Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TIme Capsule 2 TB

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag har i dagarna investerat i en Air Port Time Capsule 2 TB, som skall fungera som Router och lagringsenhet.
Kör som bekant med Time Machine men har efter några lagringar stoppat den, för jag kände att jag hellre manuellt ville använda denna HD på 2 TB för egen lagrings enhet för dokument,filmer,bilder m.m.

Och änsålänge har allt fungerat perfekt inga större problem eller bök, jag har min backup som ligger på HDD och mina privata filer.

Nu till en av mina tre frågor/funderingar som jag har .

1. Gör det något att man har både Backupen på samma HDD som det man lagrat separat eller ska man ordna till en exempelvis extern hdd för dom privata filerna och eller backupen ifrån MBP?

2. Vad kan man mer köpa till allt detta, har sett bilder på internet där folk har flera olika både Time Capsule men även Airport Extreme, och jag förstår inte vad vitsen med det isåfall skall vara, så vad kan man mer köpa till detta.

3. Och kan man få Time Capsulen att fungera till Apple-TV utan att behöva starta MBP? Dvs streema direkt ifrån Time Capsule till Apple-TV och TVn, eller måste man köra som vanligt man går in vida MBP och in på Time Capsueln, starta Airplay och kör filmen via den vägen på datorn ----> till TV'n?

Mvh Ibra.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-07-05 09:58

Gällande lagringen så kan det bli problematiskt att ha allt på samma disk då Time Machine sparar data tills att utrymmet tar slut, varpå det äldsta raderas. Det bästa är att partionera disken i två partioner och välja hur stor du vill att din backup-disk ska vara.

Ursprungligen av ibra_apple:

2. Vad kan man mer köpa till allt detta, har sett bilder på internet där folk har flera olika både Time Capsule men även Airport Extreme, och jag förstår inte vad vitsen med det isåfall skall vara, så vad kan man mer köpa till detta.

Det kan vara pga att de vill förlänga sitt nätverk, dvs utöka räckvidden på nätverket.

Ursprungligen av ibra_apple:

3. Och kan man få Time Capsulen att fungera till Apple-TV utan att behöva starta MBP? Dvs streema direkt ifrån Time Capsule till Apple-TV och TVn, eller måste man köra som vanligt man går in vida MBP och in på Time Capsueln, starta Airplay och kör filmen via den vägen på datorn ----> till TV'n?

Nej, det går tyvärr inte. Det går endast om du jailbreakar din ATV (Jailbreak finns endast till ATV2 i dagsläget). Alt 2 är att du har ditt iTunesbibliotek sparat på din TC, då ska din ATV kunna spela upp dessa filer så länge din MBP är påslagen. En annan lösning på den du har idag, men då slipper du säga till din MBP att den ska streama till ATV.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Det kan vara pga att de vill förlänga sitt nätverk, dvs utöka räckvidden på nätverket.

Nej, det går tyvärr inte. Det går endast om du jailbreakar din ATV (Jailbreak finns endast till ATV2 i dagsläget). Alt 2 är att du har ditt iTunesbibliotek sparat på din TC, då ska din ATV kunna spela upp dessa filer så länge din MBP är påslagen. En annan lösning på den du har idag, men då slipper du säga till din MBP att den ska streama till ATV.

Jag vill tacka er för alla svar, tusen tack.

Ursprungligen av norell:

Gällande lagringen så kan det bli problematiskt att ha allt på samma disk då Time Machine sparar data tills att utrymmet tar slut, varpå det äldsta raderas. Det bästa är att partionera disken i två partioner och välja hur stor du vill att din backup-disk ska vara.

Jo men precis jag har "stängt av" autolagringen på time machine så den lagrar inte/backupar mer så länge jag inte vill det manuellt utan jag använder Time Machine som ren och skär lagringsenhet just nu

Tusen tack för alla svar

1
Bevaka tråden