Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Merinfo.se laglig?

Tråden skapades och har fått 169 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-10 01:33

Ramlade över en sida som jag funderar om den verkligen kan vara laglig.
http://www.merinfo.se

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-07-10 02:13

Varför skulle den inte vara det?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-10 08:29
Ursprungligen av reboot81:

Varför skulle den inte vara det?

Bland annat för att jag sökte på mig och den listade alla mina telefonnummer och ett av dom är hemligt.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-07-10 08:57

Lite tveksamt va? Jag kollade upp en person i min närhet med dolt nummer och det dök upp utan problem.

Uppgifterna är inte jätteaktuella. Bland mina uppgifter visas ett telefonnummer som avslutades för ca 3 månader sedan.

Men det är ju en bagatell jämfört med att de visar dolda/skyddade nummer. Om det stämmer så är det ju riktigt jävla illa.

Jag har skickat ett mail till dem, och bett dem att bemöta diskussionen här.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-07-10 10:23
Ursprungligen av andas:

Lite tveksamt va? Jag kollade upp en person i min närhet med dolt nummer och det dök upp utan problem.

?Ett exempel på hur hemliga nummer hamnar i offentlighetens ljus är från de som har sparat hemligt nummer i kontaktlistan, använder Truecaller och har accepterat att skicka sin telefonbok för att få åtkomst till deras 330.000.0000 nummer värden över. Det räcker att en person i okunskap med hemligt nummer i kontaktlistan sökt nummer med Truecaller och accepterat villkoret för sökning.

Ursprungligen av mac+:

?Ett exempel på hur hemliga nummer hamnar i offentlighetens ljus är från de som har sparat hemligt nummer i kontaktlistan, använder Truecaller och har accepterat att skicka sin telefonbok för att få åtkomst till deras 330.000.0000 nummer värden över. Det räcker att en person i okunskap med hemligt nummer i kontaktlistan sökt nummer med Truecaller och accepterat villkoret för sökning.

Nä, så enkelt lär det inte vara.
Min mor har hemligt nummer, hon finns med i min kontaktlista som jag synkar med TrueCaller och troligen andra tjänster historiskt.

Hennes nummer finns inte i någon sökmotor någonstans.

Ursprungligen av lappen71:

Ramlade över en sida som jag funderar om den verkligen kan vara laglig.
http://www.merinfo.se

Enklast är nog att anmäla dem till Datainspektionen för en kontroll om de bryter mot PUL. Du lär i alla fall få ett bättre svar än av oss:)

  • Medlem
  • ?
  • 2013-07-10 11:12
Ursprungligen av keptang:

Nä, så enkelt lär det inte vara.
Min mor har hemligt nummer, hon finns med i min kontaktlista som jag synkar med TrueCaller och troligen andra tjänster historiskt.

Hennes nummer finns inte i någon sökmotor någonstans.

?Märkligt! Något stämmer inte. Enligt Truecaller överför man sin kontaktlista till deras server. Då berättar de inte hela sanningen vid acceptans och det är riktigt dåligt det också.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-07-10 11:19

Jag hittar inte mitt nummer där, det är vad Telenor kallar "Ej sökbart nummer". Men det är inte hemligt eller skyddat på något sätt.
Det har dock hänt att en eniro eller hitta.se (minns ej vem av dem) listat numret.
Kan ju hända att merinfo köper data som är lite mindre färsk eller blandar nytt och gammalt. Tror inte de har nåt att vinna på att out:a ej sökbara nummer.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-10 11:26
Ursprungligen av BlackSmp:

Enklast är nog att anmäla dem till Datainspektionen för en kontroll om de bryter mot PUL. Du lär i alla fall få ett bättre svar än av oss:)

Förväntade mig inget definitivt svar utan nyfiken på vad ni andra medlemmar hade för uppfattning

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-07-10 11:37
Ursprungligen av mac+:

?Märkligt! Något stämmer inte. Enligt Truecaller överför man sin kontaktlista till deras server. Då berättar de inte hela sanningen vid acceptans och det är riktigt dåligt det också.

Att kontaktlistan överförs till TrueCallers server betyder inte att den är allmänt sökbar med synliga nummer. Hur det funkar går att läsa om i artikel här på 99mac:
http://www.99mac.se/artikel/3687-truecaller-t...

Hej alla ni som har funderingar kring Merinfo.se,

Merinfo.se består av databaser med uppgifter som hämtas från olika leverantörer. Just telefon och mobilnummer hämtas från operatörerna och uppdateras dagligen. Det som kan göra att uppgifter inte alltid är aktuella är att i många fall lägger operatörerna ansvar på användarna att hålla sin information uppdaterad hos dem. Med anledning av detta kan kvalitén brista hos oss och liknande aktörer.

