare att bokföra själva.

För övrigt har vi massa fina trådar där vi diskuterar program för projekt (planering), program för att starta eget, program för bokföring, program för att syna med iCal, tidrapporteirng, mm. Sök! (Som tidigare påpekats).

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-11-09 22:16
Ursprungligen av Taz_1999:

För övrigt har vi massa fina trådar där vi diskuterar program för projekt (planering), program för att starta eget, program för bokföring, program för att syna med iCal, tidrapporteirng, mm. Sök! (Som tidigare påpekats).

Möjligt (jag har plöjt många) men jag saknar en där allt slås ihop...jag kanske letar dåligt...

Mitt svar på frågan om det finns ett program som gör allting är alltså: NEJ.

1
Bevaka tråden