Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Studerande: Pages eller Word?

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tjenare,

Jag har precis köpt mig den nya MBA eftersom att jag ska börja studera på YH i höst. Har börjat fundera lite kring vilket skrivprogram jag ska införskaffa mig. Tänkte höra om ni kunde hjälpa mig att väga Pages mot Word, pros/cons etc.

Tack på förhand!

  • Medlem
  • International user
  • 2013-07-04 09:59

Word förstås!

Ursprungligen av Konrad:

Word förstås!

Då är frågan: Varför?

Ursprungligen av Tvetberg:

Då är frågan: Varför?

Alla andra (nästan) använder Word. Det blir jobbigt i längden att använda något annat. Det handlar inte om vad som är bäst utan vad som blir smidigast. När du ska studera så behöver du använda energin till just att studera och inte lägga den på ovidkommande saker.

Senast redigerat 2013-07-04 21:20

Majoriteten av alla rapporter på universitetsnivå skrivs i latex, så du behöver varken Word eller Pages. En vanlig texteditor fungerar bra.

// Masterstudent, Chalmers

Ursprungligen av snouser:

Majoriteten av alla rapporter på universitetsnivå skrivs i latex, så du behöver varken Word eller Pages. En vanlig texteditor fungerar bra.

Jag är en stor förespråkare av LaTeX och vill gärna också att OP börjar med att titta på det. När man väl behärskar det så spöar det allt annat med marginal. Men, utan att ha direkt statistiskt underlag så skulle jag säga att vad som faktiskt används kan variera och att det tyvärr inte är allrådande.

MacTeX är en bra distribution för OS X. Innehåller allt man behöver.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-07-04 14:48

Min erfarenhet säger att väldigt få använder LaTeX (jag ifrågasätter dock inte dess funktion), men jag tror det beror på vilket program man studerar på. Oavsett rekommenderar jag word då det ändå får sägas vara den gyllene standarden i världen. Ska man skicka dokument mellan varandra så brukar det vara det bästa och "Spåra ändringar" används dagligen när rapporter rättas och man sitter sällan med utskrivna varianter av dem (om man inte är en gammal uv). Pages går fetbort av den anledningen att ingen annan har det.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-07-04 18:40

Hur bedömmer ni att import/export hos Pages fungerar mot Word?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-07-04 21:13

Jag har använt Pages för mina studier, exporterat sedan som en pdf eller .doc till lärarna som inte har haft några som helst problem med att läsa filerna.

Jag rekommenderar också Word. Ofta finns interna krav på institutionerna hur en rapport eller uppsats ska utformas och då är det helt enkelt lättast att använda Word då mallar, typsnitt etc ofta är anpassade för Word.

Ursprungligen av Capeman:

Jag rekommenderar också Word. Ofta finns interna krav på institutionerna hur en rapport eller uppsats ska utformas och då är det helt enkelt lättast att använda Word då mallar, typsnitt etc ofta är anpassade för Word.

Mallarna som finns tillgängliga på Chalmers är för latex, inte Word.

Beror väl på vad man läser på Chalmers - på exvis A-sektionen tror jag inte en kotte använder LaTex då det finns noll behov av dess specialfunktioner (främst formler kan jag tänka mig).

En annan sak vad gäller Pages vs Word: Mig veterligt kan man inte ställa in att Pages automatiskt, varje gång, skall spara som .doc/.docx. Utan man måste komma ihåg att exportera/spara som så fort filen skall skickas till någon annan. Lätt att glömma... Dessutom ytterligare ett moment samt risk för att fel fils används och/eller skickas. Murphy, du vet...

Så: Word alla dagar i veckan!

OT: Efter att ha kämpat hela förmiddagen igår (på jobbet) med att få till illustrationer (ritade sådana) i min Wordrapport så hoppas jag att det finns en särskild plats i helvetet reserverat för de som gjort Word...