Vi tar gärna emot exempel på telefon/mobilnummer som Ni användare anser vara hemliga/dolda eller på annat sätt felaktiga, detta för att kunna efterforska om vi brister någonstans.

Vi listar givetvis INTE hemliga nummer. Tänk dock på att det är möjligt att hos operatören endast dölja sitt nummer vid samtal men att man trots det finns kvar som sökbar hos nummerupplysningar och liknande.

PS! Jesper Ohlsson, vi har inte mottagit något mail från dig. Har du möjlighet att kontrollera så att du skickade till [email protected]? Prova gärna på nytt om du har några ytterligare frågor eller funderingar, vi försöker alltid svara inom 24 timmar.

Mvh

Christian Nilsson
Ansvarig utgivare
Merinfo Sverige AB

Ursprungligen av Merinfo:

...Jesper Ohlsson, vi har inte mottagit något mail från dig. Har du möjlighet att kontrollera så att du skickade till [email protected]...

Ja, det skickades till den adressen kl 9:44.

Hej Jesper,

Du hade rätt, vi har lyckats lokalisera mailet och svarat till dig.

Och jag ser gärna att diskussionen fortsätter här, och inte via mejl. Jag har inga egna exempel - bara de exempel som finns i den här tråden. Jag skickade bara mejlet för att ni skulle bli uppmärksammade på den här tråden.

Ursprungligen av lappen71:

Förväntade mig inget definitivt svar utan nyfiken på vad ni andra medlemmar hade för uppfattning

Du menar den vanliga diskussionen mellan folk som inte har någon koll men väldigt starka uppfattningar

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-10 15:39
Ursprungligen av BlackSmp:

Du menar den vanliga diskussionen mellan folk som inte har någon koll men väldigt starka uppfattningar

Om inte dom fanns skulle forumet vara ganska så dött

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-07-18 10:34

Ett av mina bolag saknas, ett nytt. Ett gammalt konkursat visas utan någon som helst information om att det just är i konkurs. Det konkursade och ett av dom aktuella visas har fel revisor angiven (han har varit död ett par år nu). Det finns också fel i personuppgifterna för styrelseledamöterna.

Söker jag på mig själv så saknas helt information om att jag skulle ha nån slags bolagsengagemang.

Informationen dom visar är ganska så gammal, så varför skulle man använda den sidan när andra sidor som t.ex. Ratsit.se och Upplysning.se ger aktuell rättvisande information. Vad är affärsidén för merinfo.se?

Hej Mija,

Tack för dina synpunkter.

Merinfo.se använder samma leverantör av data som de sidor du nämner, informationen skall därför vara minst lika aktuell och uppdaterad. Varje natt kör vi aviseringar mot leverantörerna av data för att våra användare alltid skall ha den senaste informationen.

Vi strävar efter att ge våra användare större sökmöjligheter på ett enklare sätt samtidigt som vi ger betydligt mer information om både privatpersoner och företag.

Idag är vi den mest kompletta söktjänsten online både gällande företag (fler nyckeltal, kompletta bokslut kostnadsfritt, serveringstillstånd, betyg) samt privatpersoner (kreditinformation, kändisar samt tele och mobilnummer).

Vi tar tacksamt emot synpunkter på tjänsten och vårt arbete med sidan och vill därför be dig att mail till [email protected] med de uppgifter du anser vara felaktiga eller på anat sätt ej till belåtenhet.

Som tack för ditt besvär kommer vi dig på ett sätt som jag tror du kommer uppskatta.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Merinfo Sverige AB

Ursprungligen av Merinfo:

...kommer vi dig på ett sätt...

Lite konstig svenska. Det saknas nog ett par ord i den meningen.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-07-18 11:20

Det vore intressant att höra vad @Merinfo har att säga om att hemliga telefonnummer görs tillgängliga.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Lite konstig svenska. Det saknas nog ett par ord i den meningen.

Helt klart så blev det lite fel, det skulle vara "Som tack för ditt besvär kommer vi kompensera dig på ett sätt som jag tror du kommer uppskatta."

Hej andas,

Merinfo.se lista EJ hemliga/skyddade telefonnummer.

Vårt register består av information som hämtas från diverse olika leverantörer, dessa har alltid gemensamt att huvudkällan är teleoperatörerna.

Om någon anser att vi listar deras hemliga telefonnummer så ber vi dessa personer att i första hand vända sig till sin operatör för att säkerställa att telefonnumret är dolt på så sätt att det ej används för nummerupplysning online.

