iBook Garanti

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2003-09-30 16:21

Ringde Apple Support idag på nr: 587 711 94 .
Klagade lite på battertiden på min iBook.

Då säger supportkillen att batteriet inte omfattas av garantin då det används mer än 180 timmar!
Undrar om ni också fått detta till svar?

• Oregistrerad
  • 2003-09-30 16:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Bijan@swec
Ringde Apple Support idag på nr: 587 711 94 .
Klagade lite på battertiden på min iBook.

Då säger supportkillen att batteriet inte omfattas av garantin då det används mer än 180 timmar!
Undrar om ni också fått detta till svar?

180 dagar är det, inte timmar.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2003-09-30 16:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ronny Isaksson
180 dagar är det, inte timmar.

Lät ju lite mer vettigt, även om det inte hjälpte mig =/

När jag ändå har en vettig människas uppmärksamhet. Mina iPod lurar har gett upp också, när jag påpekade detta så hänvisade han mig till pot.info.apple.com/ipod

Där skulle man kunna göra en felanmälan. Jag begripter verkligen inte vart på den sidan man ska lyckas med detta?

• Oregistrerad
  • 2003-09-30 17:10
Citat:

Lät ju lite mer vettigt, även om det inte hjälpte mig =/

När jag ändå har en vettig människas uppmärksamhet. Mina iPod lurar har gett upp också, när jag påpekade detta så hänvisade han mig till pot.info.apple.com/ipod

Där skulle man kunna göra en felanmälan. Jag begripter verkligen inte vart på den sidan man ska lyckas med detta?

Ska vara http://depot.info.apple.com/ipod

Garantin gäller i ett år, oavsett vad de på AppleSupport säger. Konsumentlagen gäller i 2 år, oavsett vad de på AppleSupport säger.

Däremot så gäller bara deras support i 3 månader, sen får man betala för supportsamtal.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2003-09-30 18:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av CyberPet
Garantin gäller i ett år, oavsett vad de på AppleSupport säger. Konsumentlagen gäller i 2 år, oavsett vad de på AppleSupport säger.

Däremot så gäller bara deras support i 3 månader, sen får man betala för supportsamtal.

Supportkillen påstod att batteriet var en förbrukningsvara, och att den inte omfattades av garanti efter 180 timmar.

Apple Support är inte mycket att hänga i granen... har inte i närheten av den kunskap en sådan position kräver och kan dom inte svaret ljuger dom dig rakt i ansiktet med något dom tycker passar...

/D

• Oregistrerad
  • 2003-09-30 18:53
Citat:

Supportkillen påstod att batteriet var en förbrukningsvara, och att den inte omfattades av garanti efter 180 timmar.

180 timmar är ju bara en dryg vecka. Mer än så ska man väl kunna kräva att batteriet håller?

Visst batterier är förbrukningsvaror, även uppladdningsbara, så är det ju det går ju inte att komma ifrån tyvärr. Men hur länge ska man beräkna att ett batteri håller, alltså håller de tiderna som Apple utlåvar?

Citat:

Batteri

iBook med 12,1-tumsskärm: 46 wattimmars litiumjonbatteri ger upp till 5 timmars batteritid i en enda uppladdning(3)

iBook med 14,1-tumsskärm: 55 wattimmars litiumjonbatteri ger upp till 6 timmars batteritid i en enda uppladdning(3)

Inbyggda statuslampor som visar batteriladdningen

Nätadapterport

Vilket jag aldrig har lyckats få ur någon iBook. Nu skriver dock Apple:

Citat:

(3) Batteriets drifttid beror på konfiguration och användning.

Men säg hur länge kan man förvänta sig att man kan ladda upp en 12,1" iBook till 3,5 timmar?

• Oregistrerad
  • 2003-09-30 19:15
Citat:

Supportkillen påstod att batteriet var en förbrukningsvara

Det stämmer faktiskt. Enligt Apple är batteriet en förbrukningsvara eftersom det innehåller kemikalier som förbrukas vid laddning.
Ofta anger batteritillverkare livslängden till 300-500 laddningar så 180 dagar kan verka lite väl kort men då får man tänka på att Apple räknar ett batteri som utslitet redan när det har en timmes batteritid per laddning. Alltså, 300-500 laddningar är antalet laddningar tills batteriet är totalkass.
Och om man vänder på resonemanget så räknas ett batteri som trasigt om det inom 180 dagar har mindre än en timmes batteritid och byts då på garanti.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2003-09-30 21:43

Blev förvånad då jag har läst att flera här på forumet har fått sina batterier utbytta på garantin.

Nåja, hoppas de byter ut min iPod lurar iallafall

• Oregistrerad
  • 2003-10-01 00:23

Hur är det om man har AppleCare, förlänger man även garantin på batteriet?

• Oregistrerad
  • 2003-10-01 09:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Page Not Found/ Per
Hur är det om man har AppleCare, förlänger man även garantin på batteriet?

Nej...

1
Bevaka tråden