Jag kommer från ett annat håll och tycker att det är synd att inte FrameMaker klarade sig bättre än vad det gjorde för övergången från FrameMaker till MS Word var ett brutalt uppvaknande som jag inte riktigt hämtat mig från ännu efter sådär femton år...

PS: Dock så misstänker jag att livet blir enklare med Word därför att det (än så länge) är mer spritt.

I skolen icke använda Word för layout...

Ursprungligen av johan_tanying:

I skolen icke använda Word för layout...

Amen!

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-07-05 09:21
Ursprungligen av johan_tanying:

I skolen icke använda Word för layout...

För det finns Indesign

Ursprungligen av BlackSmp:

OT: Efter att ha kämpat hela förmiddagen igår (på jobbet) med att få till illustrationer (ritade sådana) i min Wordrapport så hoppas jag att det finns en särskild plats i helvetet reserverat för de som gjort Word...

Jag kommer från ett annat håll och tycker att det är synd att inte FrameMaker klarade sig bättre än vad det gjorde för övergången från FrameMaker till MS Word var ett brutalt uppvaknande som jag inte riktigt hämtat mig från ännu efter sådär femton år...

PS: Dock så misstänker jag att livet blir enklare med Word därför att det (än så länge) är mer spritt.

Jag saknar även FrameMaker. Jag hade hoppats på en av två utfall för FrameMaker:
1) FrameMaker skrivs helt om för att möta dagen OS krav (läste att nästan all personal from Frame Technology försvann sedan Adobe köpte upp FrameTechnology som utvecklade FrameMaker) Få förstod koden i innersta kärnan.
eller
2) InDesign tar över FrameMakers longstrukturerade funktioner.

Idag har ingen uppfyllts helt och hållet. Den väg som Adobe har valt är väg 2 – men InDesign har inte alla funktioner med, t.ex. multipla index (multipla korsreferenser), möjlighet att ha fotnotreferenser i tabeller, korsreferens till en annan fotnot osv osv. — Alla dessa är viktiga inom vetenskapliga litterära världen, vilket Adobe ännu inte har fattat. (Vissa saker går inte ens att göra med extern plug-in). Här kunde Adobe ha haft en bra chans att konkurrera med t.ex. LaTeX, tror jag.

För student arbete håller jag med om att Word är kanske det bästa, just för att det är spritt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-07-08 13:55

Open Office / Libre Office?

Ursprungligen av Json_81:

Open Office / Libre Office?

De är JAVA baserade. Drar rätt mycket processorkraft, men visst de är gratis…

Ursprungligen av The Real Viking:

De är JAVA baserade. Drar rätt mycket processorkraft, men visst de är gratis…

Nej, det är fel. Skrivna i C++.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-07-09 01:12
Ursprungligen av Tvetberg:

Tjenare,

Jag har precis köpt mig den nya MBA eftersom att jag ska börja studera på YH i höst. Har börjat fundera lite kring vilket skrivprogram jag ska införskaffa mig. Tänkte höra om ni kunde hjälpa mig att väga Pages mot Word, pros/cons etc.

Tack på förhand!

Om du väljer Word, tänk på att det finns en studentversion för 790kr/4år.

Ursprungligen av reboot81:

Om du väljer Word, tänk på att det finns en studentversion för 790kr/4år.

Ah tack! Jag fick med ett presentkort på appstore på 700kr så pages blir ju för mig "gratis" så är word värt office student värt pengarna då? Har aldrig testat pages men det ser onekligen trevligt ut.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-07-09 07:46

Använder Pages och exporterar till word då det behövs. Fungerat bra här på Komvux.

Syrran använder Pages på univ.

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-07-09 08:42

Du bör ha word installerat, har en tendens att uppstå småfel när man flyttar mellan pages och word. Detta kan bli enormt irriterande i slutfasen av en inlämning. Anledningen till word är dock endast att det är standard.

Jag personligen föredrog dock att skriva arbetet i google docs och göra slutprodukten i pages (När det var ett grupparbete). Likväl kände jag mig ändå tvungen att ha word installerat för de stunder när resterande grupp ville använda det.