Det är fullt möjligt att ha ett nummer som visas som dolt vid samtal men samtidigt listas numret för nummerupplysningstjänster.

Skulle vi få information om att ett tele/mobilnummer listas på merinfo.se som är dolt/hemligt rapporterar vi detta omgående till vår leverantör som vidtar lämpliga åtgärder.

Vill förtydliga än en gång att vi EJ listar hemliga/dolda nummer.

Vi tar gärna emot mail från våra användare som har frågor eller funderingar kring vår tjänst på [email protected].

Ha en fortsatt trevlig dag!

Merinfo.se

  • Medlem
  • International user
  • 2013-07-21 22:12
Ursprungligen av Merinfo:

Hej Mija,

Tack för dina synpunkter.

Merinfo.se använder samma leverantör av data som de sidor du nämner, informationen skall därför vara minst lika aktuell och uppdaterad. Varje natt kör vi aviseringar mot leverantörerna av data för att våra användare alltid skall ha den senaste informationen.

Vi strävar efter att ge våra användare större sökmöjligheter på ett enklare sätt samtidigt som vi ger betydligt mer information om både privatpersoner och företag.

Idag är vi den mest kompletta söktjänsten online både gällande företag (fler nyckeltal, kompletta bokslut kostnadsfritt, serveringstillstånd, betyg) samt privatpersoner (kreditinformation, kändisar samt tele och mobilnummer).

Vi tar tacksamt emot synpunkter på tjänsten och vårt arbete med sidan och vill därför be dig att mail till [email protected] med de uppgifter du anser vara felaktiga eller på anat sätt ej till belåtenhet.

Som tack för ditt besvär kommer vi dig på ett sätt som jag tror du kommer uppskatta.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Merinfo Sverige AB

Hm, kan ni inte skriva ett enkelt svar utan att dra in reklam och "mutor"?

Ursprungligen av zappee:

Hm, kan ni inte skriva ett enkelt svar utan att dra in reklam och "mutor"?

Hej Zappee,

Frågan vi fick var av vilken anledning man skulle använda Merinfo.se och vi svarade vad vi anser vara styrkan med just merinfo.se, inte vår avsikt att verka för "reklamera".

Nånting är rejält snett med Merinfo. Min fru har sedan lång tid tillbaka skyddat nummer pga ett känsligt arbete där hon har en massa dårar som klienter. Det går ej att se henne vare sig på Eniro eller Hitta. Men på merinfo så visas telefonummret upp.

Senast redigerat 2013-08-07 10:48
  • Medlem
  • ?
  • 2013-08-07 11:11

?Merinfo lever upp till sitt företagsnamn.

Ursprungligen av Sir N.:

Nånting är rejält snett med Merinfo. Min fru har sedan lång tid tillbaka skyddat nummer pga ett känsligt arbete där hon har en massa dårar som klienter. Det går ej att se henne vare sig på Eniro eller Hitta. Men på merinfo så visas telefonummret upp.

Hej Sir N,

Merinfo.se visar ej hemliga eller dolda telefonnummer. Det som kan ha brustit i detta fallet är något av följande:

1. Nummer är ej dolt hos operatören utan enbart hos diverse nummerupplysningstjänster.
2. Telefonnumret är markerat som dolt vid samtal men ej för nummerupplysningstjänster, vissa sidor ger besökarna möjligheten att dölja sin information på sidan. Detta innebär att tjänster som hämtar data från andra leverantörer eller operatörer inte får information om att telefonnummer är dolt för nummerupplysning.
3. Något har brustit rent tekniskt hos operatören vid leverans av data till vår leverantör.

Kontakta gärna oss på [email protected] så lovar jag personligen att hjälpa dig snarast möjligt med att få detta löst på bästa sätt. Om vi visar ett telefonnummer som skall vara dolt finns stor risk att detta nummer även finns på ett flertal anda tjänster.

Mvh

Christian Nilsson
Ansvarig utgivare
Merinfo.se

Ursprungligen av mac+:

?Merinfo lever upp till sitt företagsnamn.

Hej Mac+,

Tack för detta. Vi är dock aldrig nöjda utan jobbar för fullt med nya och spännande tjänster. Vi är också väldigt intresserade av att veta vad våra besökare vill kunna söka på för information och vad de vill ha för tjänster på Merinfo.se.

Vår ambition är att göra information tillgänglig för alla och givetvis både kostnadsfritt och enkelt.

Idéer och förslag på förbättringar som vi tycker är bra blir givetvis belönade

Mvh

Christian Nilsson
Ansvarit utgivare
Merinfo.se

Bevaka tråden