Ursprungligen av keptang:

Nej, det är fel. Skrivna i C++.

Jag trodde att jag hade fel med JAVA, men det verkar inte så (https://en.wikipedia.org/wiki/OpenOffice#Use_...):

Citat:

Although originally written in C++, OpenOffice.org became increasingly reliant on the Java Runtime Environment, even including a bundled JVM.[168] OpenOffice.org was criticized by the Free Software Foundation for its increasing dependency on Java, which was not free software.[179]
The issue came to the fore in May 2005, when Richard Stallman appeared to call for a fork of the application in a posting on the Free Software Foundation website.[179] OpenOffice.org adopted a development guideline that future versions of OpenOffice could run on free implementations of Java and fixed the issues which previously prevented OpenOffice.org 2.0 from using free-software Java implementations.[180]
On 13 November 2006, Sun committed to releasing Java under the GNU General Public License[181] and had released a free software Java, OpenJDK, by May 2007.
Apache OpenOffice does not bundle a JVM with the installer,[168] although the suite still requires Java for "full functionality."[182]

Detta förklarar min väns slöa prestanda på sin dator när han använde OpenOffice. Då bad jag honom prova iWorks – han blev väldigt nöjd med iWorks goda prestanda…

Hur det är med LibreOffice är mer osäkert… men det är en fork av OpenOffice.

Jag vet att det finns någon fork av OpenOffice som inte har JAVA längre, men minns inte vilket… kanske det var NeoOffice

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag trodde att jag hade fel med JAVA, men det verkar inte så (https://en.wikipedia.org/wiki/OpenOffice#Use_...):

Detta förklarar min väns slöa prestanda på sin dator när han använde OpenOffice. Då bad jag honom prova iWorks – han blev väldigt nöjd med iWorks goda prestanda…

Hur det är med LibreOffice är mer osäkert… men det är en fork av OpenOffice.

Jag vet att det finns någon fork av OpenOffice som inte har JAVA längre, men minns inte vilket… kanske det var NeoOffice

Det är väldigt få saker som har med Java att göra idag, finns en lista här, http://wiki.openoffice.org/wiki/Java_and_Open...

Inte omöjligt dock att det är långsammare under OS X än andra plattformar.

Jag tycker TS bör använda Word, det blir nog smidigast så.

Varför inte använda vilken texteditor som helst UTOM MS word?
http://mac.appstorm.net/roundups/office-round...
RTF, TXT, osv klarar man sig långt på.
eller som någon sa en PDF för den kan ingen ändra på efter att du lämnat in arbetet.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-07-16 09:42
Ursprungligen av KAPTENRODSKAGG:

Varför inte använda vilken texteditor som helst UTOM MS word?
http://mac.appstorm.net/roundups/office-round...
RTF, TXT, osv klarar man sig långt på.
eller som någon sa en PDF för den kan ingen ändra på efter att du lämnat in arbetet.

Det fungerar jättebra tills man får ett worddokument från någon i ett grupparbete. Då kan man inte göra något utan att formateringarna från orginaldokumentet blir fel.

Jag tycker att Googles docs är intressant, speciellt om man ska samarbeta flera stycken med ett arbete. Det är ju gratis också. Men ska man skriva långa dokument av akademisk karaktär kan jag rekommendera kombon, Bookends (för referenser) och Mellel (ordbehandling). Båda har en ganska hög inlärningskurva men grymt bra program.

För en vanlig student på högskola. Är det WORD som gäller Visst finns det begränsingar, men inte för en student på grundutbildningsnivå.

Har studerat bland annat Vårdvetenskap, juridik, ekonomi och lite annat lull lull. Fördelen med Word är att du enkelt kan använda referenhanteringssystem, och du kan hitta mallar på nätet om det inte redan finns inbyggt. Sedan är ju många guider m.m. på nätet skrivet för just word.

Bevaka tråden